Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förtryck pÃ¥ exp.kärl  (läst 2895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Förtryck på exp.kärl
« skrivet: 09 augusti 2005, 21:12:21 »
Hej alla kunniga!
Jag håller på att byta ut alla "slitdelar" på min panna.
Turen har kommit till exp. kärlet.

Med tanke på att höjden till högsta radiatorn är ca 4,5 meter från kärlet vill jag ha 0,6 bar på kärlet.

Nu till min fråga:
Måste jag höja förtrycket på mitt exp.kärl till 0,6 eller kan jag ha kvar förtrycket till 0,5 bar som den levereras med?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Förtryck på exp.kärl
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2005, 08:54:05 »
Om du väljer att höja trycket, tänk på att den effektiva volymen minskar.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Förtryck på exp.kärl
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2005, 20:27:19 »
Hej Pellep!
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar.
Om mitt kärl är på 18 liter med 0,5 bar, så innebär det väl att (den effektiva) volymen i kärlet ökar om jag har 0,6 bar på mitt system. Om jag sedan ökar min förfyllnad till 0,6 bar är jag tillbaka på 18 liter.
Jag vet bara inte om jag är fel på det.
Måste jag ha 0,6 bar som förtryck om jag kör min anläggning på 0,6 bar?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Förtryck på exp.kärl
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2005, 21:47:06 »
HEj,

Normalt bör förtrycket i expansionskärlet vara lika med den statiska höjden som anläggningen har. I ditt fall verkar 0,5 bar = 5 meter vara ganska bra. När kärlet är tomt är det fortfarande lite tryck kvar i systemet. (Eventuellt skulle jag till och med ha något lägre förtryck för att öka "fjädringen ytterligare" eftersom du tydligen vill ha ett så lågt drifttryck som 0,6 bar)

Vid normal drift bör man ha en del vatten i kärlet som pressar på membranet. Skulle du ha samma förtryck som det drifttryck du vill uppnå så innebär det att du inte har nån "aktiv" volym i kärlet eftersom det då är helt tomt. Den minsta volymsänkning du får i systemet pga av temperaturändring kommer då att ge en stor tryckförändning.

PerJ

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Förtryck på exp.kärl
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2005, 04:46:32 »
Du kan ha 0,5 kg övertryck. Om du tänker dig att ditt expantionskärl är tomt på vatten och du har 0,5 kg tryck på gummiblåsan i kärlet om du då ansluter kärlet till ditt värmesystem och fyller på vatten i systemet samtidigt som du luftar ur ev luft på högsta punkten då kommer du att få det tryck som behövs för att trycka upp vattnet till högsta punkten (annars kommer inget vatten när du luftar).
Nu är antagligen allt klart din blåsa har minskat i volym, den i expantionskärlet, och trycket motsvarar höjden. Om det vattnet är väldigt varmt i det här läget och sen kallnar kommer volymen vatten att minska varvid trycket i blåsan minskar och om vattenvolymen minskar med större volym än den volym vatten som fanns i expantionskärlet så kanske gummiblåsan sugs sönder.
Om du trycket ökar frÃ¥n 0,5 till 0,6 kg övertryck efter fyllning av vatten sÃ¥ är luftvolymen  i expantionskärlet lika med kärlets totala volym * 0,5 / 0,6 vilket vid 10 liters totalvolym ger 8,33333 liter luft och 1,6666 liter vatten.
Om du därför redan från början har 0,6 kg tryck och fyller vatten enligt ovan kommer inte trycket i blåsan att öka utan vara fortsatt 0,6 kg och då kommer vattenvolymen i expationskärlet att vara c:a 0 liter.
Vad betyder då allt detta:
1. Jag har antagit att du med 0,5 resp 0,6 kg tryck avser trycket i gummiblåsan.
2. Att ha ett mottryck på 0,6 kg vid påfyllt vatten ger ingen reserv av vatten om vatten volymen minskar.
3. Om du börjar med 0,5 kg och sen fyller till på tills trycket överstiger 0,6 kg så får du en reserv av vatten.

Hoppas detta klargör hur det fungerar.
M.V.H
Messer

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Förtryck på exp.kärl
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2005, 17:54:07 »
Varmt tack för svaren mina herrar. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!