Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem  (läst 2123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MarkusE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« skrivet: 10 september 2023, 19:57:21 »
Hej!
I vintras tog jag och min familj över min hemgÃ¥rd efter mina föräldrar. I huset finns en Thermia Atlas 18 som är ca 3 Ã¥r gammal. Enligt fadern har det aldrig varit nÃ¥got strul med den men sen vi flyttade in har den jävlats en del. Började med att varje gÃ¥ng vi tappade upp ett bad i badkaret sÃ¥ varnade pumpen för problem med drifttrycket. Efter att ha nollställt felkoden sÃ¥ drog kompressorn igÃ¥ng men växlade bara upp till 8 och sen slog den ifrÃ¥n varpÃ¥ timersymbolen dök upp och sen upprepades detta tills en ny felkod dök upp. Efter nÃ¥gon dag sÃ¥ lyckades den starta igÃ¥ng igen, men nästa gÃ¥ng vi skulle bada sÃ¥ upprepades det hela. Kan tillägga att mätaren vid expansionskärlet ocksÃ¥ tappade tryck. DÃ¥ det även finns ett vedeldningssystem sÃ¥ har jag kunnat elda med ved för att bibehÃ¥lla värme när det strulat och under sommaren har det sÃ¥ klart inte alls märkts av sÃ¥ mycket.  Nu börjar det bli kallare igen men problemet kvarstÃ¥r.  Har dock upptäckt sista dagarna att om jag stänger av varmvattenproduktionen och bara kör värme pÃ¥ elementen sÃ¥ är det inga som helst problem, sätter jag pÃ¥ VV sÃ¥ fÃ¥r jag felmeddelandet igen.
Finns det någon som har en idé om var problemet är?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #1 skrivet: 10 september 2023, 21:06:33 »
Om den tappar trycket och är kopplat tillsammans med pannan så är trycket lågt i hela värmesystemet. På exspansionskärlet ( om du inte har ett öppet system med burk på vinden ) så finns ett plastlock, under är det en bilventil, tryck lite lätt på piggen, ska pysa till och inget vatten. För att fylla luft så ska kärlet vara tomt på vatten, tryck noll. Fyll luft till 0,5 bar och manometern ska fortfarande visa noll, annars släpp ut mer vatten, tills tryck är 0 ,5 bar och mätaren är noll. Fyll på vatten till ca 0,8 bar.

Utloggad MarkusE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #2 skrivet: 10 september 2023, 21:40:17 »
Om den tappar trycket och är kopplat tillsammans med pannan så är trycket lågt i hela värmesystemet. På exspansionskärlet ( om du inte har ett öppet system med burk på vinden ) så finns ett plastlock, under är det en bilventil, tryck lite lätt på piggen, ska pysa till och inget vatten. För att fylla luft så ska kärlet vara tomt på vatten, tryck noll. Fyll luft till 0,5 bar och manometern ska fortfarande visa noll, annars släpp ut mer vatten, tills tryck är 0 ,5 bar och mätaren är noll. Fyll på vatten till ca 0,8 bar.

Tack för svar! Jag är fullständigt novis pÃ¥ värmesystem sÃ¥ ha överseende med nivÃ¥n pÃ¥ frÃ¥gorna🙈
"Kärlet tomt på vatten, tryck noll" menar du då att nanometern ska stå på noll? Ska jag släppa ut vatten genom den röda ventilen bredvid nanometern tills den sjunker till noll? Fylla luft, kan jag göra det med en cykelpump med tryckmätare eller är det kompressorn som ska fram?
Tryckte lite lätt på piggen i ventilen, inget vatten kom ut, bara luft. Om det kommit vatten, är det vajsing i kärlet då?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #3 skrivet: 10 september 2023, 21:50:45 »
Tack för svar! Jag är fullständigt novis pÃ¥ värmesystem sÃ¥ ha överseende med nivÃ¥n pÃ¥ frÃ¥gorna🙈
"Kärlet tomt på vatten, tryck noll" menar du då att nanometern ska stå på noll? Ska jag släppa ut vatten genom den röda ventilen bredvid nanometern tills den sjunker till noll? Fylla luft, kan jag göra det med en cykelpump med tryckmätare eller är det kompressorn som ska fram?
Tryckte lite lätt på piggen i ventilen, inget vatten kom ut, bara luft. Om det kommit vatten, är det vajsing i kärlet då?
Du har förstått allt, snyggt!
Cykelpump duger, den har i alla fall med all säkerhet oljefri luft, så den kan vara bäst att använda.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #4 skrivet: 10 september 2023, 21:56:38 »
Du har förstått allt, snyggt!
Cykelpump duger, den har i alla fall med all säkerhet oljefri luft, så den kan vara bäst att använda.
Som föregÃ¥ende skrev. Rätt uppfattat, manometern pÃ¥ noll och lufttrycket  i  kärlet 0,5 bar
Hade det kommit vatten från ventilen, så var det kört och ett byte var på plats.

