Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet  (läst 18032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #135 skrivet: 24 april 2019, 22:22:15 »
Jag Ã¥terger bara mina egna upplevelser  :).  Jag har iallafall monterat 1100 olika villa maskiner och 120 fastighetsmaskiner av 9 olika fabrikat.  Mina kollegor dom jag känner och samverkar med har monterat det mÃ¥ngdubblas ihop.  Väldigt mycket inverter fel pÃ¥ flera olika tillverkare  är MIN erfarenhet som jag delar med mig av.

Och du ?   Du har sysslat lite med Daikin förstÃ¥r jag ?   Jag kontaktade Daikin om en 4 MW anläggning för 7 Ã¥r sedan   jag väntar ännu pÃ¥ svar.  Det blev Trane i den anläggningen   för dem.Ã¥terkommer med svar  tummenupp

Förresten , när jag ändÃ¥ har dig pÃ¥ trÃ¥den här. Jag letar efter en bra inverter maskin dÃ¥ de flesta tillverkare i mitt tycke reglerar maskinerna fel.  Hur tar ni bort effekt ? Höjer ni överhettningen och tar bort effekt pÃ¥ det sättet ? Som jag fÃ¥tt det förklarat för mig sÃ¥ reglerar ni ocksÃ¥ flödet efter delta och effekt samt sÃ¥ nyttjar ni en efterspolning i hög pumpfart för att kontrollera om det finns mer behov , stämmer det?

I er LVVP och BVP  inverters , vart hamnar förÃ¥ngningen vid 10 graders utetemp samt 10 grader brine ?   Jag frÃ¥gar för att pÃ¥ de flesta fabrikat sÃ¥ här man fortfarande minusgrader i evap även fast man kämpat och fixat varm KB in , det har man dÃ¥ gjort förgäves för att tillverkarna fuskat med kondensor storlek eller sÃ¥ är deras styrtekniker helt enkelt inte insatta i kylteknik där vi konsumenter vill ha HÖGT cop och inte behöva se överhettningar pÃ¥ 26 K och hetgaser pÃ¥ 156 grader  ( extremfallen jag varit involverad i )

SÃ¥, hur gör ni  :) Är det Daikin man ska ha ?
« Senast ändrad: 24 april 2019, 22:41:35 av Luka 3 »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #136 skrivet: 25 april 2019, 10:40:20 »
Hej Luka 3,

det är en fantastisk erfarenhet du har byggt på under åren.
Får jag fråga dig om hur många inverterhaverier av dessa 1100 maskinerna du har monterat som du har haft ?
Är det något speciellt fabrikat som sticker ut ?

Angående 4 MW anläggningen: tråkigt att ingen återkom, oavsett storlek på maskinen. Så skall det inte vara.
Personligen har jag sysslat med Daikin och andra fabrikat sedan 2005 som egen. Numera anställd på Daikin.

Vad gäller förångningen du pratar om så beror det på vilken framledningstemperatur maskinen jobbar med i det driftsfallet.
På nya bergvärmen så kan vi jobba med en inkommande brine på mellan -10 och +30. Och då skall vi kunna producera om det behövs en lägre framledningstemp än vad inkommande brine är i extremfallen.

/D

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #137 skrivet: 25 april 2019, 11:05:33 »
Merparten av 1100 maskiner är givetvis On-off.  Inverters var inte sÃ¥ vanliga 1990 när jag började montera mina första maskiner.

Jag är ju inget fan av inverters sÃ¥ jag har väl monterat kanske , 50 st.  Runt 10 inverters har pÃ¥ ett eller annat sätt havererat eller haft problem pga spänning som aldrig nÃ¥nsin skulle hänt pÃ¥ on-off.   Fabrikaten är Viessmann Nibe Thermia  Bosch .   Inger fabrikat har haft fler procentuell andel fel.   Jag tycker dock att felprocenten är för hög. Kolla pÃ¥ Nibe och Thermia,  de har uppdaterat mjukvara hur mÃ¥nga ggr som helst.  Om off  bara funkar och har bättre cop när vi bäst behöver effekten sÃ¥n är MKT enklare att felsöka.

Vad är fördelen med inverter ?  Borde dem inte göra maskiner effektivare, enklare att installera, felsöka mm   Ã¤r inte det idén med en utveckling av en produkt?

Jag undrar, vart hamnar förÃ¥ngningen?   Det är egalt om ni kan ha 30 grader in om ni ändÃ¥ stryper bort det med ÖH och hamnar pÃ¥ lÃ¥ga förÃ¥ngningar vid hög ink KB.   En av mina egna LVVP tex, även om uteluften är 12 plus sÃ¥ ligger jag ändÃ¥ pÃ¥ minus i evap..för där höjs ÖH och det som normalt är bra...alltsÃ¥ varm luft...är lika dÃ¥ligt som kall luft.   Jag ser det samma pÃ¥ flera BVP även pÃ¥ större maskiner .

