Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!  (läst 45346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #45 skrivet: 26 augusti 2004, 01:38:36 »
Citera
Vad tror du/ni om att isolera balkar och mark även fast man har/skaffar en avfuktare? Syftet skulle vara att få ett ytterligare varmare krypgrund och därmed golv, dvs högre komfort samt att göra det ytterligare torrare så inte avfuktaren behöver gå så ofta.

Jag har blivit varnad av "kunniga" på området att inte isolera invändigt, då det kan resultera i att köldbryggan som bildas får fukt att fälla ut i kantbalken, med sönderfrysning som följd.

Att isolera utvändigt är helt rätt, på ett gamalt hus har det dock en förmåga att se ganska fult ut, då grunden och fasaden nästan ligger i "kant" med varann.

Du får gärna mixtra med ditt hus, blir det bra (eller dåligt) är du välkommen att höra av dig till forumet med information.

Om jag fÃ¥r rekommendera nÃ¥got sÃ¥ är det en avfuktare av sorbtionstyp, där fläktarna gÃ¥r hela tiden. Plugga all annan ventilation av krypgrunden och känn lugnet...  8)

/Rickard

Utloggad andreasp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #46 skrivet: 26 augusti 2004, 09:44:09 »
Mina kantbalkar är isolerade (30mm) på insidan från fabrik (Boro-hus). Vid konstruktion av varmgrund så har jag inte sätt någon lösning där man inte isolerar på innsidan.

Vinner eller förlorar man på att isolera marken i kombination med avfuktare?

Peter T

  • Gäst
Peter T
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #47 skrivet: 09 september 2004, 17:22:31 »
Har fått tipps att skapa hål i golv och låta en fläkt suga ut innerluften till grunden och sedan ut. Det låter som en billigare lösning än en ren grundavfuktare.

Vad tror ni om det? Huset skall ju ändå ventileras.

admin

  • Gäst
admin
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #48 skrivet: 09 september 2004, 17:41:53 »
Med de luftflöden som det skulle innebära (höga) så skulle din krypgrund belastas med stora mängder fukt. Eftersom varm inomhusluft kan bära mer fukt än den kalla utomhusluften så kan det ge problem med fuktutfällning på krypgrundens kalla ytor, detta i sin tur kan ge mögelproblem. Skall du ändå göra det så rekommenderar jag dig att sätta fläkten i genomföringen mellan grund och utemiljön.

På detta sätt riskerar du inte att samma luft du kört ut ur huset kommer in igen. Sätter du fläkten i golvet kommer ett övertryck att skapas i krypgrunden.

Överhuvudtaget skall man försöka få så låga flöden som möjligt av luft från kalla utrymmen till varma och tvärt om för att inte riskera fuktutfällning.

Kallt till varmt är i och för sig riskfritt, men en sådan miljö är omöjlig att hitta i ett hus, i vart fall på ett helt års sikt.

Peter T

  • Gäst
Peter T
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #49 skrivet: 09 september 2004, 18:39:27 »
Jag menade en fläkt som suger ut ur grunden men drar luften genom huset fast det var lite luddet skrivet.

Killen jag pratade på Temovent sa att jag skall isolera väggarna i grunden med någon skiva (har det hemma är på jobbet) plasta marken och sätta igen alla ventiler. Sedan skulle jag låta en fläkt långsamt ventilera grunden och dra luften innefrån huset genom golvventiler.

Grannen har precis lagt ut 33.000 på ett liknande system. Fast då har han en gjuten platta med bjälklag och där har det varit någon firma som gjort något system med just golvventiler.

Mitt Huset är byggt 1980 och när jag flyttade in där så hade jag ca 80% luftfuktighet i grunden året runt. Satte då dit en vanlig badrumsfläkt som ventilerar och har sedan dess på sommaren 70-75% (69 i denna stund) och ca 65% på vintern. Det är fortfarande inte bra och måste därför åtgärdas på något sätt.

Har även fått tippset att lägga in en halvmeter singel då fukt inte skall stiga i singel. Idag är torpargrunden 160-170 cm och sanden är kramfast.
Det råder källarförbud i området pga av högmarkfuktighet.


admin

  • Gäst
admin
Re:Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #50 skrivet: 09 september 2004, 21:56:06 »
Den fuktighet du uppmäter i din krypgrund kommer inte från marken, jag kan i princip garantera dig att du inte får någon märkbar skillnad om du lägger ut en plast på marken (som hindrar markfukten att påverka krypgrundens klimat).

Det finns inga genvägar till en torr krypgrund, du måste avfukta.
Alternativet är en varmgrund, men jag antar att du har sett vilka minutiösa arbeten som skall läggas ned med isolering i balkar, under balkar, utanför huset och så vidare. Att göra en halvvarm grund som du blivit föreslagen kan bli rena katastrofen är jag rädd för.

Jag vill inte säga att det inte går - allt går, men jag skulle inte göra det i alla fall.
(däremot övervägde även jag det som en lösning i vår krypgrund, ju mer jag läst på om absolut och relativ luftfuktighet desto säkrare har jag dock blivit på att det är fysikaliskt omöjligt utan stora isoleringsinsatser. Tilläggas skall att en varmgrund helst inte skall ha någon som helst isolering i trossbotten - allt för att temperaturskillnaden mellan hus och krypgrund skall vara så liten som möjligt)


cfmoto

  • Gäst
cfmoto
SV: Krypgrundsavfuktare kan vara energibesparande!
« Svar #51 skrivet: 18 februari 2013, 21:51:24 »
vad beträffar avfuktning i krypgrund
Tänk på när ni monterar själva att inte ha för långa rördragningar och en massa böjar för då får ni ett tryckfall på hela anläggningen. Det är därför man gärna sätter in ett lite större aggregat så att den klarar av långa rördragningar när man har olika fack i grunden. Det där med att sätta våtluftsröret lutande nedåt mot ventilen.....
När kan man det i en krypgrund? man måste sätta dit en fuktspärr så att inte kondensvatten från våtluften kan rinna tillbaka in i aggregatet. Silverteip...... inte täta ventiler med det, lossnar efter ett tag när det är kallt. Det är INTE så enkelt som en del tror att sätta in en avfuktare så att den går på rätt värden. Kolla noga!!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!