Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?  (läst 6961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« skrivet: 21 augusti 2006, 20:51:08 »
Angående nattsenking:
I et normalt godt isolert hus, vil man spare effekt eller ikke ved å senke nattemperaturen i huset? Eller blir det man sparer av effekt i løpet av natten "spist opp" av at man må bruke mer effekt (enn ved vanlig drift) til å oppnå komforttemperatur?

Vet at det er individuelle forskjeller fra hus til hus, isolasjon, planløsning etc., men hva er normalt?

Hvordan kjører dere pumpene deres? Nattsenking, hvor lenge over døgnet kan man kjøre senking før det ikke lønner seg?

Jeg har 2 stk E12EKEB, en i hver plan (totalt ca 170m2, hus fra 2004), hvordan skal jeg kjøre pumpene mine mest økonomisk? 2 voksne med 2 barn som jobber og er i barnehage til ca kl 1500 hver dag, og vi er kun stort sett innom bad om morgenen, sÃ¥ trenger ikke komforttemperatur før etter vi kommer fra arbeid. Nattsenking?Hvor lenge?Begge pumper starte samtidig eller starte en pumpe tidligere og med lavere temperaturinnstilling? Vet det er vanskelig Ã¥ finne eksakt løsning uten Ã¥ prøve først, men tenkte kanskje Ã¥ fÃ¥ noen gode tips fra dere VP guruer før vinteren kommer  :).
 
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2006, 20:56:33 »
Min åsikt är att det bästa nog är att köra pumparna på "normaltemperatur" så länge det går.
Om man sänker tempen på natten och dom vanliga el-elementen går ingång, förlorar man sannolikt rejält på att sänka.

Pumparna får ju sedan jobba på rätt hårt för att komma upp i normaltemp. Är det då ordentligt med minus ute, kanske dom får göra det med ett riktigt dåligt cop.

Jag kommer då att köra mina pumpar på samma temp över dygnet.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2006, 21:07:02 »
Du verden, det var kjapt svar :o

Må bare tilføye, vanlige el-elementer blir ikke brukt med mindre det blir SVÆRT KRITISK. Nei huff, må gud forby,hehe..

Tenker på om nattsenking er økonomisk kun ved bruk av VP til oppvarming
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2006, 21:16:51 »
Så länge du inte behöver använda tillskott för att komma upp i temperatur på morgonen så sparar du väl lite på nattsänkning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2006, 21:44:32 »
Tänk på att om ni använder timer funktionen återstartar inte maskinen efter strömavbrott, om man åker bort några dagar gäller det att ta bort timerinställningen. Har själv inte lyckas spara några pengar på att ha nattsänkning. det enda positiva med nattsänkning är att ni kommer iväg tidigare till jobbet då det inte är så kul att läsa tidningen när det är kyligt inne, det är nog förresten bara chefen som som ser det positiva till att ni kommer tidigare till jobbet!
mvh
TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2006, 10:27:02 »
Ingen andre som har synspunkter/erfaring med nattsenking????

(oppvarming: VP ONLY)

2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2006, 11:24:03 »
Min personliga åsikt:

Nattsänkning är inte bra. Man tvingar värmepumpen att gå på fullt varvtal när det är som kallast ute tidigt på morgonen, vilket är sämsta tänkbara förhållanden för en luft/luft värmepump (lågt COP). Dessutom sänker man sin egen komfortnivå.

Man bör istället köra på jämn temperatur eller t o m lite högre temperatur så att man bygger upp ett värmeöverskott på dagtid inför de mycket kalla vinternätterna. Så sparar man mest med en värmepump enligt mitt sätt att se det. På vintern märker man ibland att man har en automatisk "nattsänkning", värmepumpen orkar inte hålla värmen under natten, men bygger upp värmen under dagen när solen kommer fram och temperaturen stiger.

MVH/Gano


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #7 skrivet: 01 september 2006, 20:50:01 »
håller med Gano, kör pumpen så hårt som möjligt så att allt annat står stilla.....

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #8 skrivet: 03 september 2006, 20:32:02 »
jag är av en helt annan uppfattning. Varför köra max när du sover? Sänk ett par grader när ni lägger er, DÃ¥ gÃ¥r maskinen lugnare och har du ev grannar sÃ¥ hör de heller inget. Det är ju sÃ¥ att.....när man lägger sig att sova...dÃ¥ är det som tystast ute....är det kallare ute och högtryck...dÃ¥ hörs alla ljud bäst och de hörs pÃ¥ längre hÃ¥ll....och människan hör alla ljud...speciellt om man inte har värmepump själv.   Dessutom tjänar du säkert nÃ¥gra kronor. Den kör snabbt upp värmen igen.. sänk även när du är pÃ¥ jobbet ( om inte frun är hemma dÃ¥ är det nog bäst att lÃ¥ta det vara som det är)

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #9 skrivet: 08 september 2006, 14:19:34 »
Just hva jeg også mener, hvorfor skal man ha full varme når man sover?