Hur gör ni  :)

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #138 skrivet: 25 april 2019, 13:43:24 »
Förtydligande.
Om vi tex tar forummedlemen Putte82 som exempel,  sÃ¥ har han kämpat mkt med att höja sin KB in temp genom att ansluta diverse saker mot sin KB tank.

PÃ¥ flera inverters vore detta bortkastat för invertern sänker förÃ¥ngningen för att ta bort effekt.  Det gör att cop vid 10+ in blir sÃ¥ gott som samma som vid 0 grader in.

Gör Daikin pÃ¥ detta sätt ocksÃ¥  :)
« Senast ändrad: 25 april 2019, 13:46:38 av Luka 3 »

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #139 skrivet: 27 april 2019, 08:50:14 »
Undrar om det kommer ta ytterligare 7 Ã¥r att fÃ¥ nÃ¥gra svar frÃ¥n Daikin ? 

Eller är mina frÃ¥gor oklara, jag kanske har ställt dem pÃ¥ ett sätt som gör att Daikin inte förstÃ¥r mig ?  Jag gör ett nytt försök.

PÃ¥ min egen maskin sÃ¥ , vid 10 plus grader ute sÃ¥ fÃ¥r jag ju 10 grader i inkommande luft. FörÃ¥ngningen hamnar pÃ¥ cirka -2 grader, alltsÃ¥ 12 grader kallare än luften.  Maskinen har hör ändrat mÃ¥lvärder för överhettningen av suggasen frÃ¥n 5K till 9 K.  Med andra ord sÃ¥ gör den dÃ¥ för att ta bort effekt.
Som jag ser det vore det bättre att behÃ¥lla 5K ÖH och sänka fart pÃ¥ kompressorn och bibehÃ¥lla max fläktfart för att fÃ¥ sÃ¥ varm evap som möjligt för det skulle ge mig bäst COP  och jag skulle dÃ¥ fÃ¥ betala minst ström  :)

Fenomenet finns inte pÃ¥ On-Off maskiner och jag drar dÃ¥ slutsatsen att det är styrtekniker snarare än kyltekniker som programmerar maskinerna felaktigt, för alla kyltekniker bör väl veta att varmare KB=HÖGRE COP  ???


Min frÃ¥ga är om Daikin ocksÃ¥ reglerar pÃ¥ detta sätt som jag sett pÃ¥ flera olika andra fabrikat och även pÃ¥ BVP maskiner med inverter. Om ni inte gör det sÃ¥ är Daikin ett fabrikat jag fÃ¥r överväga att byta till  :)
« Senast ändrad: 27 april 2019, 10:01:26 av Luka 3 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #140 skrivet: 27 april 2019, 09:09:48 »
Du kan väl skriva ditt eget styrsystem?  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #141 skrivet: 27 april 2019, 09:30:28 »
OM alla gör på samma sätt kan man väl misstänka at det finns någon form av förklaring till det, kanske kylningen av kompressorn eller oljeåterföringen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #142 skrivet: 27 april 2019, 09:51:46 »
Kanske missförstÃ¥r Luka (som väl för övrigt hamnat ganska utanför trÃ¥dens ämne), men det är ju sÃ¥ att crikulationspumparna pÃ¥ Kb är ganska kraftiga och drar inte försumbart med energi, speciellt om man har en inverter och producerar lÃ¥g effekt, sÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r man dra ner effekten pÃ¥ Kb-pumpen sÃ¥ den inte slÃ¥r pÃ¥ COPen.  Men det kanske inte var det du frÃ¥gade om?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #143 skrivet: 27 april 2019, 10:11:39 »
Det finns säkert saker som rör oöjeåterföringen. Jag ser tex på min egen maskin en väldigt ojämn påisning som jag antar beror på att olja hamnat i förångaren och som sedan åker med hem igen vid reversering.

Jag har ingen möjlighet att bygga ett eget styr för jag är inte som styrtekniker.. Jag försöker mig inte pÃ¥ att ta över saker jag inte förstÃ¥r. 

Rdx   det gör inget om KB CP drar lite mer ström eftersom förÃ¥ngningen hamnar mkt högre   till en viss gräns förstÃ¥s.

Ni borde hjälpa mig att ställa dessa frÃ¥gor,  det är inte jag som säger att - köp vÃ¥r nya maskin den är fantastisk...och sen sÃ¥ presenterar den inte alls som man kunde hoppas pÃ¥.   

Hur ser era maskiner ut ?  Är ni nöjda med en massa uppdateringar ?  Har ni nÃ¥gra värden att posta sÃ¥ vi kan analysera ?

Jag tror att detta med inverters är ert misslyckat försök att lösa vvs tekniska problem på det billigaste sättet .
« Senast ändrad: 27 april 2019, 10:24:55 av Luka 3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #144 skrivet: 28 april 2019, 08:24:03 »
Det lilla jag hunnit se av min nya inverter indikerar trots allt ca 30-40% stöee besparing än min gamla on/off (när den gick som den skulle)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 kW Gissa felet
« Svar #145 skrivet: 28 april 2019, 09:22:56 »
 tummenupp

Vi fortsätter i Inverter kylvärdetrÃ¥den  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!