Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Nordic Inverter 12 KHR-N avger en bränd/frän lukt  (läst 2311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installerad december 2012
Började lukta efter en service 2016

Lukten kommer oftast efter avfrostning när luften börjar bli varm, lukten försvinner efter några minuter men ibland först efter några timmar.
Lukten sätter sig i allt från kattens päls till väggarna.
Är pumpen avstängd en längre period försvinner lukten.

Huset är besiktigat utan anmärkning, det finns inga dofter i huset som ger denna lukten.

När pumpen blåser värme luktar det inget annat än varm luft, den cirkulerande luften luktar inget, endast efter avfrostning då den varit avstängd en stund.

Företaget som installerat och servat pumpen känner lukten men vet inte var den kommer från, de har föreslagit plasmakluster (men jag använder inte det), kyl drift (men jag använder inte kyl drift endast värme), att plastmaterialet luktar vid uppvärmning... men de vet inte, de bara gissar.
De säger att det inte är något fel på pumpen!!!

Har talat med en oberoende kyltekniker som säger att det han tänker kan lukta är motorn, att något blivit fel vid servicen som gör att den luktar efter avfrostning (ovanligt men kan vara).

Pumpen sitter i vardagsrummet, långt från köket.

Finns det någon här som kan råda mig?

Mycket tacksam!



« Senast ändrad: 15 januari 2020, 00:57:10 av Stadda »

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inverter 12 KHR-N avger en bränd/frän lukt
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2020, 14:18:23 »
Har inget säkert svar på vad lukten kommer av, men vi har noterat något liknande på våran.
Min beskrivning av lukten är som den av bränt damm inne i en elradiator som varit avstängd ett tag och sätts i drift.

Efter avfrostning så kör vår maskin kompressorn i utedelen en ganska lång stund innan det börjar blåsa från innerdelen (ett par minuter åtminstone). Den gör sannolikt detta för att inte blåsa kallt samt för att avdunsta det kondensvatten som bildats på värmeväxlaren i innerdelen under avfrostningen, men det förefaller bli lite väl häftigt förvärmt.

Jag har mätt upp temperaturen på luften ut från innerdelen när den väl börjar blåsa som är en bit över 70°C om jag minns rätt. Med lite damm på värmeväxlaren så är väl lukten inte direkt förvånande, men efter er utförda service så borde den vara dammfri...
« Senast ändrad: 10 februari 2020, 14:26:09 av Perfa76 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!