Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?  (läst 3843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dennisd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« skrivet: 13 februari 2022, 17:17:33 »
Hej!

Har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
I grund och botten har jag problem med att min golvvärme på nedre våningen inte blir varm. Tittar jag på centralen för golvvärmen så är inkommande framtempen endast ca 25grader, vilket jag tror är alldeles för lågt.

På övervåningen har vi vanliga radiatorer och de blir tillräckligt varma.

Såhär ser inställningarna för min Nibe 1215 bergvärme ut, detta var när kompressorn var i drift:
VB-fram 52(VV)c
Varmvatten 48c
Utetemp 5c
Vb-r 28 (52)c
VVstart 49(49)
KB-f 4c
KB-r 2(- 8)c
Kurvlutning 8 (Bor i Linköping)
Vp-starter 58505
VP-Tid 44378h
TS-tid 203h

Ratten står på +2.


Rent spontant reagerar jag på att returen är väldig låg, vilket man också känner på röret intill pumpen. Cirkulationspumparna verkar snurra på som vanligt, luftat systemet mm.

Någon som har några idéer var jag kan börja?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2022, 17:26:34 »
Måste vara något fel på rören fram till golvvärmegivaren om den bara visar 25°. Framledningstemperatur vid kurva 8, +2 ska vara ca 38° även om det inte syns i ditt exempel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dennisd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2022, 17:40:42 »
Måste vara något fel på rören fram till golvvärmegivaren om den bara visar 25°. Framledningstemperatur vid kurva 8, +2 ska vara ca 38° även om det inte syns i ditt exempel.

Misstänker det med, tar man på ingående röret till golvvärmen så är det ibland varmt och ibland kallt. Gissar att det blir varmt när kompressorn går och VB-fram ökar?
Röret efter pumpen blir aldrig varmare. Jag har skruvat loss den stora skruven i mitten på pumpen och snurrat på motorn där, den går lätt. Det brummar om den när går så den bör ju rotera vattnet?

Lägger med en bild här, jag har skruvat av termostaterna och motionerat pinnarna för att se till att jag får fullt flås i slingan nu när jag felsöker.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2022, 17:58:28 »
Ok, temperaturgivaren sitter där. Kan det vara så att inställningen på golvvärmefördelaren är för hårt strypt? Golven måste ha lägre framledningstemperatur än radiatorerna men inte för lågt. Viktigt att läsa av när kompressorn går och värmepumpen gör värme, inte varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dennisd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2022, 18:07:47 »
Ok, temperaturgivaren sitter där. Kan det vara så att inställningen på golvvärmefördelaren är för hårt strypt? Golven måste ha lägre framledningstemperatur än radiatorerna men inte för lågt. Viktigt att läsa av när kompressorn går och värmepumpen gör värme, inte varmvatten.

Kan vara en tanke, var regleras detta på golvvärmefördelaren?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2022, 18:33:22 »
Om ventilerna till maxtermostaten och golvvärmetermostaterna är okej och inte stryper ser det ut att finnas en justeringsventil på returen till höger om maxtermostaten(?) Är den helt öppen? Är det golvvärme i betongbjälklag eller i träbjälklag? När är huset byggt?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dennisd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2022, 18:46:00 »
Om ventilerna till maxtermostaten och golvvärmetermostaterna är okej och inte stryper ser det ut att finnas en justeringsventil på returen till höger om maxtermostaten(?) Är den helt öppen? Är det golvvärme i betongbjälklag eller i träbjälklag? När är huset byggt?

Justja det stämmer, den är inte fullt utskruvad utan det finns ett par varv kvar.
Det är ett gammalt trähus, början på 1900 och sedan renoverat i omgångar. Det var en torpargrund en gång i tiden men sen öppnade man upp och fyllde med betong.
I övrigt är det trä och trägolv. Stor ttack för att du tar dig tid!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2022, 18:54:43 »
Oj, det huset har varit med om mycket! Golvvärme i betongbjälklag brukar klara sig med lite lägre framledningstemperatur än i träbjälklag förutsatt det är rejält med isolering under betongen. Man säger dock att golvvärme ger upp till max ca 50 W/m² så har man ett gammalt hus med stort värmebehov kan golvvärmen ge för lite. I alla fall om man är rädd om parketten på golven.

Man skulle vilja mäta temperaturen pÃ¥ framledningsröret och returröret under maxtermostaten innan golvvärmefördelaren. TvÃ¥ anliggningstermometrar pÃ¥ rören är en variant: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/  Man kan ju ocksÃ¥ ha tvÃ¥ digitala inne/utesensor termometrar för typ 50 kr st.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 19:11:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4716
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2022, 19:31:26 »
Till höger sÃ¥ finns det en  baypasskoppling , känn pÃ¥ det ., är det ca samma värme vid den nedre fördelaren, sÃ¥ gÃ¥r ett flöde tillbaka utan att passerat slingorna , det sitter som  balofixaktig  där, den kan stängas lite med större mejsel eller in insexnyckel. Prova med att stänga den till häften först och se vad som händer. Nu är det fel ventil där, en s.k kulventil tÃ¥l inte att vara som strypare, men prova gÃ¥r ju, att den finns  är för att en VP mÃ¥ste alltid ha ett flöde över sig. Nu är nÃ¥gra av dom borta sÃ¥ dÃ¥ kan den stängas helt. Har du även vanliga element med.

