Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Normal elförbrukning?  (läst 22499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas_sandmon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Normal elförbrukning?
« skrivet: 07 januari 2008, 14:43:36 »
Hej!

Har en massa frågor som sagt eftersom jag försöker hjälpa min arme mormor som är 80 år.

Hon fick en elräkning under våren 2007 där det stod att hon hade förbrukat 14560 kWh under perioden 1/1 - 31/3 2007. För mig var detta en chock eftersom det är lika mycket som hela min årsförbrukning!!!

Detta innebär alltså en medeldygnsförbrukning på ca 162 kWh/dygn... Min fråga är: Är detta en normal förbrukning för ett hushåll med en Sanyo CO2??(4,5kW)

Tilläggas ska göras att min mormor bor i Särna där det är förhållandevis kallt. I våras var temperaturerna ibland runt -20 grader.

Jag har också lite andra avlästa värden här på hennes totala elförbrukning:

10 - 11/12 2007: 125 kWh, temp: (-2) - (-7)

12 - 13/12 2007: 207 kWh, temp: (-16,5) - (-15)

Är det här en normal förbrukning på värmepumpen inkl. hushållsel eller är det något på tok? Mormor har inga andra stora aggregat igång....

MVH Andreas

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2008, 14:48:47 »
Hej Andreas,

Tycker det låter lite orimligt mycket även om det har varit mycket kallt i december.
Hur stor hus har din mormor? Har hon jättevarmt inne?
Eva
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad andreas_sandmon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2008, 15:17:28 »
Hej Eva!

Ja hon har ett 1 1/2 plans hus med källare... yta exklusive källare ca 150 m2. Hon hade temperaturen inställd på 22,5 grader nu när jag kom upp under sportlovet och varmvatten på 60 grader om jag inte minns fel...

Huskurvan var inställd på 50 grader...

Ändrade dock ned till 20,5 grader rumstemperatur och nattsänkning till 18,5 grader...

Eleffekten på pannan var begränsad till 6 kW.

Hmm...

/Andreas

Utloggad andreas_sandmon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2008, 15:18:40 »
När jag kom upp under JULLOVET menade jag förstås... Thumbsup

/Andreas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2008, 15:32:55 »
Januari tom mars är ungefär 40 % av Ã¥rsbehovet av värme. 

Plottade värdena plus antagna 10 kWh/dygn vid +20 för hushållsströmmen och då ligger förbrukningen vid -15 högre än linjen mellan medelvärdet av -2 och -7 och punkten vid +20. Så borde det bli om det krävs mer tillsatsvärme vid -15. Hade allt legat på en rät linje kunde man misstänka att pumpen inte fungerade alls.

4,5 kW till ett hus på 150 m2 i tycker jag låter väldigt klent. Det skulle behövas ett mycket välisolerat hus till det. I synnerhet med 22,5 grader inne vilket kan vara trivseltemperatur för en äldre person.

finns det ingen uppgift om förbrukningen från tiden före värmeppump?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2008, 15:46:26 »
Skillnaden mellan de två dygnsförbrukningarna är 82 kWh och temperaturskillnaden över dygnet ca 11 grader. Det blir ett värmebehov på 0,31 kWh/grad om vi antar att all extra värme kommer från elpatronen vilket är rimligt med tanke på att 4,5 kW rimligen inte räcker för att hålla huset varmt vid -2 grader med ett värmebehov på 0,31 kWh/grad.

Med +22 inne skulle 4,5 kW räcka för att hålla huset varmt ner till ca +6 ute vilket är mycket högt. Allt tyder på för låg effekt på värmepumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2008, 16:14:05 »
Hej Andreas,

Ta bort nattsäkningen. Har sett på detta forum att det rekommenderas inte.
Bättre att ha en konstant temperatur.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad andreas_sandmon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2008, 11:30:02 »
Tusen tack Roland för beräkningen!

Aj aj då... Då innebär det förmodligen att värmepumpen är underdimensionerad och istället fungerar mycket som en ren elpanna?? Ett faktum som stöder detta är att kompressorn går för jämnan....

Tyvärr finns ingen elföbrukning för värme att tillgå sedan tidigare eftersom mormor eldade olja. Men jag vet att hon hade oljeräkningar för 36 - 40 000 kr om året. Men det är lite synd att hon kommer upp i nästan samma elkostnad med den enorma förbrukning hon har nu...

Okej Eva, ska ta bort nattsäkningen nästa gång jag åker upp på sportlovet.

