Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: splitsystem eller vatten til utedel?  (läst 7643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
splitsystem eller vatten til utedel?
« skrivet: 09 mars 2010, 10:58:32 »
Hej, någon som vet;

1) er risken for frysning av varmepumpen stor ved strömavbrott och bör man heller välja ett splitsystem?
2) reduceras effekten väsentlig om man benytter en spritløsning (HX35?) i systemet och hva er kostnad for att fylla ett golvsystem och en akkumulatortank på 500 l med spritløsningen?

tack for mycket intressant läsning om varmepumpar!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2010, 11:00:02 »
3) VVX/slinga i tanken och en liten mängd glykolvatten till utedelen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2010, 11:28:06 »
Men... må inte hela systemet fyllas med spritlösning?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2010, 12:43:02 »
Hej, någon som vet;

1) er risken for frysning av varmepumpen stor ved strömavbrott och bör man heller välja ett splitsystem?
2) reduceras effekten väsentlig om man benytter en spritløsning (HX35?) i systemet och hva er kostnad for att fylla ett golvsystem och en akkumulatortank på 500 l med spritløsningen?

tack for mycket intressant läsning om varmepumpar!

-Nej tror den är liten. Tex Ecoairs ute-värmeväxlare är mycket välisolerad och robust. Har sett exempel på att den har klarat sig i flera dagar utan cirkulation. (Kanske det blir en viss självcirk)

- Nej men du tappar en del temperatur(entropi) i ytterliggare en värmeväxlare. Som du får kompensera genom högre arbetstemp på kompressorn. Som i sin tur resulterar i sämre COP. (Cirka 2% per grad för Ecoair). Det är nog lönsamt att istället investera i batteri+växelriktare för att hålla cirkpumpen i drift i nödfall).

 
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2010, 12:44:05 »
Men... må inte hela systemet fyllas med spritlösning?

Sprit har jag aldrig hört talas om i luft/vatten sammanhang. Kopplar du, t ex, så här så behöver du bara en liten mängd glykolvatten mellan VP'n och slingan i tanken:

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2010, 14:19:48 »
tack, vilken tank är på skissen? Vilken rekommenderas?

PS. glykol är vel en alkohol eller spritlösning...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2010, 14:26:20 »
tack, vilken tank är på skissen? Vilken rekommenderas?

PS. glykol är vel en alkohol eller spritlösning...

Borö TP500-SOL3S. Jag har valt den för att den har en ganska hög, stående solslinga som möjliggör skiktning i tanken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2010, 15:25:24 »
Sprit har jag aldrig hört talas om i luft/vatten sammanhang.


Thermia  Atria ^-^
Brine mellan inne och ute del
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2010, 09:22:04 »
Tack. Jag har fler dumma frågor;
1) Vill en on/off pump vara ett gott alternativ till en ackumulatortank som borö-tanken, eks ecozon 1000 eller går det bra med en inverter pump av typ carrier stinger plus?
2) Hur mycket varmvatten kan tappas av en slik tank.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2010, 10:05:32 »
Tack. Jag har fler dumma frågor;
1) Vill en on/off pump vara ett gott alternativ till en ackumulatortank som borö-tanken, eks ecozon 1000 eller går det bra med en inverter pump av typ carrier stinger plus?
2) Hur mycket varmvatten kan tappas av en slik tank.

1)
Får du skiktning i tanken så kommer inverterpumpen att uppföra sig som en on/off, så varvtalsstyrningen tillför inte så mycket, förutom högre pris på pumpen.

Acktanken gör att on/off pumpen får långa gångtider och få starter. Det är ju just dessa argument som används till inverterpumparnas fördel, och borde innebära att livslängden på pumpen blir i paritet med inverterpumparnas.

2)
I mitt exempel finns ca 150 liter vatten med ~55 grader i toppen på tanken... Hur mycket tappvatten det räcker till beror på temperatur och flöde, men iallafall ett par hundra liter vatten av 'duschtemperatur'.
« Senast ändrad: 10 mars 2010, 10:07:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2010, 14:09:57 »
Citera
koppla inte en värmepump över en slinga som inte är beräknad för värmepumpens effekt /flöden och växlingstemperaturer
.Det Bara fel.
c-c

Är det bättre att koppla utan slinga; eks som euronom sin tank?  Glykol i bÃ¥de tank och golv (500l+)? Vilken koncentration?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2010, 14:22:06 »
Citera
koppla inte en värmepump över en slinga som inte är beräknad för värmepumpens effekt /flöden och växlingstemperaturer
.Det Bara fel.
c-c

Är det bättre att koppla utan slinga; eks som euronom sin tank?  Glykol i bÃ¥de tank och golv (500l+)? Vilken koncentration?

Det blir väldigt mycket glykol...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2010, 20:43:59 »
Citera
koppla inte en värmepump över en slinga som inte är beräknad för värmepumpens effekt /flöden och växlingstemperaturer
.Det Bara fel.
c-c

Är det bättre att koppla utan slinga; eks som euronom sin tank?  Glykol i bÃ¥de tank och golv (500l+)? Vilken koncentration?
Det blir väldigt mycket glykol...

Och billigare ....

med en ackumulator+växelriktare.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2010, 21:31:03 »


1)
Får du skiktning i tanken så kommer inverterpumpen att uppföra sig som en on/off, så varvtalsstyrningen tillför inte så mycket, förutom högre pris på pumpen.

Acktanken gör att on/off pumpen får långa gångtider och få starter. Det är ju just dessa argument som används till inverterpumparnas fördel, och borde innebära att livslängden på pumpen blir i paritet med inverterpumparnas.

vid bra skiktning kan du få gynnsammare gångtider på en inverter,....inte tvärt om (on/off).

Största argumentet för en inverter är att den jobbar med högre effektivitet vid dellast,och besparingen blir större....inte gångtider och få starter.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: splitsystem eller vatten til utedel?
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2010, 10:34:58 »
Citera
vid bra skiktning kan du få gynnsammare gångtider på en inverter,....inte tvärt om (on/off).

Största argumentet för en inverter är att den jobbar med högre effektivitet vid dellast,och besparingen blir större....inte gångtider och få starter.


Men är det någon gräns för vilken volym som är gynnsam att värma upp med en inverter. Att ha 1000l med värmt vatten är kanske inte ekonomisk? eller tar jag fel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!