Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert pÃ¥ IVT Greenline HT plus C6  (läst 8946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias Kern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Offert på IVT Greenline HT plus C6
« skrivet: 18 maj 2008, 13:09:40 »
Hallå.

Min Mor & Fars 10 år gamla bergvärmepump har gått sönder. Enligt en servicekille så är skadorna stora och reparation rekomenderas ej. Istället har dom fått en offert på en ny IVT Greenline HT plus C6. Denna installerad och klar skulle kosta 94000 kronor. I offerten står inget om vad pumpen kostar eller installationskostnad eller något annat specat. Bara att allt skulle ingå, även att dom skulle ta hand om den gamla och sanera den på bästa miljövänliga sätt. Jag har kollat runt lite på nätet och kommit fram till att en nibe eller en ctc kostar mellan 55-65000 medans priser på ivt verkar va svårt att få fram. Så jag undrar om någon vet ungefär vad en IVT Greenline HT plus C6 kostar. Givetvis ska vi ta in fler offerter men tänkte fråga här ändå.

Pumpen som nu är trasig heter Autoterm C5.

Det är en 2 plansvilla på ca 175m2 totalt.

Jag började sätta mig in i detta med värmepumpar igår, så jag är rätt grön kan man säga. Det ända jag vill är att ha lite mer kunskap om vad saker och ting kostar ungefär så man inte blir lurad.

Mvh / Mattias

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Offert på IVT Greenline HT plus C6
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2008, 13:22:26 »
Installerade en HT+C6 i Torsdags med en borra på 110meter.
Komplett installation och borttagning av elpanna 108.000:-
I detta ingick tom nedsäkring av huvudsäkring till 16A och nytt exp.kärl
Tycker 94k lÃ¥ter  mkt, annars ligger nog priserna väldigt lika beroende pÃ¥ vinstmarginal
En HT+C6 ren skulle kosta max 55k sen inst. och jobb
Jobbet tar max en dag så jag skulle nog säga att kring 70k vore ett bra pris inkl. allt
Max 75k
Men tycker att en 6kw låter lite liten så har ni borra så det räcker skulle man placera en modell större en 7kw men då krävs det minst 130 meter borra enl. mig
Priset skulle kstiga med 5k och om du kan hitta information om vad elpatronen har stöttat med i den trasiga vp så kanske det vore en bättre affär på sikt
« Senast ändrad: 18 maj 2008, 13:25:41 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Offert på IVT Greenline HT plus C6
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2008, 13:45:21 »
Vet ni vad som gått sönder?
10 år är ju inte så gammalt.

Ett kompressorbyte tippar jag på kostar 10-15000kr, men det vet säkert luckyman mer om.
Låter väldigt drastiskt att byta ut hela VP:n efter bara 10år.

(Nibe 1225-6 kostar 39875kr av en firma som annonserar här, installation tillkommer då naturligtvis.)

« Senast ändrad: 18 maj 2008, 13:50:06 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Offert på IVT Greenline HT plus C6
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2008, 14:16:23 »
En HT+C6 ren skulle kosta max 55k sen inst. och jobb
Jobbet tar max en dag så jag skulle nog säga att kring 70k vore ett bra pris inkl. allt
Max 75k

Vad är det som kostar 15-20? Vad kostar en dags arbete för en rörmokare/vp-tekniker?

Jag ser att man kan köpa en Bosch 6kW för ungefär 46k.

Jag har en gammal IVT och jag vet inte vad jag skall göra när det havererar, köpa ny eller reparera.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Offert på IVT Greenline HT plus C6
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2008, 14:33:32 »
8-10 timmars jobb     5000k
Rördelar, säkerhetsventiler, exp.kärl m.m      ????
Ev. byte av bef köldbärarrvätska frÃ¥n glykol till etanol     3000k
Tömning av bef. köldmedium/skrotningsintyg    1000k
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Mattias Kern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Offert på IVT Greenline HT plus C6
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2008, 19:30:23 »
Hej igen och tack för alla svar.

Jag tycker oxå att pumpen inte borde va helt slut efter 10 år.

Såhär skriver firman som gjort felsökningen:

Reparation av den gamla värmepumpen vill vi ej rekomendera pga. dom omfattande skador som värmepumpen är drabbad av, utan avråder från det med det bestämdaste. Värmepumpens köldmediekrets är igensatt vilket föranlett av att kompressoroljan börjat koksa. Detta skadat kompressorn och expantionsventilen och satt igen torkfiltret. Sannorligheten är stor att även kondensorn samt förångaren är igensatt av sot och koksavlagringar som bildats av oljan vid överhettning i kompressorn. Vår bedömning är att livlängden på en reparation av denna maskin är så osäker att vi ej heller kan lämna gängse garantier på detta utan ser sannorligheten till fortsatta haverier som ofrånkommliga.

Om reparation ändå önskas innefattar den: tömning av köldmedia, kvävgasspolning, byte av kompressorkit, expantionsventil, recivertorkare, pressostater, burnautfilter, köldmedia. Vi beräknar att kostnaden för detta kommer uppgå till ca 35-38000 kronor ink moms. Om även kondensorn och eventuellt förångaren måste bytas vilket ej kan avgöras innan kopressorn bytts så tillkommer ytterligare ca 30-40000 kronor ink moms.


I offerten på den nya pumpen ser jag nu att det står att en ny radiatorcirkulationspump samt nytt tryckexpantionskärl ingår. Köldbärarkretsen fryspunkt skulle kontrolleras och vid behov kompletteras. Samt att det lär komma till några nya kopplingar och lite rör och isolering av nya rör på kalla sidan.

Gällande borrhÃ¥let sÃ¥ tror jag att det endast är pÃ¥ 80 meter. Farsan är inte hemma för tillfället sÃ¥ jag kan inte kontrollera det men jag är nästan helt säker pÃ¥ det. Tittade pÃ¥ när hÃ¥let borrades för ca 10 Ã¥r sedan  :)

Kanske bör tillägga att villan kanske inte räknas som 2 plan då den undre våningen är en källarvåning där inte alla rum är uppvärmda. Kanske därför den relativt lilla värmepumpen rekomederats.
« Senast ändrad: 18 maj 2008, 19:34:49 av Mattias Kern »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Offert på IVT Greenline HT plus C6
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2008, 20:41:14 »
Jag tror att en k0mplett kompressormodul med allt inkl. plattväxlare skulle kosta ca 35k inkl arbete att byta.
Då har du en helt ny maskin till hälften i alla fall.
Vattensidan har ju inte tagit ngn skada utan bara kompressorkretsen men om du tänker på att laga den så bör man nog byta allt för att slippa ngra ev. problem i framtiden.
Mest kyla men lite värme också

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offert på IVT Greenline HT plus C6
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2008, 20:47:59 »
Jag skulle nog fundera på varför VP:n gått sönder?

Har de använt radiatortermostaterna för att reglera värmen i huset eller är det små radiatorer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!