Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron gÃ¥r in för tidigt?  (läst 4406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daniel234

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatron går in för tidigt?
« skrivet: 16 januari 2015, 14:24:51 »
Hej! HAr en Nibe Fighter 360P i ett 194 kvm stort hus byggt 2007. Jag har en förbrukning på cirka 15000 kwh per år. Jag klagar egentligen inte över mängden el det går åt utan det är nog ungefär det jag räknat med. Men jag upplever att elpatronen går alldeles för tidigt. Ibland redan när det är 0-gradigt ute.

Nu är jag i och för sig väldigt novis när det gäller värmepumpar. Jag tänkte därför höra med Er om detta är något som är vanligt eller om det kan vara något som är fel.

Skall också tilläggas att jag får ibland ett LP-larm när det är lite kallare ute. Ner mot 5-10 minus.

Tacksam för lite råd och tips från er experter!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2015, 14:52:15 »
Man brukar säga att denna typ av frånluftsvärmepumpar klarar värmen ner till omkring +6 °C utetemperatur utan elpatronen kopplas in. Kompressorn är ganska liten men är tänkt att gå många timmar per år och därför ge en i förhållande till kompressorn stor besparing på kanske 8.000 kWh/år. Vill man ha högre besparing får man använda andra modeller av värmepumpar, bland andra den nya sortens frånluftsvärmepumpar som F750, Comfortzone etc. Ett alternativ kan också vara att komplettera med en luftluftvärmepump som t.ex. sätts i entréhallen.

LP-larm är inte så bra. Är luftfiltret rengjort och luftflödet tillräckligt högt ställt?
« Senast ändrad: 16 januari 2015, 15:12:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad daniel234

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2015, 15:32:56 »
Luftfiltret brukar jag rengöra när den varnar för det. Om luftflödet är tillräckligt högt ställt vet jag inte. Det var ju en tekniker här o ställde in luftdonen men det är ju 7 år sedan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2015, 16:35:24 »
Går frånluftsrören genom nått kallt utrymme innan de når värmepumpen?

I övrigt är det som sagt normalt att elpatron får hjälpa till när det är 0 grader ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

daniel2345

  • Gäst
daniel2345
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2015, 12:40:10 »
En del rör går på någon kattvind där det är kallt men rören är väl isolerade vad jag minns.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2015, 15:02:00 »
Det finns en liten risk att det tjuvdrar in luft där, och att detta orsakar LP-larmet dÃ¥ det blir kallt ute.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

daniel2345

  • Gäst
daniel2345
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2015, 20:54:07 »
ok. Men hur allvarligt är det med LP larm. ÄR det bara att den går på elpatronen istället?

Känns ju inte så lätt att hitta var den tjuvdrar i så fall heller.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2015, 22:00:52 »
Nja, det handlar väl mest om att den går över helt till att värma med elpatron.
Om det är svårt att komma åt frånluftsrören så kanske det inte är så mycket att göra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2015, 10:06:13 »
Läs av frånlufttemperaturen på panna regelbundet för att se om den sjunker märkbart när det är kallare ute om inomhustemperaturen är konstant. Undvik avläsningar efter dusch/bad eller mycket matlagning etc. då frånlufttemperaturen tillfälligt kan bli högre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PatrikSE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron går in för tidigt?
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2015, 14:33:31 »
Nu är jag själv glad nybörjare på ämnet men när min 360P gick med standardinställningar i ett betydligt mindre hus (123kvm) med två pers så gick elpatronen in åtskilliga gånger per dygn även vid flera plusgrader. Tittar i loggen och ex. en dag när vi hade snitt 6+ ute i December gick patronen in 11ggr på ett dygn. Sedan jag "trimmat in" pannan enligt forumets rekommendationer går patronen in mer sällan men likväl ett antal gånger per dygn med någon plusgrad ute. Med 194 kvm hus och utetemp under nollan är det i jämförelse inte konstigt att elpatronen går in och stöttar upp ibland kan jag tycka. En 360P är trots allt en panna med ganska låg effekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!