Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ till golvplÃ¥tar ?  (läst 7722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Alternativ till golvplåtar ?
« skrivet: 26 mars 2007, 12:33:42 »
Hej !

Vi skall ha "flytande" golvvärme ovan plattan. Jag undrar om det finns något alternativ till
värmefördelningsplåtar som inte är i metall ... ?

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2007, 21:04:57 »
1 alternativ är att gjuta in slangen i betong...

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2007, 10:13:52 »
Hej Rosa!
Gissar på att du har isoleringen ovan plattan för att minska köldbryggor. Golvvärmen ligger i utfrästa spår i isoleringen... Jag vet ingen annan lösning än värmefördelningsplåtar.
Någon som vet hur man slipper fräsa spår i cellplasten? och gärna plåten oxå (kostar pengar, skräp på arb.platsen) slipper man detta är det en perfekt lösning!
OBS! vattenburen golvvärme är ett måste...

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2007, 11:14:33 »
Som sagt så skall värmen inte vara i plattan. I våtutrymmen blir det dock ingjutet.
Vi skall ha värmen ovan plattan för att få bästa effekt och jo, vi skall ha vattenburen värme.

Min fråga: Måste man ha "värmefördelningsplåtar" överhuvudtaget ... ?
Jag har tittat på hur man gör när man har elburen gv och där verkar det vara någon typ av
isoleringsmatta under slangarna som stoppar värmen neråt. Inte några metallplåtar såvitt jag förstår. Finns det något liknande till vattenburet ?

(Jo jag vet att jag är ute på hal is och inte har en aning om vad jag pratar om .. ;-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2007, 14:01:38 »
Varför krångla till det? Köp ett färdigt system.

http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1941

Elgolvvärmen du tänker på består av ett nät eller liknande och behöver inga plåtar, vattenburet lägger man inte lika tätt så då måste man har värmefördelningsplåtar.
« Senast ändrad: 27 mars 2007, 14:04:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2007, 14:22:21 »
Ja det måste du! Jag vet som sagt inte någon annan lösning, i äldre hus lades golvvärme utan dessa plåtar och det blir inte bra.
Det blir inte mycket bättre effekt för att du lägger slingan ovan plattan så länge du inte isolerar över plattan...(det låter som att du isolerar under plattan. och då skulle jag rekomendera ingjutet överallt)

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2007, 20:52:51 »
Carl N: Det är väl plåtar i det systemet såvitt jag förstår ... ? Det är metall jag inte vill ha av olika anledningar.

Seekn_destroy: Självklart skall vi ha isolering både under och över plattan och därovan slingorna. Den typen av gv lär vara den klart bästa om man nu skall ha gv. Fast dyrast och jobbigast. Själv ville jag ha radiatorer men tyvärr blev det för mycket mothugg (bl.a. av min sambo) så jag resignerade. ;-)

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2007, 07:58:21 »
Finns det någon annan anledning till att du inte vill gjuta in slingan?
Klart bästa??? gv blir nästan lika bra och framförallt jämn om du gjuter in den, jag skulle däremot vilja isolera ovan plattan för att slippa köldbryggan vid kantbalken...
men som sagt, måste man ha plåten och fräsa isoleringen blir det för dyrt å krångligt
(har fortfarande inget svar på alternativ till plåtarna hehe)

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2007, 08:34:42 »
Hur som helst så är ju grunden klar för länge sedan så att gjuta i plattan är inte aktuellt.
I våtutrymmen kommer vi dock att gjuta in som sagt.
Gv i plattan ger ett trögare system. Eftersom vi kommer att ha mycket fönster mot
söder + kakelugn så vill vi inte ha ett trögt system.

Jag har läst ett flertal undersökningar som visar att flytande gv (eller vad det nu heter)
är den mesta effektiva varianten av gv.

Seekn_destroy: "Nästan lika bra" duger inte ... ;-)

Eftersom jag egentligen är motståndare till gv så undrar jag hur ni ställer er till gv
nedre plan och radatorer övre plan, förutom badrum som får gv ?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2007, 08:53:59 »
Plåtar är ett måste. Annars sprids inte värmen tillräckligt. Det blir ojämnt varmt oc man måste ha hög temp på vattnet för att kunna få tillräckligt med värme. Jag har lagt plåtarna med 5-10 cm mellanrum på vissa ställe och går man barfota så kan man känna dessa som kalla stråk.

Plåtarna tillför inte mycket tröghet. Det kan du räkna på om du vet specifik värmekapasitivitet och volym. Jag skulle tro att vattnet i slangen kan lagra mer värme.

Eftersom jag egentligen är motståndare till gv så undrar jag hur ni ställer er till gv
nedre plan och radatorer övre plan, förutom badrum som får gv ?
Jag tycker:
Golvvärme överallt, även på andra plan. Varför inte?!
Gärna styrd framledningstemperatur mha utegivare men det ska vara termostat i alla rum.
Golvvärme sparar inte energi så länge man inte sänker temperaturen men det är så skööönt :)

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2007, 10:17:16 »
Termostater skall man försöka undvika om man tänkt värma med värmepump, i rum som ligger i söder och påverkas starkt av solen kan det vara OK, men inte genomgående, det riskerar att ge värmepumpen dåliga driftsörutsättningar som resulterar i dålig verkningsgrad och på sikt en kortare livslängd.

Jag har inget tips om annat än plåtar och har lite svårt att se någon nackdel förutom priset.
Elektriskt fungerar de snarast som jordplan och borde rent teoretiskt vara en fördel om man vill förebygga eller skydda sig mot elektromagnetisk strålning, i detta fall bör nog alla plåtar sammanfogas och jordas för att de skall ge ett skydd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2007, 12:21:36 »
Det finns flummigare anledningar till att undvika metall än elektomagnietisk strÃ¥lning. Jag kan tänka mig att vissa österländskt influerade filosofier kan innehÃ¥lla teorier om att undvika metall i bostäder.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rosa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2007, 14:45:44 »
Nu hitta jag en ny anledning till att inte ha plåtar: Feng shu naturligtvis !
Bra att du pÃ¥minde mig, Carl N !  ;)

Vi har en kraftledning i närheten, + dessutom plåttak så det känns som att det räcker elektromagnetisk strålning.
Ríchard: Verkar jobbigt/svÃ¥rt det där att sammanfoga alla plÃ¥tar  :o  Eller kanske du bara skämtade  ... ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2007, 15:19:22 »
.....så det känns som att det räcker elektromagnetisk strålning.


Har du tänkt på att alla föremål som är varmare än absoluta nollpunkten utsänder elektromagnetisk strålning, en stor del kommer från solen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alternativ till golvplåtar ?
« Svar #14 skrivet: 29 mars 2007, 15:25:30 »
Vi har en kraftledning i närheten, + dessutom plåttak så det känns som att det räcker elektromagnetisk strålning.


JassÃ¥, inte feng shu.  ;D

I så fall så ska ni ha så mycket plåt som möjligt i både tak och golv, precis som Rickard skriver så fungerar det som en avskärmning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!