Jaha - då är det inget annat att göra för henne än att fortsätta betala räkningarna.... förmodligen blir det bättre av att jag har sänkt temperaturen 2 grader. Sedan undrar jag som sagt om det skulle spara någon el att sätta på en ren VVB efteråt och avlasta värmepumpen lite i det hänseendet när de tar sig en dusch eller ett bad.

MVH

Andreas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2008, 13:40:53 »
Tyvärr finns ingen elföbrukning för värme att tillgå sedan tidigare eftersom mormor eldade olja. Men jag vet att hon hade oljeräkningar för 36 - 40 000 kr om året. Men det är lite synd att hon kommer upp i nästan samma elkostnad med den enorma förbrukning hon har nu...

..............

 Sedan undrar jag som sagt om det skulle spara nÃ¥gon el att sätta pÃ¥ en ren VVB efterÃ¥t och avlasta värmepumpen lite i det hänseendet när de tar sig en dusch eller ett bad.

Oljeräkningar av den storleksordningen för ett par år sedan betyder över 4 m3/år. Den förbrukningen passar bättre ihop med en pump på 8-9 kW.

Januari tom mars är som jag skrev ca 40 % av årsvärmebehovet, men det betyder 50 % eller mer av årsförbrukningen el då elpannedelen bidrar med oproportioneligt mycket under den kallaste tiden. Man frågar sig hur den pumpen dimensionerades, 4,5 kW är alldeles för lite för huset.

Jag kom på att jag räknade en del fel när jag kom fram till att huset behövde 0,31 kW/grad. Jag förutsatte att värmepumpen levererade samma effekt vid -5 som vid -15 (tänkte bergvärme där pumpens effekt inte ändras så mycket), men det gör den inte. Den ger ju mindre effekt vid lägre temperatur vilket betyder att värdet 0,31 blir lägre. Så pumpen skall klara att hålla varmt inne vid en lägre temperatur än +6.

Extra varmvattenberedare som förvärms av pumpens beredare sparar en del men är säkert inte värt kostnaden. Förbrukningen av varmvatten är nog rätt låg.

Elförbrukningen ligger, med tanke pÃ¥ oljeräkningarna, högt. FrÃ¥gan är om pumpen och värmesystemet är rätt inställt. Kanske radiatorvattenflödet behöver justeras. Länken nedan  förklarar hur en CO2-pump fungerar. Med tanke pÃ¥ hur dimensioneringen blev kanske intrimningen av systemet är av samma klass.

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=9&id=59&artlang=sv

Det skall alltså vara rätt hög temperaturskillnad mellan radiatorernas in- och utlopp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2008, 13:50:49 »
Hallå,

Det låter mycket tycker jag. Om vi antar att mormor köper olja för 38000 kronor, innebär det med ett antaget pris på 10 000 kronor (nåt år gammalt) en årsförbrukning på 3,8 m3. Det i sig innebär väl sisådär 26-27000 kWh per år för uppvärming och en toppeffekt på ca 9kW.

VP lämnar ju 4,5kW, vilket kan vara lite i klenaste laget för denna förbrukning, men lite överslagsberäkningar antyder att den totala förbrukningen borde hamna runt 19000kWh. (Jag har antagit att ca 5000kWh är hushållsel, med en temperaturkurva för stockholm - men justerad så att den totala elförbrukningen ligger på 31500kWh - vilket torde ge en rimligt god precision)

Med dessa förutsättningar borde mormor förbrukat ca 8500kWh under jan-mars.

Beräkningen anger att vidare att mormor borde förbruka ca 13000kWh under motsvarande period om beräkningsförutsättningarna stämmer om bara elpannan används. Jag tror därför att mormors ursprungliga förbrukning var ännu högre (alternativt att hon höjt innetemperaturen nu när det blir billigare...).

Nåväl, slutsatsen av de enkla beräkningarna kan ju inte gärna vara annat än att man bara får ut en begränsad effekt av värmepumpen. ELLER, så är effektbehovet ännu större!!! Men det låter inte troligt.

För att denna värmepump skall fungera bra krävs att returtemperaturen från värmesystemet är rimligt låg (helst neråt 30 grader) så att VPin (finns i menyerna) är neråt 30 grader. Detta betyder normalt lite trixande samt att mormor förbrbjuds att reglera temperaturen inne med hjälp av termostater på elementen. Är rumsgivaren monterad? Det bör den vara. Samtliga eventuella termostater på elementen skall vara fullt öppna i de rum som skall vara uppvärmda.

Här behövs betydligt mer information för att få systemet att fungera bra. Nåt måste vara fel.


