Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 18 augusti 2019, 09:54:32 »

Citera
kompressorn gick och lämnade ca 8 grader i avluft

OK, avluften är inte tillräckligt kall ännu, tror vi får vänta tills kompressorn börjar jobba lite hårdare (då avluften blir runt minus 15 eller kallare) för att verkligen se om det räcker med 13 mm och om kondensen kommer tillbaka. Vad jag är ute efter är inte om den känns kall utan om den då är fuktig på utsidan

Om det bara blir lite svagt fuktigt uppe i gummibälgen och det stannar där och inte når fuktkänsliga kontruktionsdetaljer är det inte någon fara, däremot om det bildas så mycket att det börjar rinna ner och in i de olika konstruktionerna, då är det allvarligt
Skrivet av: DD81
« skrivet: 17 augusti 2019, 10:20:47 »

Kondens uppstår när varm luft kyls av tillräckligt, dvs när man når den kritiska daggpunktstemperaturen. På samma sätt som det kan ske i en krypgrund när varm sommarluft kyls av i den svalare krypgrunden, kan det även ske på en kallvind. Du kanske hade mycket öppet upp mot vinden medans du höll på och jobba? Så att varm luft kunde stiga upp till vinden och där kylas av? Då kan också kondens uppstå på vinden och troligen där taket är "tunnast", sämst isolerat, dvs i din bälg

När du skriver att du får kondens uppe i bälgen, hur mycket blir det? Pratar vi om att det rinner vatten ner på golvet eller utmed avluftskanalen och ner i den befintliga kondensisoleringen? Eller är den bara väldigt fuktig? Om det är fel på isoleringen eller den är för tunn så behövs det inte mycket för att det skall börja rinna vatten. Därför jag misstänkte din slangklämma. Jag hade själv ett liknande problem vid takgenomföringen, jag gick inte hela vägen igenom taket med min armaflex vilket ledde till samma problem. Det löste jag genom att spreja tätskum runt avluftskanalen den sista biten

Och din takhuv. Har du bra drag i den? Annars kommer den kalla luften att lägga sig inne i den, kyla ner bälgen från ovansidan och du får kondens på insidan eftersom luften på din vind förmodligen alltid är varmare än avluften när kompressorn går för fullt. Jag fattar om det finns estetiska skäl till utformningen men varför inte se till att röret går hela vägen upp så att du garanterat inte samlar kalluften inne i takhuven? Alternativt, nu spekulerar jag, finns det ingen möjlighet att få till en bottenplåt med hål för avluftröret högre upp i huven så att kalluften inte kan falla hela vägen ner till bälgen?

Som Carl skrev kan det vara en ide att förstärka isoleringen runt själva bälgen. Antingen ute på taket, lyfta bort huven, lägga på armaflex runtom eller spreja tätskum ovanpå. Det kanske skulle gå att spreja tätskum i den på insidan runt avluftröret så att alla tunna delar av bälgen som idag har direktkontakt med vindsluft/uteluft blir "tjockare" och att inga tomrum finns mellan skummet och bälgens gummiskikt? Tror jag skulle prova det men först kolla om 13 mm armaflex räcker i övrigt. Alltså, känns hela armaflexen fuktig på utsidan när kall avluft blåser genom kanalen (kanske inte händer innan den kallare årstiden sätter in)?


Hej, tack för bra redovisning

Svar på frågorna:

- Det är access utifrån upp till kallvinden, självklart stod det öppet mycket under arbetet samt att jag var där och svettades och andades :)
- När jag kände för någon vecka sen så hade det inte runnit ner något på kanalisoleringen eller på råsponten utan det var endast fuktigt uppe i bälgen där jag kände allt annat var torrt.
- När det gäller huven så får jag följa upp detta och se om det kan vara en bidragande faktor eller problemet, tackar för tipset!

Nulägesrapport:

Var uppe på vinden precis och kände på armaflexen samt i snittet mellan armaflexen och 50 mm kondensisoleringen men det var helt torrt och armaflexen kändes inte kall, kompressorn gick och lämnade ca 8 grader i avluft. Så senaste tiden är det bara VV som går, värmen är avstängd. Döm av min förvåning när det var helt torrt i bälgen!? Får fortsätta och studera olika driftsfall.

idag:
Kallvind
RF ca 80%
16 grader

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 15 augusti 2019, 07:44:10 »

Kondens uppstår när varm luft kyls av tillräckligt, dvs när man når den kritiska daggpunktstemperaturen. På samma sätt som det kan ske i en krypgrund när varm sommarluft kyls av i den svalare krypgrunden, kan det även ske på en kallvind. Du kanske hade mycket öppet upp mot vinden medans du höll på och jobba? Så att varm luft kunde stiga upp till vinden och där kylas av? Då kan också kondens uppstå på vinden och troligen där taket är "tunnast", sämst isolerat, dvs i din bälg

