Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 120kvm sommarstuga frÃ¥n 1959 - FrÃ¥nluftsvärme?  (läst 1289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raggarballen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi gör en våldsam renovering av vår sommarstuga i Lysekil och funderar över värmesystemet. Vi har nu en rejält gammal Nibe elpanna som skickar ut värmevatten till radiatorer och nylagd golvvärme uppe och nere. Ohållbart.
 
Eftersom hela huset är under renovering så kan vi dra in rör för FLVP - men är det rätt väg att gå? Vilken ska man i så fall ha? Eller bör vi gå med luft/vatten och lägga till ventilation typ FTX? Det låter i så fall som en dyr historia.

Vi får ej borra bergvärme pga liten tomt mitt bland mängder av andra små minitomter.

Lite info:
1959
Tilläggsisolerat med 45mm västkustskiva runt om 2023
Nya fönster överallt (dock ej med ventiler)
Taket kommer isoleras inifrån nu under våren med 75mm ull

mvh

ps.
Måste man skriva alla orden baklänges varje gång man postar? Tar ju hundra år.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 120kvm sommarstuga från 1959 - Frånluftsvärme?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2023, 10:03:51 »
Hej! Klokt att ni tilläggs-isolerar ett hus från -59 men frånluftsvärmepumpar passar bara i moderna mycket välisolerade hus där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av värmeförlusterna. Huset bör vara byggt tidigast på i slutet på 80-talet för att eventuellt ha sådan isolering. Frånluftsvärmepump är även en dålig lösning i ett fritidshus som står obebott långa tider på året och där man vill kunna sänka innetemperaturen. Frånluftsvärmepumpen kräver att huset är fullt uppvärmt och ventilerat hela tiden för att där ska finnas värme att återvinna. Mycket bättre att satsa på en bra luftvattenvärmepump för er. Ventilationen är viktig men ni kan ju välja om ni vill bygga centralventilation eller satsa på en enkel lösning med t.ex. ett par PAX-fläktar. Det är bra om ventilationen går att reglera och stänga av när ni inte är där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 120kvm sommarstuga från 1959 - Frånluftsvärme?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2023, 10:35:08 »
Som medlem är det bara att posta på.

Jag har för mig om att vissa märken på luft/vatten värmepumpar inte avfrostar som de ska om innetemperaturen är för låg, så välj rätt märke där.
Jag tror att Daikins grejer vill ha varmt inne för att avfrostningen ska funka.

Sen måste man alltid fundera på tilluften när man renoverar gamla hus, själv köper jag alltid fönster med spaltventiler när jag byter, de utan funkar endast i hus med separat tilluft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raggarballen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Klokt att ni tilläggs-isolerar ett hus från -59 men frånluftsvärmepumpar passar bara i moderna mycket välisolerade hus där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av värmeförlusterna. Huset bör vara byggt tidigast på i slutet på 80-talet för att eventuellt ha sådan isolering. Frånluftsvärmepump är även en dålig lösning i ett fritidshus som står obebott långa tider på året och där man vill kunna sänka innetemperaturen. Frånluftsvärmepumpen kräver att huset är fullt uppvärmt och ventilerat hela tiden för att där ska finnas värme att återvinna. Mycket bättre att satsa på en bra luftvattenvärmepump för er. Ventilationen är viktig men ni kan ju välja om ni vill bygga centralventilation eller satsa på en enkel lösning med t.ex. ett par PAX-fläktar. Det är bra om ventilationen går att reglera och stänga av när ni inte är där.

HEJ!
Sorry för sent svar som fan, men stort tack för det iallafall. Det är sÃ¥ lustigt hur smÃ¥ tidsmarginalerna i livet är ibland. Jag minns att jag läste era tvÃ¥ svar, klickade pÃ¥ "Gilla" och sen pÃ¥började ett svar tillbaks när nÃ¥got kom emellan och sen dess har allt gÃ¥tt i 700 och jag har hunnit byta bil, vara i Spanien sen hem igen, Tyskland sen hem igen och Italien sen hem igen samt vara bakfull... Först nu har jag tid att sätta mig ner vid datorn igen  >:(

Hur som!!!

Mycket nytt du nämner men det är ju rimligt, speciellt det med värmen som ska återvinnas. Har inte ens tänkt på det alls! Bra input. Har du tips på vilken luft/vatten som är bra och passar till ett 120kvm stort tvåplanshus? Jag ogillar utedelen i en luft/vatten, men förstår att den måste finnas där. Måste den synas så mycket, eller kan man bygga in dom i något som kamouflerar den lite? Sen är det så att en luft/vatten har högre verkningsgrad än frånluft också va, så det är bättre ur värmesynpunkt?

