Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan vattenanslutna Luft/Vattenvärmepumpar frysa sönder?  (läst 6210 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla! Jag har en fråga angående Luft/Vattenvärmepumpar som ansluts med vatten istället för gas direkt vid utedelen (tror de kallas monoblock). Finns det någon direkt överhängande risk att man kan skada utrustningen om det skulle bli ett strömavbrott och temperaturen är under 0°C? Hur snabbt det går i så fall beror på isoleringen av rören, utomhustemperaturen och vinden antar jag. Jag bor i Skurup i södra Skåne och under det året vi bott här så tror jag bara att vi haft strömavbrott en gång (det varade i 20 minuter) och det är ju inte stor del av året som vi har minusgrader överhuvudtaget nuförtiden.

Jag har tittat lite på en värmepump av den ovan nämnda typen (http://outl1.se/luft-vatten-varmepump-12kw - Lyfco 12,3kW kinamodell) att ansluta mot min CTC EcoEl-panna som har en "tekniktank" på 223L. Min tanke var att sätta en UPS (batteribackup) på cirkulationspumpen till värmepumpen så att den kan cirkulera pannans varma vatten genom värmepumpen under tiden som ett eventuellt strömavbrott pågår för att se till att inget fryser sönder utomhus.

Är detta en verklig risk eller är det bara jag som är nojjig?

Jag ska även säga att jag redan har en hyffsad UPS liggandes som jag inte har någon annan användning för som ganska lätt skulle gå att koppla in till den här lösningen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kan vattenanslutna Luft/Vattenvärmepumpar frysa sönder?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2016, 09:23:33 »
Det är väl inte helt omöjligt, men jag har aldrig hört talas om att det hänt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Teoretiskt sett finns ju risken för sönderfrysning, men man klarar sig långt om man bara ordnar avstängningskranar för utomhusdelen och en bekväm möjlighet att tappa av vattnet ur den om det skulle bli ett långvarigt strömavbrott när det är riktigt kallt.
Gör rörinstallationen utomhus så det är fall hela vägen till avtappningspunkten, och ordna en möjlighet att släppa in luft så att inte vattnet blir "hängande" någonstans.
Skriv en tydlig instruktion för avstängning och avtappning, sätt upp den i pannrummet och se till att alla i hushållet vet hur det ska göras, det är ju inte säkert att du själv är hemma och tillgänglig den dag det behövs. Om det behövs några verktyg för avstängning eller avtappning, se till att de ligger på en bestämd plats som alla vet om.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan vattenanslutna Luft/Vattenvärmepumpar frysa sönder?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2016, 11:53:15 »
En väldigt stor majoritet av alla luft/vatten är av typen med vatten ut. Om det hade varit ett problem så skulle det ha funnits såna trådar här på forumet.
Är det bara några minusgrader ute så kommer det förmodligen aldrig att frysa eftersom det är lite självcirkulation. Är det kallare så dröjer det ändå flera timmar innan det fryser eftersom prylarna är isolerade och förmodligen varma när det blir strömavbrott.
Om man är orolig så kan man se till att man har prylar hemma för att koppla in cirkpumpen via ett bilbatteri och en omvandlare till 230V så att man kan köra den en stund då och då...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren!

Jag har ju som sagt UPS liggandes så, det låter som en enklare lösning än bilbatteri...

Är verkligen den stora majoriteten vattenanslutna? 4 av 5 av de firmor som varit här och lämnat offerter har presenterat pumpar som skickar gas genom väggen och som sen ansluter värmeväxlingen i inomhusdelen. Den av de fem som erbjöd en annan lösning gjorde det för att jag frågadr om en specifik pump (Panasonic Aquarea Monobloc). Tyvärr kom jag då inte på att fråga om frysrisken.

Finns det en självcirkulation i systemet trots att det är strömlöst så löser det ju sig ändå... Kommer ju ta ett bra tag att sänka temperaturen så pass att hela tekniktanken på 223L nått 0°C

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan vattenanslutna Luft/Vattenvärmepumpar frysa sönder?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2016, 16:52:07 »
Alla CTC, alla IVT/Bosch, alla Nibe förutom en modell som inte har blivit nån försäljningssucce kör med vatten ut. Bland Svenska tillverkare (som fortfarande har en stor majoritet av marknaden) har det varit den rådande tekniken i alla år.
De sista åren har flera Asiatiska tillverkare börjat slå sig in (Panasonic, Daikin, mfl) dom har split-tekniken som huvudlösning. Förmodligen för att dom har mest erfarenhet av luft/luft-värmepumpar. Det har också gjort att flera svenska tillverkare har börjat leverera liknande lösningar. Oftast baserad på någon OEM'ad utedel från Asien.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nog fått fel för mig då. Jag trodde det var vanligare med den andra tekniken. Hur kommer det sig då att det krävs en kyltekniker till att installera pumpen? Är de inte fyllda med gas från fabrik kanske?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan vattenanslutna Luft/Vattenvärmepumpar frysa sönder?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2016, 20:41:48 »
Dom som har vatten till utedelen behöver ingen kyltekniker. Förutom den elektriska inkopplingen behövs inga särskilda dokumenterade kunskaper alls...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan vattenanslutna Luft/Vattenvärmepumpar frysa sönder?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2016, 21:13:02 »
Jag valde bort värmepump med vatten ut genom väggen, men det beror ju på var man bor. Här är det ofta strömavbrott. För några dagar sedan var det stopp i tre timmar med -12 grader ute. Mellan jul och nyår var det stopp i tolv timmar. Ofta är man ju bortrest någon vecka när det är som kallast. Av den anledningen ställer jag alltid ut några termostatstyrda elfläktar ifall hela pumpen lägger av, vilket har hänt.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är lite det jag tänker på... I mitt fall så känns det ganska otroligt att något skulle falera på grund av att alla tre faktorer skulle infalla samtidigt... (låg temperatur, långt strömavbrott och ingen hemma som kan dränera systemet innan det frusit ihop). Men lägger jag till en UPS så minskar risken ytterligare...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!