Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme och ventilation till en vandrarhemsbÃ¥t  (läst 1921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dottie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värme och ventilation till en vandrarhemsbåt
« skrivet: 18 september 2016, 09:00:05 »
Jag äger en polsk varvsbyggd vandrarhemsbåt -85. Idag vattenburenvärme med oljepanna. Ventilation med öppningsbara luckor med luft direkt utifrån. Nu vill jag göra om ventilation och värme. Gärna i ett system. Det finns 17 hytter i två plan och korridor på varje plan. Några allmänutrymmen. Båten innanmäte som ska värmas är 35x7 m, höjd 5 m. Värmepump med ett rör i taket i varje korridor med grensle till varje hytt, kan det fungera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värme och ventilation till en vandrarhemsbåt
« Svar #1 skrivet: 18 september 2016, 09:58:22 »
Jag har bott på vandrarhemsbåt i Tyskland för många år sen.
Det som slog mig då var doften av fukt i rummet (typ som fuktskadad källare).
Jag tror att du är inne på rätt spår, men för att det ska funka bra bör du ha både tilluft och frånluft i varje hytt.
Det innebär att du måste ha 2 rör i taket osv.
Att bara trycka in värmd tilluft i hytterna tror jag inte på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dottie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värme och ventilation till en vandrarhemsbåt
« Svar #2 skrivet: 18 september 2016, 14:48:48 »
Tack Carl för ditt svar. Självklart som du säger, frånluft. Och det är just "fuktig källare" som jag inte vill ha.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värme och ventilation till en vandrarhemsbåt
« Svar #3 skrivet: 18 september 2016, 16:12:14 »
OK du tänkte ha en värmepump som värmer via elementen och bara frånluft, med tilluft via befintlig ventilation?
Tror att det borde kunna funka ungefär lika bra som i ett hus.  Sc:,h
Hade du tänkt dig frånluftsvärmepump?
Det är många kvadrat som ska värmas så jag tror inte en standardlösning räcker riktigt.
Har du nån uppfattning om båtens värmebehov?
« Senast ändrad: 18 september 2016, 16:16:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värme och ventilation till en vandrarhemsbåt
« Svar #4 skrivet: 19 september 2016, 07:07:35 »
Där blir det nog någo form av speciallösning, kanske luft/vattenvärmepump som tål tufft klimat, eller en "bergvärmepump" med en rejäl saltvattenvärmeväxlare av tubmodell som är relativt enkelt att öppna och rengöra med jämna mellanrum (när effekten blir dålig).
Kommer du att ha boenden på båten året runt, eller rättare sagt, hur kallt kan vattnet bli där båten ligger förtöjd?
Sånt behöver den som skall räkna på en eventuell värmeväxlare veta.

Om du har skapliga siffror på tidigare oljeförbrukning så kanske vi kan räkna fram ett effekt och energibehov så man kan se hur stor effekt värmepumpen behöver ha.

För ventilationen skulle jag nog titta på ett till/frånluftsaggregat med värmeåtervinning, typ som i en villa, men kanske lite större?
Å andra sidan blir ju även ett litet aggregat troligen bättre än som det är nu.

Lösningen som jag ser det är alltså att du ersätter eller kompletterar oljepannan (ha kvar den som tillskott/reservkraft) med en bergvärmepump med en tubväxlare istället för en bergvärmekollektor, då kan du använda det befintliga vattenburna systemet.
Att dra ett par ventilationsrör centralt i båten med avstick till varje hytt för ventilationen borde inte vara ett gigantiskt projekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värme och ventilation till en vandrarhemsbåt
« Svar #5 skrivet: 19 september 2016, 10:57:27 »
Det är ju lite andra krav på dimensioneringen av ventilationen när det är ett vandrarhem som kan inrymma en hel del människor. Dessutom ställs det väl särskilda krav på brandavskiljning i ventilationssystemet jämfört med villor? Därför skulle jag ta hjälp av nån som kan för att projektera och dimensionera ventilationsanläggningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värme och ventilation till en vandrarhemsbåt
« Svar #6 skrivet: 19 september 2016, 11:22:03 »
Visst, det tänkte jag inte pÃ¥.  :-\

Jag vet att isbrytarna i Luleå kör med "dockningsbar" fjärrvärme, är det något som är möjligt kanske det skulle kunna vara något att kolla på också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!