Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9  (läst 17680 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« skrivet: 02 december 2012, 18:53:37 »
Halloj,
Jag är nybliven husägare, men jag behöver hjälp med att förstå mig på värmepumpen i huset... och där av blev jag medlem i detta fantastiska forum tummenupp

Fakta om kåken:
1 plans souterränghus
Garage på nedre plan
Golvvärmeslingor ingjutna i hela bottenplattan
8 st radiatorer på övervåningen (2 rörssystem), betongbjälklag
Total uppvärmd yta: 220 kvm
Byggnadsår: 1994
Vi flyttade in i augusti 2012
Huset är beläget på gränsen mellan Västmanland och Dalarna.

Bergvärmepumpen installerades 2008 och ersatte den tidigare flispannan.
Pumpen är en IVT Greenline HT Plus C9, hålet är 160m djupt.
Växelventilen och motor byttes på garanti 2009 pga att den “läckte” varmvatten till värmesystemet när den skulle göra VV.

Inställningar på VP:
Värmeinställning 1.1   =   5.3
Finjustering 1.2      =   3grd
Shunt 1.5         =   3.8
Shunt finjustering 1.6   =   0grd
Rumstemperatur 1.10   =   22grd
Rumsgivarpåverkan 1.11   =   5
Varmvattentemp 2.3   =   51grd

Vi har inga direkta problem med att få värme eller varmvatten, men någonting är inte helt optimalt eftersom att pumpen larmar för “högt värmebärardelta GT8/GT9” när pumpen arbetar.
Vad jag har läst och sökt mig till så verkar detta vara relativt vanligt..? Och kanske inte så allvarligt..? Men det är ju iaf störigt eftersom larmet kommer minst 2 gånger/dygn (upp till 7 gånger)
Enligt larmloggen så har detta hållit på sedan tidigt i våras (jag orkade inte ratta tillbaka längre i historiken än till April 2012 :) )

Följande åtgärden har jag har vidtagit via tips från andra trådar:
- Alla radiatorer är fullt öppna förutom ett i förråd där radiatorn är helt strypt, dumt?
- Finns ingen luft i radiatorsystemet eller VV-tanken.
- Filtret är kontrollerat och rensat på både varma och kalla sidan
- Inre CP står på max (3e läget)
- Inre CP luftad och axeln roterar lätt
- Har ca 1 bars tryck i radiatorsystemet
- Flexslangarna har jag känt på och dom är iof svåra att trycka ihop / stumma men de knastrar inte..

Finns det något annat en lekman som mig kan kolla/prova?

Några andra frågor:

Är det normalt att röret för “Kallvatten IN” ovanpå pumpen är varmt ungefär 40cm “ut” på röret från VP? För att sedan övergå till att bli så kallt som kallvattnet är.. Verkar skumt, eller? Har jag någon slags bakcirkulation? Sc:,h

När är det befogat för VP att använda tillskott?

Detta blev kanske rätt långt inlägg nu men jag vill ge er så mycket kött på benen som möjligt :)
Är tacksam för alla förslag och idéer ni kan tänkas ha.
Ha det fint!
(lägger med några bilder på "pannrummet" också)
// Richy

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 08:56:58 »
Jag kan börja med att försöka svara på ett par av frågorna...

Citera
Är det normalt att röret för “Kallvatten IN” ovanpå pumpen är varmt ungefär 40cm “ut” på röret från VP? För att sedan övergå till att bli så kallt som kallvattnet är.. Verkar skumt, eller? Har jag någon slags bakcirkulation? Sc:,h

Om man inte tappar nåt varmvatten så är värms röret av varmvattenberedaren. Koppar leder ju värme ganska bra...

Citera
När är det befogat för VP att använda tillskott?

Det beror alldeles på hur VP'n är dimensionerad i förhållande till husets behov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 08:57:31 »
Vad har du för framlednings- och returtemperatur när VP'n har gått en stund och värmt huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #3 skrivet: 03 december 2012, 09:22:18 »
Citera
- Alla radiatorer är fullt öppna förutom ett i förråd där radiatorn är helt strypt, dumt?

Nej, det är helt ok att strypa eller låta radiatortermostaten styra enstaka radiatorer.

Stanardfrågan vid högt värmebärardelta är: är filtret rengjort? 

Det jag reagerar på är att värmekurvan är så hög som 5.3. Hög värmekurva kan göra att golvvärmeslingorna inte behöver så stort flöde. Det är konstigt om det skall behövas i ett hus byggt 1994. Det kan i och för sig bero på att innegivaren ser till att kompensera nedåt. Var sitter innegivaren?

Förutom det som Purjo frågade efter vore det bra att få utetemperatur och stopptemperatur också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #4 skrivet: 03 december 2012, 10:50:51 »
I en villa med golvvärme, borde det räcka med kurva 3.

Kurva 5,3 plus finj. 3°, tyder på att något är galet.
Även kurvan på shunten är allt för hög, och speciellt då framledningsgivaren GT4 är monterad på returen.

Shunten till golvvärmen kanske stryper flödet från värmepumpen när den aktiveras, som i sin tur belastar radiatorerna med hela primärflödet. Alternativt står flödet still i golvvärmen.

Är radiatorerna varma i underkant?


Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #5 skrivet: 03 december 2012, 12:48:00 »
Åh, tackar för engagemanget!  tummenupp
Jo koppar leder ju rätt bra, så då kanske jag inte behöver känna oro för just det, perfekt!

Kan även nämna att jag har tagit ner kurvan för Shunten, från 3.8 till 2.8, för att det var varmt som f*n på golvet nere.

Jag var ner och kollade till pumpen imorse innan jobbet och läste av följande temperaturer. Antar att pumpen i princip gott hela natten nu när det är så kallt.

