Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur styra extern cirkulationspump (värmebärare) ifrÃ¥n Daikin bergvärmepump  (läst 2660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daniel_grufman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har behov av att köra en extern cirkulationspump (CP) på en av radiatorkretsarna i huset. Så vitt jag förstår så kan en extern CP, endast köras samtidigt som den inbyggda CP'n (i BergVärmePumpen) går, annars så larmar BVP'n att det är ett flöde i värmekretsen. Hur styr man smartast den externa pumpen i detta fallet? Egen flödesgivare i värmeslingan så man kan starta/stoppa den externa pumpen med? Finns det någon signal man kan använda i BVP'n (jag har kollat och inte hittat någon)?

Tacksam för fler förslag och råd på vad man inte bör försöka sig på kanske?

Mvh
/Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Hittar ett exempel där den extra cirkpumpen kopplas mot plint X2M/5 och X2M/7.
Sid 38 i min manual, kapitel 9.2
« Senast ändrad: 09 augusti 2019, 08:09:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM jag tolkar trådstartaren rätt så vill han köra en extern pump när den interna står still.
Får man fråga varför?
Hur tänker du koppla den, i serie med den interna eller parallellt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad daniel_grufman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så mycket för svar på min fråga, uppskattar det verkligen.

Hej!
Hittar ett exempel där den extra cirkpumpen kopplas mot plint X2M/5 och X2M/7.
Sid 38 i min manual, kapitel 9.2
Det där hade jag inte sett innan i manualen, tack för det. Efter en genomläsning så ser det ut som detta gäller (med reservation för min något begränsade förståelsegrad) för externa värmekällor som ska stödvärma vid en viss temperatur. Jag vill att den externa cirkulationspumpen skall alltid gå precis samtidigt som den interna cirkulationspumpen går (i BVP'n), varken mer eller mindre. Detta för att inte BVP'n ska larma för att det finns cirkulation i värmekretsen trots att den interna cirkulationspumpen står stilla.

Carl, har jag missuppfattat manualen tror du?

OM jag tolkar trådstartaren rätt så vill han köra en extern pump när den interna står still.
Får man fråga varför?
Hur tänker du koppla den, i serie med den interna eller parallellt?
Sorry att det inte blev tydligt i texten. Den externa cirkulationspumpen kommer att vara kopplad i serie med den interna, för en av värmeslingorna. Tanken var att den externa cirkulationspumpen ska endast gå samtidigt som den interna. Detta för att undvika larm ifrån BVP'n att det är cirkulation i kretsen även om den interna pumpen står still.

Rickard, hoppas det var något klarare med vad jag försöker åstadkomma?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det borde väl rimligen gå koppla två cirkpumpar på samma matning i värmepumpen, kanske bör du kolla hur stor ström relät klarar, men en modern cirkpump drar ju inte många watt idag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad daniel_grufman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det borde väl rimligen gå koppla två cirkpumpar på samma matning i värmepumpen, kanske bör du kolla hur stor ström relät klarar, men en modern cirkpump drar ju inte många watt idag.
Det skulle kunna vara ett alternativt helt klart. Jag undrar om det kan finnas ett problem med den lösningen dock.

Är det inte så att den interna cirkulationspumpen körs när man tillverkar varmvatten? Om så är fallet så tycker jag att larmet för flödesfel i värmebärarslingan borde gå då varmvattnet ska värmas upp (och den interna cirkulationspumpen går)?

Jag kanske bara skulle installera en extern cirkulationspump och försöka lösa problemen eftersom, hur svÃ¥rt kan det vara  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Egentligen skulle man ju veta vad grundproblemet är i den krets där du känner att du behöver ha extra flöde?
Normalt sett så stryper man andra kretsar om man får för lite flöde till en enda radiatorkrets, har du uttömt den möjligheten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad daniel_grufman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svaren. Grundproblemet är mycket riktigt ett för lågt flöde i en nyanlagd krets (finns tre gamla kretsar). Tekniknörden i mig ville kunna styra hur mycket som går in i den nya kretsen tills man får en vettig balans i systemet.

Som det är kopplat nu så måste man strypa var och en av de tre gamla kretsarna för att få rätt cirkulation, och jag tänkte att om man har en variabel pump så kan man lättare få ett bra slutresultat.

Jag har gått igenom manualerna och tittat på kretskorten för BVPn nu och tror att det går att plocka ut signalerna som jag behöver för att styra pumpen. Nu återstår det att besluta om det är värt mödan eller bara att installera strypningar. Tack för all feedback.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På de flesta radiatorer kan man strypa in grundflödet, vilken typ av koppel har du på dina radiatorer? (Bilder?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Går det inte koppla in extern cp som vanligt och ställa in i vp att den inte ska bry sig om att det är flöde i kretsen om den nu verkligen larmar för det vilket verkar lite konstigt i sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tack så mycket för svar på min fråga, uppskattar det verkligen.
 Det där hade jag inte sett innan i manualen, tack för det. Efter en genomläsning sÃ¥ ser det ut som detta gäller (med reservation för min nÃ¥got begränsade förstÃ¥elsegrad) för externa värmekällor som ska stödvärma vid en viss temperatur. Jag vill att den externa cirkulationspumpen skall alltid gÃ¥ precis samtidigt som den interna cirkulationspumpen gÃ¥r (i BVP'n), varken mer eller mindre. Detta för att inte BVP'n ska larma för att det finns cirkulation i värmekretsen trots att den interna cirkulationspumpen stÃ¥r stilla.

Carl, har jag missuppfattat manualen tror du?

Vad jag kan se så kan X2M 5-7 användas till en avstängningsventil (NS) till värmebäraren.
Det innebär att det är spänning bara när värmebärarpumpen går och växelventilen står i husvärmningsläge.
Det borde då funka att använda denna utgång.
Men testa typ att koppla in en lampa och se?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad daniel_grufman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På de flesta radiatorer kan man strypa in grundflödet, vilken typ av koppel har du på dina radiatorer? (Bilder?)

Bilder nedan.
 

Går det inte koppla in extern cp som vanligt och ställa in i vp att den inte ska bry sig om att det är flöde i kretsen om den nu verkligen larmar för det vilket verkar lite konstigt i sig.
Jag har inte hittat någon sådan inställning i pumpen. Andra har också påpekat att denna varning inte går att stänga av så vitt jag förstår?


Vad jag kan se så kan X2M 5-7 användas till en avstängningsventil (NS) till värmebäraren.
Det innebär att det är spänning bara när värmebärarpumpen går och växelventilen står i husvärmningsläge.
Det borde då funka att använda denna utgång.
Men testa typ att koppla in en lampa och se?
Ska läsa manualen igen när jag är piggare. Det känns som man måste slå på en mer avancerad reglering där manöverpanelen styr temperaturen, och där den (panelen) bör sitta i den zon som man vill styra. Tack för tipset igen dock.

/D
« Senast ändrad: 11 augusti 2019, 22:43:03 av daniel_grufman »

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska du ha en pump till sÃ¥ koppla inte in den  tillsammans med den ordinarie,  sätt ett mellanrelä  frÃ¥n CP1:s utgÃ¥ng, Ã¥ kan du aldrig bränna nÃ¥got relä i VP. T.o.m att du kan ha en annan säkring för den dÃ¥. Jag är lite av den ullen att inte ha nÃ¥gon större belastning pÃ¥ relän som sitter pÃ¥ elektronikkort, kostar för mycket när relät säger upp sig

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!