Utloggad MarkusE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #5 skrivet: 10 september 2023, 22:25:10 »
Prövade med cykelpumpen men det blev svåravläst då det knappt gick se skillnaden på 0 bar och 1 bar, kanske får bli kompressorn ändå.
NÃ¥gra funderingar till:
Det funkar att värma varmvatten via tillsats/elpatron men inte via kompressorn. Hur påverkar trycket i systemet kompressorn men inte elpatronen? Som jag nämnde tidigare så har det blivit problem mer eller mindre varenda gång vi tappat upp ett bad. Jag har tolkat det som att när man tömmer för mycket varmvatten på kort tid så har det uppstått ett tryckfall som fått pumpen att felkoda, skulle det i så fall bero på att trycket varit för lågt i expansionskärlet hela tiden men att det blivit ett problem först när för mycket vatten tömts ur systemet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #6 skrivet: 11 september 2023, 08:46:18 »
Har dock upptäckt sista dagarna att om jag stänger av varmvattenproduktionen och bara kör värme på elementen så är det inga som helst problem, sätter jag på VV så får jag felmeddelandet igen.
Finns det någon som har en idé om var problemet är?

Trycket i kondensorn är betydligt högre under en varmvattenberedning då vattnet ska värmas till ca 50 grader än när pumpen värmer huset. Radiatorvattnet är förmodligen bara runt 30 grader.

Problem av den här typen kan orsakas av beläggningar i kondensorn som försämrar värmeöverföringen eller för lÃ¥gt värmebärarflöde. 


NÃ¥gra funderingar till:
Det funkar att värma varmvatten via tillsats/elpatron men inte via kompressorn. Hur påverkar trycket i systemet kompressorn men inte elpatronen?

Att det fungerar att värma via elpatronen beror pÃ¥ att trycket i kondensorn är lÃ¥gt när kompressorn stÃ¥r still. Av andra meningen fÃ¥r jag känsla av att det kanske finns ett missförstÃ¥nd om vad det är för tryck det handlar om. Drifttrycket som pumpen larmar för är, om jag har förstÃ¥tt beskrivningen av problemet rätt,  köldmedietrycket i kondensorn, inte trycket i vattensystemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #7 skrivet: 11 september 2023, 12:14:44 »
Jag var osäker på om denna Thermia har en trycksensor som varning på vattensidan, därför tycker jag att det är en bra början att se till att den delen kommer ur ekvationen. Men det känns mer troligt vara ett större fel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #8 skrivet: 11 september 2023, 14:06:46 »
Äldre Thermiapumpar brukar ha två högtrycksgivare. En som larmar och en, som är inställd på ett lägre tryck, som bryter varmvattenberedningen. Har för mig att den senare brukar kallas drifttrycksgivare.

Sen tycker jag symptomen i övrigt stämmer med att det är kondensortrycket som det är problem med. Men det stämmer att man är rätt frikostig med givare i moderna pumpar sÃ¥ möjligheten finns att det kan vara värmebärartrycket. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #9 skrivet: 11 september 2023, 14:14:25 »
Det sitter två högtrycksbrytare med lite olika bryttryck, men bara en ska kopplas in. Den som bryter vid ett lite lägre tryck används normalt. Flyttar man "trådarna" till den som bryter vid det lite högre trycket blir varmvattnet lite varmare men det sliter även lite mer på kompressorn. Det handlar om några graders höjning, skulle det bli problem med den "normala" brytaren så kan man ju alltid byta och använda den som ger ett lte högre tryck.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #10 skrivet: 11 september 2023, 14:43:16 »
Det sitter två högtrycksbrytare med lite olika bryttryck, men bara en ska kopplas in. Den som bryter vid ett lite lägre tryck används normalt. Flyttar man "trådarna" till den som bryter vid det lite högre trycket blir varmvattnet lite varmare men det sliter även lite mer på kompressorn. Det handlar om några graders höjning, skulle det bli problem med den "normala" brytaren så kan man ju alltid byta och använda den som ger ett lte högre tryck.
Så ser det inte ut på Atlas. Den har elektroniska trycktransmitters.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #11 skrivet: 11 september 2023, 15:11:55 »
Mitt inlägg har bäring på lite äldre pumpar och var mest en kommentar till Rolands inlägg.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MarkusE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #12 skrivet: 11 september 2023, 21:32:42 »
Verkar vara med värmepumpar som med musik, ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan😄
Men, nått verkar jag ändå ha fått till, försökte som sagt att pumpa upp trycket med cykelpumpen och sen dess har den värmt både vatten och element utan problem, trots barn som tagit långa varma duschar nu ikväll. Ropar inte hej än, men ser ändå med viss tillförsikt på framtiden, tack för alla inspel så länge!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #13 skrivet: 12 september 2023, 09:54:13 »
Det var tydligen vattentrycket som var problemet inte kondensortrycket som jag trodde. Men jag förstår inte riktigt varför. Problemet försvann (åtminstone tillfälligt) när trycket i expansionskärlet höjdes. Larmet kom för att trycket var för lågt. Men trycket i systemet borde stiga något när pumpen gör varmvatten.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MarkusE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas 18 Drifttrycksproblem
« Svar #14 skrivet: 15 september 2023, 19:16:32 »
Nä, jag ropade hej för tidigt ändå. Efter ett dygn så började den varna igen. Tog fram kompressorn nu och kopplade på den på ventilen på expansionskärlet, enligt manometern var då trycket 2 bar. Litar mer på kompressorns manometern än den på cykelpumpen. 2 bar är av allt jag kan läsa mig till alldeles för högt, inte sant?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!