Det här är säkert en fråga som inte hör hemma i det här forumet, men gällande ventilation - när du säger centralventilation så menar du FTX eller liknande? Ett grannhus har FTX och är nöjda. Vad finns det för alternativ där? Tror inte vi vill ha PAX-fläktar. Det sitter två st där nu, en i varje badrum och även om dessa funkar bra så tycker jag dom blir rätt smutsiga väldigt fort samt att dom låter (inte mycket men ändå).

Jag inser nu hur lite jag kan om allt!

Tackar ödmjukast för svar!

Utloggad Raggarballen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som medlem är det bara att posta på.

Jag har för mig om att vissa märken på luft/vatten värmepumpar inte avfrostar som de ska om innetemperaturen är för låg, så välj rätt märke där.
Jag tror att Daikins grejer vill ha varmt inne för att avfrostningen ska funka.

Sen måste man alltid fundera på tilluften när man renoverar gamla hus, själv köper jag alltid fönster med spaltventiler när jag byter, de utan funkar endast i hus med separat tilluft.

Hej och tack för ditt svar. Även till dig ber jag om ursäkt för att jag är så långsam!

Även detta om avfrostning är nytt för mig, har verkligen inte läst något om luft/vatten förrän nu, och vet inget om dom mer än att folk har det och är generellt nöjda.


Med tilluft menar du ventilation eller? Vi har bytt alla fönster men har såklart inte tänkt alls på att ha ventiler i dessa, och det var inget som fönsterexperten som kom ut till oss och mätte upp allt sa något om heller. Attans att man ska lära sig allt den svåra vägen hela tiden. Kanske går att montera i efterhand dock?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 120kvm sommarstuga från 1959 - Frånluftsvärme?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2023, 08:45:21 »
Med tilluft menar du ventilation eller? Vi har bytt alla fönster men har såklart inte tänkt alls på att ha ventiler i dessa, och det var inget som fönsterexperten som kom ut till oss och mätte upp allt sa något om heller. Attans att man ska lära sig allt den svåra vägen hela tiden. Kanske går att montera i efterhand dock?

Hittade en instruktion på nätet.
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/valj-ratt-fonsterventil/

Du kan ju avvakta en vinter och se vilka fönster som det blir fukt på?
Där är det klokt att sätta in en ventil.
« Senast ändrad: 17 mars 2023, 08:48:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 120kvm sommarstuga från 1959 - Frånluftsvärme?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2023, 09:48:49 »
Mycket nytt du nämner men det är ju rimligt, speciellt det med värmen som ska återvinnas. Har inte ens tänkt på det alls! Bra input. Har du tips på vilken luft/vatten som är bra och passar till ett 120kvm stort tvåplanshus? Jag ogillar utedelen i en luft/vatten, men förstår att den måste finnas där. Måste den synas så mycket, eller kan man bygga in dom i något som kamouflerar den lite? Sen är det så att en luft/vatten har högre verkningsgrad än frånluft också va, så det är bättre ur värmesynpunkt?

Det här är säkert en fråga som inte hör hemma i det här forumet, men gällande ventilation - när du säger centralventilation så menar du FTX eller liknande? Ett grannhus har FTX och är nöjda. Vad finns det för alternativ där? Tror inte vi vill ha PAX-fläktar. Det sitter två st där nu, en i varje badrum och även om dessa funkar bra så tycker jag dom blir rätt smutsiga väldigt fort samt att dom låter (inte mycket men ändå).

Lysekil har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -12,9 °C enligt Boverkets tabell. Jag uppskattar att ert hus då drar drygt 6 kW för att hålla 21 °C inne. En värmepump som skulle passa bra borde vara IVT AirX 407S. Den är extra ljuddämpad i utedelen vilket kan vara fördel om man lätt stör sig på utedelen. Den har som i alla fall jag tycker en modern snygg design. Sedan finns t.ex. nya NIBE F2050-6 eller traditionella on/off-modellen CTC EcoAir 406.

Om ni ändå totalrenoverar huset så är det ju ett mycket bra tillfälle att skaffa FTX ventilation om ni vill. All kanaldragning är ju den dyraste biten. FTX-aggregat kan man köpa för runt 30-40 tkr om man undersöker vad som finns. Vill ni bara satsa på F-ventilation utan återvinning räcker det med kanaler från badrum, kök, ev grovkök och kanske klädkammare. Sen en avluftskanal och en enkel kanalfläkt med reglering för ett par tusen kronor.
« Senast ändrad: 17 mars 2023, 10:29:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Raggarballen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hittade en instruktion på nätet.
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/valj-ratt-fonsterventil/

Du kan ju avvakta en vinter och se vilka fönster som det blir fukt på?
Där är det klokt att sätta in en ventil.

