Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Inverter Mini som jobbar mot acktank  (läst 1266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joheri3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat Inverter Mini som jobbar mot acktank
« skrivet: 05 februari 2019, 13:15:51 »
Hej! jag har tagit in offert från två olika leverantörer av bergvärme, Thermia & IVT, varav den förstnämnda vill installera en separat acktank på 200l då dom menade att mitt system var så litet (95 m2 golvvärme + 2 fläktkonvektorer i garage) så värmepumpen skulle jobba "effektivare" med en acktank i systemet. Verkar detta rimligt?

Litar ju på att säljarna vet vad dom pratar om så tycker det är konstigt att dom presenterar helt olika lösningar. IVT nämde som sagt inget om en acktank i deras "lösning".

Någon som har några kloka funderingar över vad som är bäst?



Utloggad Addex86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Inverter Mini som jobbar mot acktank
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2019, 08:31:54 »
Ligger golvvärmen i betong? I så fall kan man köra utan acktank. Det blir en termisk tröghet när golvvärmen ligger i betong.
Annars kan det vara bra att ha en acktank som jag har förstått det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat Inverter Mini som jobbar mot acktank
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2019, 13:29:17 »
En on/off vp vill ha lite volym att jobba mot för att inte få allt för många start stopp och det kan även en inverter behöva och sen har vi det med flödet en vp vill ha ett visst flöde och golvvärmen vill ha ett visst flöde vilket troligtvis inte är samma och då behövs ev en bypass och då är inte steget till arbetstank långt. Sen kan det säkert vara bra med en viss buffert när fläktkonvektorn drar igång för antar att dom inte är igång jämnt. Tyvärr inget svar på frågan men en tank är inte sämre på nått viss utan jag tycker det tyder på en säljare som vill ha en bra livslängd och funktion på vp men det kan säkert fungera ok även utan. Vilken typ av vp var det dom ville installera inverter eller on/off
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Thermia Diplomat Inverter Mini som jobbar mot acktank
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2019, 12:58:19 »
Hei,

Jeg har en riktig gammel VP fra år 2000 som jeg har utført en del ombygginger på. Det første jeg gjorde var å koble ut el-kolbe til forbruksvann i den dobbelmanetlede VVB. Jeg monterte en ekstra VVB som jeg koblet i serie med uttaket til forbrukvannet.

Forbruksvannet i den dobbelmantlede VVB blir varmet opp til VB-ut temperatur, og varmes opp med el-kolben i den "ekstra VVB". Jeg bruker da kun EL til å varme opp differansen mellom VB-ut og ønsket temperatur på den ekstra VVB. DEt vil si at vannet som kommer inn i den ekstra VVB jeg monterte er ca 35-40 celcius, slik at den ekstra VVB varmer fra 35-40 celsius og opp til 70 celsius.

Jeg har aldri hatt problemer med for lite varmtvann etter denne ombyggingen.

Jeg har også bygget min on/off VP til inverter drift, der jeg har en PID regulator som måler på VB-ut, og gir et 4-20mA signal til inverteren for å justere pådraget. Denne ombyggingen funker som faen tummenupp

Jeg regulerer min on/off scrollkompressor mellom 40 og 70Hz. Jeg har ikke hatt behov for mer enn 70Hz. Jeg ombygget min VP i 2012.

Mitt hovedbudskap er at de dobbeltmantlede VVB ikke har noen termisk isolasjon mellom VP magasin og forbruksvann. Å separere varm vann forbruk til en ekstra VVB gjør at man bruker EL til å varme opp forbruksvannet.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!