NÃ¥r mine VP's gÃ¥r pÃ¥ absolutt  MINIMUM, sÃ¥ fÃ¥r jeg de ikke under 240-250 Watt i forbruk, og i det siste kvartalet temperaturen ute har vært slik at mine VP's stort sett har gÃ¥tt pÃ¥ minimum belastning, og som regel bare 1 VP i bruk.

De siste 90 dager har jeg kjørt nattsenking fra kl 2100-0700, og forbruket i snitt er 119 Watt. Hadde jeg ikke kjørt nattsenking hadde jo forbruket mitt vært ca. 240-250+ Watt i snitt. Så det lønner seg helt klart i sommerhalvåret hos meg iallefall.

Har ikke hatt VP's om vinteren, så får forske litt på senking til vinteren.

Andre med erfaringer?
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #10 skrivet: 08 september 2006, 14:33:45 »
Vart bor ni som måste ha värmen på mitt i sommaren?
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #11 skrivet: 08 september 2006, 16:13:50 »
Hehe, sommer? Tror ikke vi hadde en eneste soldag på 5-6 uker fra 1. Juli. Seriøst!!! Så snittemperaturen har IKKE vært høy, så ja, har nok måtte ha ei VP stående på minimum (og jeg har et nytt hus som er godt isolert). Sommeren var bare DRITT rett og slett. Først de siste ukene det har vært noe fint vær. Bor i Nord-Norge.
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #12 skrivet: 09 september 2006, 10:02:44 »
Pussig at dine Panasonic er sÃ¥ grÃ¥dige pÃ¥ strøm da , min Toshiba RAS 13 drar kun 130 - 140 watt under samme forhold . Er det konstant kompressor varme pÃ¥ dine maskiner ? I tilfelle ved sommer temperatur og under drift sÃ¥ mÃ¥ det jo gÃ¥ unødig mye strøm ?  Har du mÃ¥lt standby og hvilemodus forbruk ? Bare nysgjerrig .

Vennligst , Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Ingeniøren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammerfest/Norge
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • 2 Stk Panasonic E12 EKEB. KJEMPEFORNØYD!!
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #13 skrivet: 09 september 2006, 13:58:15 »
Synes også de trekker unødig mye effekt på laveste nivå. Men en kamerat har samme VP og den oppfører seg helt likt, så det er inget feil med mine VP's.

Innstillinger: Viftehastighet: nivÃ¥ 2, temp: 23  ºC, ION: ON. Effektforbruk 240-250 W. Vp blÃ¥ser nesten hele tiden varm luft da, men nÃ¥r temp i huset stiger sÃ¥ sirkulerer den bare luft, og enkelt gang slÃ¥r den seg helt av til hvilemodus.

Effekttrekk ved:
Hvilemodus: Ikke målt. Muligens ca 40-50W??
Standby (slått av med ON/OFF på fjernkontroll): 9-11 W.

Om det er konstant kompressorvarme: Tja, si det?Hørtes rart ut om det skulle være tilfellet. Dette kan kanskje noen av guruene her på forumet svare på?

Kan legge til at varmebehovet i huset de siste 90 dager dog har vært veldig lite. VP har trekt 6,5 % av det totale effektforbruket, 38 % på VV (ja vi bruker enormt med VV, vet det), og resten på hhel (varmekabler på bad er inkludert i dette. Vaskemaskin går ca 2 ganger eller mer/dag + tørketrommel)

« Senast ändrad: 09 september 2006, 14:04:27 av Ingeniøren »
2 Stk Panasonic E12 EKEB installert 1. Juni 2006.
Hus: 170-180 m2, 2 Plan, godt isolert, bygd 2004.
Totalt årsforbuk UTEN varmepumpe: ca. 30000 kWh.
1 stk plassert over en dør på plan 1, og 1 stk plassert i trapp ca 1/2 m over gulv på plan 2.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Nattsenking_Sparer eller sparer man ikke?
« Svar #14 skrivet: 09 september 2006, 16:35:32 »
I henhold til spesifikasjoner for E12EKEB skal den dra fra 115 til 1850 watt ved oppvarming , mulig det er noen sÃ¥kalt Nordic modifikasjon pÃ¥ dine pumper . Eksempelvis konstant kompressor - oppvarming . Men det er jo fullstendig  " høl i hue " hvis den stÃ¥r pÃ¥ bestandig og ikke er temperaturavhengig . I spesifikasjon for E12EKEB er det oppgitt COP verdi 3,81 , men det mÃ¥ jo være betydelig lavere for dine pumper . I og med de drar sÃ¥ mye pÃ¥ minimum . Er kanskje ikke bare av det gode med sÃ¥kalte spesielle tilpasninger for Nordiske forhold . Burde da i hvertfall ta hensyn til at det faktisk finnes vÃ¥r og høst i Norden og . Blir og noe forbannet pÃ¥ Panasonic selgere som fremhever deres fortreffelighet med det at deres pumper ikke trenger varmekabel fordi de er tilpasset Nordiske forhold . Det er da  studs ikke vinter med 25 blÃ¥ hele Ã¥ret her heller . Nei takke meg til min RAS 13 der det er varmekabel i i bunn , og den drar 70 watt og det er bare nÃ¥r det under 2 grader C .

Vennligst Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!