VPn är mycket känslig för höga

Utloggad andreas_sandmon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2008, 15:12:05 »
Återigen tack för denna eminenta experthjälp.

Har ringt företaget som hon köpte värmepumpen av men de är oerhört svåra att få information av, verkar inte vara experter direkt... bara säljare.

Ja - det hela känns lite sjukt på något sätt. Jag har bett henne att ta värden nu två dygn framöver med de nya inställningarna som jag gjorde under julen. Glömde säga att jag sänkte huskurvan också från 50 till 48.

En intressant sak som jag upptäckte var att inomhustemperaturen aldrig kom ned till 20,5 inne i huset trots att jag ställde in det som önskat värde. Till och börja med när jag ändrade enbart önskad inomhustemperatur till 20,5 låg värmen fortfarande och knallade på 22,0 ca. När jag sedan ändrade huskurvan 2 grader till 48 sjönk temperaturen och blev liggandes på 21,7 grader ca.... Är huset väldigt välisolerat eller??? Fattar inte.

Tack för tipset om låg returtemperatur. När jag ändrade önskad inomhustemperatur blev elementen genast kallade och pumpen jobbade ofta med ca 35 grader ut, jämfört med runt 50 grader tidigare!!! Ska kolla VPin när jag kommer upp. Otroligt att firman inte har ställt in systemet bättre. Mormor har inte rört en knapp!

Sedan märkte jag också att hon vred lite som hon ville på radiatortermostaterna. Har bergvärme själv så jag sa åt henne att ha alla element på max och inte röra dem sedan för att kunna köra ut en lägre temperatur...

Det ska bli väldigt intressant att se de nya mätningarna nu på förbrukningen i övermorgon!

Men förbrukningen på december var mer än 3000 kWh....

Ett annat fel hon verkar ha i kåken är att en varmvattentermostat till badkaret läcker över kallvatten till varmvattensystemet... Det verkar så för när man skruvar på varmvatten är det varmt en stund men efter ca 20 sek blir varmvattensidan på kranen nästan kall och det är ett himla TRYCK på varmvattnet... Har ringt en rörmokare idag som skulle kolla det.

MYCKET att hjälpa mormor med - men det känns så onödigt att pengarna bara flyger iväg så där... hon betalade 19000 för sin elräkning jan - mars förra året!!!!

MVH Andreas

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2008, 16:56:27 »
Om siffrorna är riktiga,

så finns det ekonomiskt utrymme att komplettera med en liten L/L pump. Dessutom kommer en L/L att lasta av CO2 pumpen en del, så att den kan jobba mer med varmvattenproduktion.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2008, 18:57:57 »

Har ringt företaget som hon köpte värmepumpen av men de är oerhört svåra att få information av, verkar inte vara experter direkt... bara säljare.


Då verkar det vara läge för dig att studera bruksanvisningen noga och försöka trimma in pump och radiatorsystem. T.ex. kontrollera att alla raditorerna är svala nertill. Tänk på att för en CO2-pump gäller lite andra spelregler än för bergvärme.

Att temperaturen inte ändrades som förväntat kan bero på att huskurvan måste vara någorlunda rätt för att inställningen av inomhustemperatur skall fungera bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad andreas_sandmon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2008, 10:26:28 »
Hej igen!

Ja, har nu fått värden på det senaste dygnet:

96 kWh dygnsförbrukning el vid en utomhustemperatur på -0,4...

Inte mycket förbättring alltså. En rörmokare var där igår och felsökte varmvattentermostaterna för läckage men hittade inget. Kontentan är alltså att systemet inte fungerar optimalt.

Har nu också läst igenom länken om co2 pumpar som det tipsades om och insett att det är andra spelregler... Låga flöden? Termostatventilerna ska alltså inte vara helt öppna och en hög framledningstemperatur har ingen större betydelse utan bara att ha en så låg returtemperatur som möjligt?

Ojojoj - varför kunde inte firman hjälpa mormor att justera in systemet bättre???

Nu får vi vänta till sportlovet med det hela. Undrar vad det kostar att byta utomhusdel till en med högre effekt??

MVH Andreas

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Normal elförbrukning?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2008, 11:19:44 »
Min rekommendation

är att raskt installera en liten L/L kvalitetspump. Med den förbrukning du har får du tillbaks pengarna på ett par år. En L/L får du för en investering på kanske 3.000kr/kW. En CO2 kostar ju nästan 10.000kr/kW.

96 kWh/dygn  vid 0 ºC är ju nästan normalförbrukning  --- utan nÃ¥gon värmepump. (Eller ett otroligt dÃ¥ligt isolerat slott med värmepump.)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!