Värmedrift
Enbart värmepump
Stopp temp: 46.4°
Nuvarande temp: 39.7°

Temperatur avläsning

Rad retur, GT1
Från: 46.4° Nuv: 39.8°

Ute, GT2
-17.9°

VV, GT3
Börv: 51° Nuv: 52°

Shunt framl. GT4
Börv: 28.1° Nuv: 27.8°

Rum, GT5
Börv: 21° Nuv: 23°

kompressor, GT6
81.7°

VB ut, GT8
52.0°

VB in, GT9
41.1°

KB in, GT10
1.2°

KB ut, GT11
-1.1°

Japp filtren är rengjorda, men var inte nämnvärt smutsiga heller.
Innegivaren sitter centralt på nedrevåningen ca 1.5m upp från golvet.

Kan även informera att sedan det blev ordentligt kallt ute, den 29/11, så har VP inte gett något larm :) Har kanske att göra med att den går mera kontinuerligt nu..?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #6 skrivet: 03 december 2012, 14:18:36 »
Prova med att ställa rumsgivarpåverkan till noll och prova fram en värmekurva som ger önskad temperatur inne. 5.3 är som sagt för högt. 5.3 förknippar jag med dåligt isolerad Skånelänga. Vänta något dygn mellan varje ändring av värmekurvan.

Känn efter att radiatorerna är varma nertill. Det bör vara 5-10 graders temperaturdifferens över radiatorerna. Helst bör man ha en IR-termometer när man trimmar in radiatorerna. För liten differens betyder att pumpen får onödigt hög temperatur på inkommande vatten. För hög differens betyder att radiatorns yta utnyttjas dåligt.

Vad jag kunde se fanns det inga termostatventiler på golvvärmeslingorna, stämmer det?



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #7 skrivet: 03 december 2012, 14:31:11 »
Tackar för förslagen Roland  tummenupp
Låter som en vettig idé då jag själv tycker att kurvan är väl hög.. om man läser om vad andra har.
Ska känna lite på radiatorenra när jag kommer hem från jobbet!

Jo det är en termostatventil på slingan som går i garaget, termostaten där är ställd på strax under 20°. Annars inga fler.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #8 skrivet: 03 december 2012, 19:51:47 »
Har kännt på alla radiatorer nu och alla känns iaf typ likadant, dvs de är alla något varmare upptill. Typ omöjligt att känna hur många grader det skiljer..
får väl önska mig en IR-termometer i julklapp  ::)
Men de är iaf INTE "heta" upptill och kalla nere, mer jämna i temperatur.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #9 skrivet: 03 december 2012, 21:43:18 »
Gör det, en IR-termometer är en lönsam leksak för en värmepumpägare. Jag kunde sänka värmekurvan några tiondelar och fick en ändå halv grad varmare inne efter det att jag hade justerat flödena över radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2013, 20:59:31 »
Hej på er igen,

Nu har jag petat och skruvat lite i VP'ns menyer...
Jag kopplade ur innegivaren efter Rolands förslag och har under senaste månaden kört med dessa inställningar:

Värmeinställning 1.1   =   3.8
Finjustering 1.2      =   1.5 grd
Shunt 1.5         =   1.5
Shunt finjustering 1.6   =   0grd
Rumstemperatur 1.10   =   22grd
Rumsgivarpåverkan 1.11   =   0
Varmvattentemp 2.3   =   50grd

Senaste avläsningen (i går) gav detta resultat:

GT1
Från: 38.9° Nuv: 28.3°
GT2
-3.8
GT3
Börv: 50° Nuv: 49.8°
GT4
Börv: 25.7° Nuv: 27.0°
GT5
Börv: 22° Nuv: 21.1°
GT6
69.0°
GT8
35.5°
GT9
27.9°
GT10
1.2°
GT11
-1.6°

Detta har fungerat bra! Inne tempen har vandrat mellan 20.5-22 grader men det anser jag helt ok med innegivaren urkopplad.
Dock kvarstår mitt problem med larmet för högt värmebärardelta :-\
Jag besitter nu en IR-picka och tänkte ge mig på att trimma lite radiatorer.. Frågan är bara vart jag skruvar för att manuellt strypa flödet? Är det möjligen den kromade "sexkants muttern" som finns bakom termostaten??
Se bild!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2013, 21:47:05 »
Skillnaden GT8/GT9 är 7,6 grader och det som det ska vara. Det kan väl inte ge larm för hög differens?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2013, 21:58:07 »
Ja just då var det väl ganska optimalt, men menar du alltså att deltat alltid bör vara konstant när VP kör??
Oftast när jag kollar är deltat 10-15 grader.

Enl loggen har larmet uppkommit;
130116 21:03
130116 00:04
130115 06:49
130114 21:16
130114 14:06
130114 10:42
130114 03:18
130114 01:37
130113 18:10
130113 17:04
130113 15:42

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2013, 22:08:35 »
Det kan skilja några tiondels grader beroende på att pumpens effekt varierar lite med värmebärartemperaturen men så länge tillsatselen inte går inte ska temperaturen vara rätt konstant. Finns det några termostatventiler som är aktiva någonstans? Hur är det med golvvärmslingorna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Richy13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt värmebärardelta - IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2013, 22:18:10 »
 ???
När VP har ståt inaktiv ett tag så ger GT1, GT8 och GT9 så nära som på tiondelen lika värde. När VP sedan kör igång så sticker ju GT8 iväg och får sitt försprång på ca 12 grader...GT9 släpar efter. Jag tolkar det som att cirkulationen är för trög i systemet och att vattnet hinner kallna för mycket innan det kommer tillbaka till VP.
Har endast en termostatstyrd golvvärmeslinga (den i garaget).
Har inga aktiva termostater på radiatorerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!