Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt  (läst 2851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« skrivet: 18 december 2016, 15:05:51 »
Hej!

Efter 6 år trogen tjänst så började min Nocria ge sämre effekt. Temperaturen i utblåset är mellan 50 och 55 grader vilket är ok men fläkten verkar inte gå på full fart även om jag kör pumpen på max (30 grader och maxfläkt).
Det ser ut som att den jobbar med typ 70% och utedelen låter väldigt lugnt även om jag kör den på hi-power.
Den gör avfrostning som vanligt och det enda som ser lite konstigt ut för min del är att det finns en ca 5 cm bred rand på förångaren som det inte blir frost på.
Jag har testat att stänga av den och göra strömlös upp till 30 minuter men utan något resultat. Jag har också kollat spänningen mellan N och L på både inne- och utedelen och den ligger på ca 180V medan spänningen mellan N och 3 pendlar hela tiden mellan 50 och 80V. Nu vet jag inte om detta är normalt eller inte?

Hoppas någon kan hjälpa med lite tips och förslag och tack på förhand! :-)

//SeZam

Utloggad mollierdiagram

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #1 skrivet: 18 december 2016, 19:14:41 »
Mät på inkommande faser,så inte en av huvudsäkringarna har gått.180 Volt kan vara rundgång mellen faserna.

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #2 skrivet: 18 december 2016, 21:33:47 »
Säkringar är hela men jag mäter 180V på alla eluttag så det måste vara något fel med mitt mätinstrument.
I så fall borde väl spänning mellan L och N samt N och 3 anses som ok?

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #3 skrivet: 18 december 2016, 21:59:34 »
kolla sensorer, inne o ute

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #4 skrivet: 18 december 2016, 22:44:55 »
Ang. kolla sensorer. mäter man motstånd på dem, eller?

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #5 skrivet: 19 december 2016, 10:33:40 »
Jepp

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #6 skrivet: 27 december 2016, 08:47:49 »
Då var det dags att kolla sensorer i innedelen. Call me stupid men jag kunde inte lista ut hur man kopplar loss terminalkontakter till sensorerna på kretskortet (CN6 och CN7)!? Istället gjorde jag mätningen med givarna anslutna och fick ca 6 kohm på innetempgivaren och ca 37 kohm på rörtempgivaren vid en rumstemperatur på 22 grader vilket jag tolkade som ok enligt tabellerna i servicemanuallen (50% lägre än tabellvärden med givarna anslutna).
Sedan sÃ¥g jag att det var en hel del damm som satte sig mellan lamellerna som pÃ¥ vissa ställen var helt täppta sÃ¥ jag plockade fram tandborste  :), dammsugare och kompressor och rengjorde värmeväxlaren ordentligt.
När allt var klart och jag provkörde den så var det som dag och natt. Den blåste klart mycket bättre och gav 22-23 grader i hela huset (140 kvm) vid 24 grader och maxfläkt på fjärren (utetemperatur var mellan 2 och 4 grader). Innan rengöringen kunde den inte hålla 22 grader med flera rum stängda vilket var 80-90 kvm med 30 grader och maxfläkt på fjärren.
Med facit i hand borde jag veta bättre eftersom jag rengjorde den på samma sätt för ungefär 3 år sen och vet att detta ska göras vartannat år.

Tack till alla som hjälpt till med bra tips!

« Senast ändrad: 27 december 2016, 08:55:15 av SeZam »

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #7 skrivet: 27 december 2016, 23:09:33 »
 tummenupp...jag var pÃ¥ vippen o föreslÃ¥ en rengöring, men tänkte det har han ju klart gjort.......ju
Som att kolla batterier i fjärren, göra omstart, man förutsätter vissa grejer bara
Men bra att du inte gav upp bara, och beställde en ny som vissa gör här, den kan ju gÃ¥ 10 Ã¥r till  :)
Ang kontakterna sÃ¥ sitter de med en liten hake man fÃ¥r trycka in samtidigt som man drar utÃ¥t, det är pilligt o svÃ¥rt o se, men det gÃ¥r om man e envis nog o har big boy glasses on  :)
Vet inte om man får tillförlitliga mätningar heller om de inte plockas ut, de ska ju helst kollas i lite olika tempar för att säkerställa att de fungerar korrekt, efter kurvorna i manualen
Tänk på det tills nästa gång när du behöver kolla dem igen
Fint att det löste sig och att du återrapporterade, ibland kan ju konstiga fel vara så enkelt som lite skit i lamellerna

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #8 skrivet: 29 december 2016, 23:35:56 »
Lamellerna bör nog rengöras minst 1 gång/år.
Egentligen, eller i vart fall kan man ju kolla hur skitigt det är...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #9 skrivet: 30 december 2016, 13:51:32 »
Absolut Rickard, och man ska inte glömma rengöra utedelen också, finns pengar o spara där med
Mina utedelar blir så igensatta av spindelväv o skit att man inte kan se igenom på ett år.
Är lamellpaketen rena så fungerar värme/kylöverföringen mycket bättre och avfrostningar går snabbare med antar jag
Och man behöver inga dyra rengöringsmedel heller, funkar med i princip allt som löser fett o smuts och inte fräter sönder aluminium/koppar  :)

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2017, 11:33:33 »
Igår kväll var det -8 grader ute och jag hade nocrian inställd på 26 grader och full fläkt. Den höll 22-23 grader i huset så jag blev lite nyfiken och kollade tempen i utblåset. Den var 60 grader!? Riktigt varmt, nästan för varmt tänkte jag eftersom jag läste någonstans att utblåstempen ska ligga mella 50 och 55 grader. Det var mer än två timmar mellan avfrostningar.
Imorse var det -14 grader ute och effekten på pumpen var klart sämre men den höll fortfarande runt 20 grader i huset. Temperaturen i utblåset var 50-52 grader och avfrostningar var ganska täta, 30 till 45 minuter mellan dem.
Min erfarenhet säger att Nocria jobbar bäst ner till -10 grader. Blir det kallare än så måste jag skjuta till lite extravärme från elelement.
Tur att det inte blir sÃ¥ mÃ¥nga dagar med "extrem" kyla.  :)
 


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2017, 20:35:59 »
Får du 60 grader i utblåset så har du nog rätt mycket skit i värmebatteriet (Damm på/mellan lammerna).
Har du kollat det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ sämre effekt
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2017, 13:47:46 »
Om du menar lamellerna i innedelen så var det just det jag rengjorde för bara några dagar sedan.
Det var mycket damm både på och mellan lamellerna som jag borstade bort med tandborste och dammsög och efteråt så blåste fläkten med full fart igen och jag fick varmt i huset.
Bakre lamellpaketet är svårt åtkomligt men jag gjorde så gott jag kunde där också samt att jag blåste lite med tryckluft för att få bort damm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!