Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)  (läst 9332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)
« skrivet: 14 februari 2011, 19:19:23 »
Jag behöver hjälp med att förstÃ¥ hur mitt nuvarande system fungerar (det blir enkalre att byta ut det dÃ¥    >:D).

Det är alltså någon som kallas frånluftsvärmeväxlare, eller "värmeåtervinningsaggregat ACF" som det så fint står på ett ställe.
I kryddhyllan sitter en apparat med två fläktar, detta ser ut att vara själva värmeväxlaren som tar vara på frånluft från våtutrymmen och kök. Inne i hyllan finns en termostat. På utsidan kan man öppna spjäll för utsugning av matos samt öka eller minsa fläktblås. Allt frid och fröjd. MEN så i trappen ner mot källaren sitter ett annat "åbäke" (norrlänska för skumt odefinierat objekt) som också har ett termostatvred och ett vred märkt med 4:a lägen 0-3. Detta åbäke heter bara "Bahco Luftvärme".

Om jag gissat rätt så är kryddhyllan själva värmeväxlaren och åbäket "tillskottsvärme" i form av ren och skär elvärme.

Men hur samverkar dessa två?. Och hur ska man egentligen ställa värmen? Med termostatvredet inne i kryddhyllan eller det på "åbäket". Samma med luftflödet, på kryddhyllan står den i läge "normal" men vad ska egentligen åbäkets vred stå på? 0 betyder avslaget men 1 till 3?

Ser fram emot någons beskrivning eller länk till beskrivning.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2011, 19:57:42 »
det ena är ju värmesystemet (jämför med luftvärmepump som också blåser) och det andra är ju ventilation.

Om du kan byta ut värmekällan i bachon till en effektivare sÃ¥dan sÃ¥ kan du spara pengar. Har läst om folk som stoppar in luft/marvärme via vattenbatterier eller som sjukter in llvp-luft. Jag gissar att denna cirkulerar en del luft. Dvs värmen som blÃ¥ser in i rummen kommer inte nödvändigtvis till 100% utifrÃ¥n, som i ett ventliationssystem. 

Det borde finnas utbytesaggregat.

Om FTXn har för eller eftervärme borde det gå att spara pengar även på detta, genom att byta till ett nyare.


Jag skulle gissa att det finns massor med trådar på detta forum om just ditt system.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2011, 09:02:49 »
Det finns massor med information om själva kryddhylleapparaten ACF. Speciellt på flaktwoods hemsida. Men däremot hittar jag ingenting om det andra aggregatet som står i trappen ner mot källaren. Förra ägaren visade att det var där han ställde in värmen. Men det finns ju ett vred på ACFn också? Och den i trappen har 3 lägen på ett annat vred, vad används vad och när?

I den dokumentation jag hittat så verkar inte "den i trappen" vara en del av ACFn utan något som är påhängt separat. Jag fattar inte!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2011, 23:43:17 »
Grejen i kryddhyllan är väl ventilationen och den andra är väl värmen.

Jag gissar att du värmer upp hela huset via luft?

Jag är ju inte säker på vad du har men.
Om vi börjar med ventilationen så är ditt vred på denna säkert lite olika lägen som skall användas vid olika förutsättningar. Jag har sett trådar om detta på byggahus och detta forum. Ventilationen ska alltid vara på. Eftersom det är ett gammalt aggregat (gissar jag...) med dålig verkningsgrad (gissar jag) så har den säkert förvärme av tilluften - något som kostar pengar (el) och som inte behövs på ett modernt aggregat.

Om du utöver ventilation även distribuerar värme så måste luften värmas mer än den värme du återvinner från frånluften. Då behövs någon typ av värmebatteri och kanske återcirkulation. Ventilationen hämtar ju normalt sett bara luft från typ toa och kök, vilket är korrekt. För att få mer luft att snurra vilket krävs för att värma upp hela huset brukar man cirkulera luft internt i huset som då tas någonstans centralt och värms och skickas ut i huset igen.

Den apparaten går ju säkerligen på el för att värma luften.

Du kan ju kasta bort den och sätta in en eller flera luftvärmepumpar och köra dessa och ditt FTX (som ju på sikt bör bytas ut..). Eller så kan du satsa på att byta ut värmebatteriet till något som inte går på direktel. Typ en kanalfläktsbaserad luft/luftvärmepump eller en hemmagjord variant där en innerdel till en luft/luft-värmepump blåser in varmluft i systemet. Eller ett vattenbatteri som drivs av en värmepump som då även kan värma varmvatten billigare samt på sikt användas att värma via annat sätt än luft (golvvärme eller vattenburet radiatorsystem).


Därtill tror jag att det finns kompletta utbytesaggregat som syftar till att byta ut gamla system i hus där all värme distribueras via luften.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2011, 13:11:34 »
Japp nu har jag koll! Tack för hjälpen plus att jag fick info på http://www.flaktwoods.se/.

Det är alltså ACF ventilation med värmeväxlare som går vidare in i ett luftvärmare ACJ.

Allt klart. Om inget direkt rasar går jag in i mät-läge nu för att få ingångsdata innan jag kastar ut alltihopa.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2011, 13:41:16 »
precis nu känner jag igen förkortningarna ACF och ACJ :)

Bra att det löser sig och hoppas grejerna håller tills dess att loggningarna är klara. Har du tänkt att ha luftburen värme även framgent är det en bra ide att försöka få koll på vilka flöden som krävs. Det är många som skrivit på forum om uppgraderingar med vattenbatterier som inte pallar med för att tempen är för låg i förhållande till flödet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Hur fungerar mitt värmesystem (Bahco ACF)
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2011, 10:53:59 »
Bra tips! Det ska jag hålla i minne!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!