När du skriver att du får kondens uppe i bälgen, hur mycket blir det? Pratar vi om att det rinner vatten ner på golvet eller utmed avluftskanalen och ner i den befintliga kondensisoleringen? Eller är den bara väldigt fuktig? Om det är fel på isoleringen eller den är för tunn så behövs det inte mycket för att det skall börja rinna vatten. Därför jag misstänkte din slangklämma. Jag hade själv ett liknande problem vid takgenomföringen, jag gick inte hela vägen igenom taket med min armaflex vilket ledde till samma problem. Det löste jag genom att spreja tätskum runt avluftskanalen den sista biten

Och din takhuv. Har du bra drag i den? Annars kommer den kalla luften att lägga sig inne i den, kyla ner bälgen från ovansidan och du får kondens på insidan eftersom luften på din vind förmodligen alltid är varmare än avluften när kompressorn går för fullt. Jag fattar om det finns estetiska skäl till utformningen men varför inte se till att röret går hela vägen upp så att du garanterat inte samlar kalluften inne i takhuven? Alternativt, nu spekulerar jag, finns det ingen möjlighet att få till en bottenplåt med hål för avluftröret högre upp i huven så att kalluften inte kan falla hela vägen ner till bälgen?

Som Carl skrev kan det vara en ide att förstärka isoleringen runt själva bälgen. Antingen ute på taket, lyfta bort huven, lägga på armaflex runtom eller spreja tätskum ovanpå. Det kanske skulle gå att spreja tätskum i den på insidan runt avluftröret så att alla tunna delar av bälgen som idag har direktkontakt med vindsluft/uteluft blir "tjockare" och att inga tomrum finns mellan skummet och bälgens gummiskikt? Tror jag skulle prova det men först kolla om 13 mm armaflex räcker i övrigt. Alltså, känns hela armaflexen fuktig på utsidan när kall avluft blåser genom kanalen (kanske inte händer innan den kallare årstiden sätter in)?
Skrivet av: DD81
« skrivet: 14 augusti 2019, 21:56:05 »

Tack för många bra tankar och svar :)

Skall göra några förtydliganden som kan vara bra att veta:

- Kanalen slutar ca 6 cm från toppen på takhuven så det är ca 300 mm ner till bälgen från utblåset

- Räcker det att dra på ett varv 13 mm armaflex till för att klara minusgrader i kanalen utan kondens? Totalt blir det 26 mm armaflex.

- Tar bort slangklämman enligt råd


För info:

Lade om taket och gjorde då takgenomföringen och takhuven med kanalbit igenom bälgen (oisolerad) innan jag kopplade på avluften så stod den ett par veckor innan jag hann bygga ihop hela avluftskanalen från pumpen fram till genomföringen och noterade att kondens hade uppståt i bälgen redan innan det gick luft. Tyder det på att det bli kondens på insidan för att det är skillnad mellan varm och kall luft på vinden och på utsidan bälg?


Tackar på förhand!
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 14 augusti 2019, 07:42:09 »

Citera
Vill nog påstå att 13 mm armaflex är för lite om avluften kan nå minusgrader

Kan vara möjligt. Om det är för lite så blir hela eller mycket av armaflexen fuktig på utsidan när avluften kyler på, det märkte jag själv när jag höll på och isolerade min avluftkanal
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 14 augusti 2019, 07:38:08 »

Kondens kan uppstå på den varma sidan av ett ventilationsrör som transporterar kall luft.

Min teori:
1) Den kalla avluften stannar kvar och kyler ner utrymmet i takhuven och den relativt tunna takgenomföringen så pass mycket att den varmare luften på andra sidan genomföringen fäller ut fukt

2) Du har dragit åt slangklämman för hårt så att armaflexen tryckts ihop till "ingenting", då kan det vara där du får kondensutfällningen

Spekulationer & tankar:
Fall 1) Antingen måste avluften ledas bort bättre så den inte stannar kvar i huven och kan kyla ner genomföringen eller så måste även själva takgenomföringen vara tjockare/isoleras mot den kallare luften. Kanske själva avluftskanalen i takhuven kan göras lite längre så den går hela vägen upp? Eller byta till annan ventilationshuv? 

Fall 2) Lossa slangklämman så inte armaflexen trycks ihop eller ersätt med ett buntband
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 augusti 2019, 07:26:49 »

Vill nog påstå att 13 mm armaflex är för lite om avluften kan nå minusgrader.
Jag skulle lägga dit en omgång isolering till som trycks upp mot gummibälgen på insidan.
Skrivet av: DD81
« skrivet: 13 augusti 2019, 22:32:36 »

Hej,

Har ett problem som jag behöver få input av er, blir tokig!

Har en takgenomföring av gummi, se bifogad bild

genom denna är kanalen isolerad med 13 mm armaflex hela vägen ut i takhuv, går obruten. På kallvinden kommer en 50 mm kondensisolering som överlappar armaflexen och är isolerad hela vägen till frånluftspumpen.

Nu till problemet, i toppen på gummibälgen, blir det fuktigt och det är väldigt blött när jag känner med handen. Hur kan det uppstå kondens i det snittet?

Se bild för detalj på takhuv och genomföring samt vart jag känner fukt med handen i bälgen.

Önskar era tankar och erfarenheter i ämnet.

Tackar på förhand //Jonas


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 523
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!