Utloggad dennisd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2022, 20:06:23 »
Oj, det huset har varit med om mycket! Golvvärme i betongbjälklag brukar klara sig med lite lägre framledningstemperatur än i träbjälklag förutsatt det är rejält med isolering under betongen. Man säger dock att golvvärme ger upp till max ca 50 W/m² så har man ett gammalt hus med stort värmebehov kan golvvärmen ge för lite. I alla fall om man är rädd om parketten på golven.

Man skulle vilja mäta temperaturen pÃ¥ framledningsröret och returröret under maxtermostaten innan golvvärmefördelaren. TvÃ¥ anliggningstermometrar pÃ¥ rören är en variant: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/  Man kan ju ocksÃ¥ ha tvÃ¥ digitala inne/utesensor termometrar för typ 50 kr st.

Då har jag felsökt lite till. Värmen på framledningsröret kommer i ca 7minuter. Temperaturmätaren efter cirkulationspumpen stiger då sakta till ca 29grader. Efter dessa 7minuter så försvinner värmen i framledningsröret och sen tar det en stund (ska ta tid hur länge) innan den kommer tillbaka. Man känner även att några av slangarna till golvvärmen börjar bli varma men eftersom värmen försvinner så fort igen så händer det inte mycket.

Detta får mig att tro att det kan vara någon inställning på pumpen, värmen bör väll vara lite mer konstant? Det förklarar också varför det är sådan stor diff på vb-f och vb-r ?
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 20:11:49 av dennisd »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2022, 21:21:17 »
Värmepumpen kör flytande kondenseringstemperatur för att uppnå så hög verkningsgrad som möjligt. Ingen konstant värme. Värmepumpen är av den äldre typen där kompressorn arbetar on/off och har gradminutreglering för att framledningstemperaturen i genomsnitt ska bli den rätta. Ibland värmer den, ibland gör den varmvatten och ibland vilar den. Vid 5° ute och kurva 8, +2 ska framledningstemperaturen i genomsnitt ligga på 38°. Vore som sagt intressant att mäta på rören alldeles innan golvvärmefördelaren under maxtermostaten. Då ska det synas vad för temperatur som faktiskt kommer från värmepumpen och skickas i retur dit. Rören ser något smalare ut än jag skulle vilja att de var. Hur stor golvyta/BOA är det som golvvärmen täcker?
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 21:27:59 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dennisd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2022, 21:36:57 »
Värmepumpen kör flytande kondenseringstemperatur för att uppnå så hög verkningsgrad som möjligt. Ingen konstant värme. Värmepumpen är av den äldre typen där kompressorn arbetar on/off och har gradminutreglering för att framledningstemperaturen i genomsnitt ska bli den rätta. Ibland värmer den, ibland gör den varmvatten och ibland vilar den. Vid 5° ute och kurva 8, +2 ska framledningstemperaturen i genomsnitt ligga på 38°. Vore som sagt intressant att mäta på rören alldeles innan golvvärmefördelaren under maxtermostaten. Då ska det synas vad för temperatur som faktiskt kommer från värmepumpen och skickas i retur dit. Rören ser något smalare ut än jag skulle vilja att de var. Hur stor golvyta/BOA är det som golvvärmen täcker?

Ska testa det vid tillfälle, tillsaken hör att värmepumpen sitter i ett annat hus ca 15meter ifrån bostadshuset. Där emellan är det en kulvert med okänd isolerings-grad. Misstänker att jag kan tappa ett par grader på vägen där.
Hela huset är på 155, nedervåningen kör enbart golvvärme och det är lite större än övre plan. Skulle killlgissa på runt 90kvm.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2022, 22:00:39 »
Ok, ja 90 kvm är hyfsat stor yta att värma. När det är som kallast borde det behövas åtminstone 5 kW värme. Skulle varit bra med 22 mm kopparrör eller motsvarande fram till golvvärmefördelaren från värmepumpen. Särskilt om det är 15 m kulvert också. Kanske kan man få lite bättre flöde genom att prova att ställa värmebärarpumpen (cirkulationspumpen för värme) i själva värmepumpen på max(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dennisd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2022, 22:10:07 »
Ok, ja 90 kvm är hyfsat stor yta att värma. När det är som kallast borde det behövas åtminstone 5 kW värme. Skulle varit bra med 22 mm kopparrör eller motsvarande fram till golvvärmefördelaren från värmepumpen. Särskilt om det är 15 m kulvert också. Kanske kan man få lite bättre flöde genom att prova att ställa värmebärarpumpen (cirkulationspumpen för värme) i själva värmepumpen på max(?)

Ska kolla det - har läst att om man har fler cirkulationspumpar så ska den ena gå saktare än den andra. Minns inte vilken dock, om det var så att den i pumpen inte fick gå snabbare än den som satt i golvvärmen, ska forska lite i det.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4716
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 - LÃ¥g vb-r?
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2022, 23:02:41 »
Har du bara GV eller element med, då måste pumpen i VP stå högre än pumpen på GV det blir för dålig fart på flödet via kulverten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!