Tack! Jag ska kolla på detta. Blir någon sorts ventilation, helt klart. Vi renoverar undervåningen nu, och gör övervåningen därefter. Mest för att inte hela stället ska vara fullständigt kaosartat, även om vi inte bor där alls nu.

Kan man lägga in ett ventilerat golv uppe som funkar som ventilation även nere? Måste läsa på..


Lysekil har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -12,9 °C enligt Boverkets tabell. Jag uppskattar att ert hus då drar drygt 6 kW för att hålla 21 °C inne. En värmepump som skulle passa bra borde vara IVT AirX 407S. Den är extra ljuddämpad i utedelen vilket kan vara fördel om man lätt stör sig på utedelen. Den har som i alla fall jag tycker en modern snygg design. Sedan finns t.ex. nya NIBE F2050-6 eller traditionella on/off-modellen CTC EcoAir 406.

Om ni ändå totalrenoverar huset så är det ju ett mycket bra tillfälle att skaffa FTX ventilation om ni vill. All kanaldragning är ju den dyraste biten. FTX-aggregat kan man köpa för runt 30-40 tkr om man undersöker vad som finns. Vill ni bara satsa på F-ventilation utan återvinning räcker det med kanaler från badrum, kök, ev grovkök och kanske klädkammare. Sen en avluftskanal och en enkel kanalfläkt med reglering för ett par tusen kronor.

Tack så mycket för ännu ett bra inlägg.

Vi gick och blev med panna i veckan, hämtas till helgen. Blev en begagnad Nibe VVM 225 faktiskt, från 2020. Fick den för 12000kr då de förra ägarna akut behövde en utedel för att sänka sina elkostnader (nyköpt 250kvm hus för deras del, fick chock första månaden man bodde där) och fick tag på en ny komplett uppsättning av någon annan sort nånstans och fick då kasta ut deras fina 225. Det är fel att säga, men det känns bra att köpa något av någon som gråter när man hämtar varan :) Tror att 12000kr är ett bra pris? Den är installerad i deras hus november -20.

Förstår att den här pannan går att appstyra på något vis. Är dom sådana från fabrik eller krävs det uppdateringar/extra utrustning för att få det att funka? Vi tänker få den installerad här rätt snart och beställer en utedel framöver. Kommer den om 4-6 eller 12 månader spelar ingen stor roll. Känns mest skönt att veta att man har något som är hyfsat modernt och bra!

Då återstår bara frågan om ventilation nu när vi kommit fram till, mycket tack vare era svar här, att vi inte kör frånluftsvärme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 120kvm sommarstuga från 1959 - Frånluftsvärme?
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2023, 09:26:22 »
Priset för er VVM 225 är bra med tanke på att den är relativt ny och ungefär vad man kan förvänta sig när någon säljer den begagnad. Går att köpa ny på nätet för 41 tkr så det är en bra slant ni sparade. Den är förberedd för att anslutas till internet och NIBE's app via nätverkskabel så glöm inte dra fram nätverk till platsen ni ska pannan på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Raggarballen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 120kvm sommarstuga från 1959 - Frånluftsvärme?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2023, 00:03:18 »
Priset för er VVM 225 är bra med tanke på att den är relativt ny och ungefär vad man kan förvänta sig när någon säljer den begagnad. Går att köpa ny på nätet för 41 tkr så det är en bra slant ni sparade. Den är förberedd för att anslutas till internet och NIBE's app via nätverkskabel så glöm inte dra fram nätverk till platsen ni ska pannan på.

Tjenare!
Allt inkopplat och undervåningen är varm och behaglig. Nätverkskabel framdraget men ej inkopplat ännu. Finns det någon tumregel på vilken värmekurva som är vettigast, eller är det alltid helt beroende på var huset finns och i vilket skick det är i? Har läst manualen. Just nu har jag kurva 5 som var vald när vi vevade igång pannan. Temperatur +1. Har inte velat joxa för mycket innan vi hunnit känna av allt. Golvvärmen visar med Fluke IR-termometer mätt på golvet runt 24,5-25 grader.

Tack!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 120kvm sommarstuga från 1959 - Frånluftsvärme?
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2023, 11:38:08 »
Hej! Det låter bra att börja prova med kurva 5 förskjutning ±0 för golvvärme. Varje hus är unikt så sedan får man finjustera värmen under perioden nov - feb då solen påverkar som minst och det kan vara långa perioder med stabil utetemperatur. Om det är för kallt inne när det är kallt ute ska man höja värmekurvan ett steg och när det är kallt inne och milt ute så ska man höja förskjutningen ett steg. Och vice versa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!