Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Legalett" golvvärmesystem med luftburen värme.  (läst 9589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Vill presentera nytt golvärmesystem med uppvärmning med hjälp av luft.

Tidigare system RESAROSYSTEMET 
Citera
ger lösningar på några av dagens
allvarligaste byggproblem                 
   
http://www.resaro.se/rootfold/bggprobl/bggprobl.html

Nu kommer ett nytt igen från LEGALETT

http://www.legalett.no/om-legalett/om-legalett.htm

Utsättning av grunden. Mark- och makadambädd utförs. LEGALETT projekterar grunden enligt grundundersökningen och byggnadens förusättningar som platta på mark, kompensationsgrund eller pålad grund.

TYPRITNING - Plan över luftburet golvvärmesystem samt sektioner av olika typer av platta på mark.

AMA 83 Mark-Hus Anpassning  http://www.legalett.se/pics/Typ%20luft-sv.pdf
 
Montering anvisn:

Bottenisoleringen utgörs av EPS-cellplast. Cellplastkvalitet enligt objekt. Normalt läggs 200 mm isolering under småhus. Detta ger gott skydd mot omvänd fuktvandring

Värmeaggragatet installeras på sin rätta plats. Golvluckans höjd är jämn med betonggolvet. Aggregatet fälls ned i bottenisoleringen enligt objektsritning. Elektrikern installerar skyddsrör för el och VS installerar värmevattenrör då vattenburet aggregat skall användas.
   
Det luftburna golvvärmesystemet monteras enligt objektsritningen. Kanalsystemet går snabbt att montera. Under luftkanalerna läggs distansklossar, som höjer rören i rätt läge. Rören fixeras med fixbyglar. Rören fungerar även som distansmaterial för överarmeringen. Rören isoleras delvis enligt objektsritningen så att optimal och jämn värme-fördelning erhålles.   
.
Grunden är färdig för gjutning. Sockelformen säkras med motfyllnad eller stödform innan gjutning. Med hjälp av Legalett byggvärmare torkar byggfukten ur plattan och förkortar byggtiden, samt ger ett bra inomhusklimat för hantverkare och byggmaterial.
Öppning av golvlucka

Aggragatet placeras vanligen i tex klädkammare eller under garderob/skåp så att man kan komma åt golvluckan. Värmeinsatsen är servicefri, luften strömmar i ett slutet system, kanalerna hålls rena - ingen rensplikt.
 Installation insats vatten

Legalett passar för alla typer av byggnation.


Läs vidare på refererade hemsida.

Detta kombinerat med frånluft system borde göra det optimala systemt. Docka tillex ComfortZone CE50 eller NIBE 410.
 
« Senast ändrad: 05 april 2005, 20:42:58 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad FrittDrag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Legalett" golvvärmesystem med luftburen värme.
« Svar #1 skrivet: 17 april 2005, 22:43:08 »
Direkt nytt är väll inte systemet. Reparerar (bytar fläktar) i ett antal "Legalett-lådor" som har suttit i golv sisådär en 13-15 år nu.
Måste säga att dom nya boxarna och nya rören (små röda plaströr nu ... förr spirorör) verkar vara väldigt genomtänkta.
Alla rör kommer färdigkapade + böjar och med ett genomdraget snöre, så bara att lägga ut i grunden.

Ser bara en nackdel med systemet, det kräver en högra framledningstemperatur (på vattnet) för att ge den värme man vill ha. Men annars ett bra system om man bara planerar det rätt.

Utloggad Frank_t

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Legalett" golvvärmesystem med luftburen värme.
« Svar #2 skrivet: 19 september 2005, 18:20:55 »
Jag har ett Legalett värmesystem i mitt hus som är byggt 99. Tyvärr har systemet inte hållit vad det lovar.

De tre stora problemen är:

1. Driftsekonomin är högre än vad som utlovats
2. Cirkulationspumparna väsnas och stör nattsömnen
3. Jag har inte lyckats få till att jag har jämn värme i alla rum samtidigt utan det är stora skillnader.

Tyvärr är företagets Service inte heller mycket att hurra för.

Jag avråder alla som funderar kring värmesystem att satsa på Legalett

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!