Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missljud utedel fd25  (läst 5905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Runis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Missljud utedel fd25
« skrivet: 20 februari 2011, 21:22:45 »
Hei,har en ca 6mnd gammal fd 25vahb kirgiamine som er kjøpt hos polarpumpen.Har nå under siste uken fått en misljud i min utedel å fått konstatert at den kommer fra vifte(fläkt)motoren.ljuden ökar inte med turtalet på fläkten ,men kan höras konstant.Har reklamerad til polarpumpen å ventar å få en ny fläktmotor på min matrielgaranti.Någån her som har hatt samma problem med sin fd25 utedel?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2011, 21:42:39 »
Är det lagerljud så brukar ljudet skift i karaktär beroende på fläkthastighet
Inget vanligt fel då jag inte haft någon FD modell med defekt fläktmotor, åtmindstånde ingen som har hört av sig om detta.
Har du kollat så det inte är is eller något annat som fläktbladet tar i men det borde i och för sig låta annorlunda vid olika fläkthastigheter !!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Runis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2011, 23:33:15 »
Er en typisk lagerljud  som jag hör.Ljuden hörsbest nÃ¥r utedelen jobbar hardt ,men kan ogsÃ¥ höras ved mindre belastning.

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2011, 08:29:12 »
Jag har något ljud som uppkommer vid kanske -15 och kallare än så. Verkar vara någon form av ljud som nästan "tjuter".

Vid -10 och mildare så hör man bara i princip luften som rör sig av fläktbladen. När det blir kallare så börjar det komma mer högfrekventa ljud ur utedelen och vid -25 så är det någon form av "tjut"-ljud ur den.

Är det någon som känner igen detta?

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2011, 14:23:45 »
Har en FD35 som är monterad i mitten av oktober 2010.

Vid kallare väderlek - 20 C och kallare kan man höra ett svagt gnissel som jag tror kommer från fläkten. Det låter inte som ett lagerljud (tjuter ej) utan mer som om det var någon form
av gnissel i exempelvis fläktmotors fästen o dyl. I och för sig tycker jag att alla ljud förstärks när det blir under - 20.

Annars fungerar pumpen mycket bra och är mycket nöjd med vad den kan leverera när gradantalet sjunker.

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2011, 15:07:33 »
Har en FD35 som är monterad i mitten av oktober 2010.

Vid kallare väderlek - 20 C och kallare kan man höra ett svagt gnissel som jag tror kommer från fläkten. Det låter inte som ett lagerljud (tjuter ej) utan mer som om det var någon form
av gnissel i exempelvis fläktmotors fästen o dyl. I och för sig tycker jag att alla ljud förstärks när det blir under - 20.

Annars fungerar pumpen mycket bra och är mycket nöjd med vad den kan leverera när gradantalet sjunker.

Hej, det är mycket möjligt att det är precis samma ljud som jag försökte beskriva ovan. Och ja, det är en FD35 jag också har. Hoppas det är samma ljud vi beskriver, då kanske det är helt normalt!


Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2011, 06:52:07 »
Har en FD35 som är monterad i mitten av oktober 2010.

Vid kallare väderlek - 20 C och kallare kan man höra ett svagt gnissel som jag tror kommer från fläkten. Det låter inte som ett lagerljud (tjuter ej) utan mer som om det var någon form
av gnissel i exempelvis fläktmotors fästen o dyl. I och för sig tycker jag att alla ljud förstärks när det blir under - 20.

Annars fungerar pumpen mycket bra och är mycket nöjd med vad den kan leverera när gradantalet sjunker.

Hej, det är mycket möjligt att det är precis samma ljud som jag försökte beskriva ovan. Och ja, det är en FD35 jag också har. Hoppas det är samma ljud vi beskriver, då kanske det är helt normalt!



-17 ute nu och då har jag detta gnissel ur utedelen. Kan inte beskriva det bättre än ovan att det är någon form av gnissel som hörs. Ljudet är inte jämnt utan det verkar komma ifrån fläkten.

Utloggad bstard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2011, 08:12:46 »
Jag har en FD25, monterad i september 2010 och har inte haft några missljud, vare sig det som Runis beskriver eller det som pheur beskriver. Även vid -20 så kör utedelen på som väntat. Den låter mer, men inga tjut, gnissel eller lagerljud.

Utloggad Runis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2011, 15:46:56 »
Hei,har nå hatt kontakt med polarpumpen angående min misljud, å dom vil skaffa mig en ny fläktmotor.Så da får jag bare venta i spenning å se om denn dukar opp.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2011, 16:11:53 »
min fd35:a gnisslar lite när de är riktigt kallt,låter som is som ligger mot varann,som när man bryter lös isbitar från is formen man har i frysen.
///andreas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Missljud utedel fd25
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2011, 22:41:44 »
Det kommer lite gnisselljud från min märkte jag nu när det var ca -20 grader
Tycker dock inte det lät som om det skulle komma från själva fläktmotorn då det inte följde varvtalet som någon annan också påpekade.
Alldeles för kallt för att plocka bort locket och kolla vart det kom ifrÃ¥n  :)

Kanske finns någon Norrlänning som är van vid denna antarktiskyla som har lyft på locket och lokaliserat vart det kommer ifrån!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!