Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang. rumsgivare och ändrad värmekurva  (läst 2067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ang. rumsgivare och ändrad värmekurva
« skrivet: 02 oktober 2009, 19:25:50 »
Bertil har ju en klistrad tråd hur Thermias vp funkar etc.
Där står att rumsgivare, om man skaffar en sån, använder skillnaden på sitt mätvärde och utegivarens och sen kompenserar genom justering av värmekurvan.

Jag har blandat med golvvärmeslingor och radiatorer och kör värmekurva 30 för att få max 45 grader på framledningen till alla slingor\radiatoter.

Vad händer om jag skaffar en rumsgivare, blir det nån risk att jag får högre temp än 45??
Som det är nu (endast utegivare) har jag ställt värmestopp på 14 och 20gr som önskad rumstemp. Får runt 23 grader, och då är det runt 5 plus ute, så jag vill ha hjälp med finjustering med en rumsgivare....

(Diplomat Duo Optimum 8)



Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang. rumsgivare och ändrad värmekurva
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2009, 22:19:15 »
I menyerna under VÄRMEKURVA sätter du MAX till 45 så begränsar du framledningstemperaturen.

Innegivaren använder skillnaden mellan önskad och faktisk innetemp, den skillnaden multipliceras med den faktor (0-4) som är inställd under VÄRMEKURVA -> RUMSFAKTOR. Det framräknade värdet adderas sedan till den beräknade framledningstemperaturen. Hoppas du förstod min förklaring...Helt enkelt ju större värde du sätter under VÄRMEKURVA -> RUMSFAKTOR desto större påverkan har innegivaren. Ex: Om du har satt rumsfaktorn till 3 och du har en övertemp inomhus på 2 grader så sänks den beräknade framledningstempen med 3*2=6 grader.

Innegivaren är inte till för att finjustera, däremot kan den hjälpa till vid tillfälliga förändringar som påverkar innetemperaturen som t.ex. stark solinstrålning, mycket folk på besök osv.

Citera
Som det är nu (endast utegivare) har jag ställt värmestopp på 14 och 20gr som önskad rumstemp. Får runt 23 grader, och då är det runt 5 plus ute, så jag vill ha hjälp med finjustering med en rumsgivare....
Om du tycker det är för varmt får du prova att sänka kurvan ännu mer. Jag har kurva 28 med endast radiatorer...

Det finns ett stort problem med Thermias innegivare som gör att du förlorar möjligeten att parallellförskjuta kurvan(RUM-inställningen) när den är inkopplad...RUM värdet likställs då med den inställda önskade innetemperaturen i innegivaren.
Så vill du ha innegivare krävs det därför först att du kan hitta en kurva som ger dig rätt temperatur året om med RUM-inställningen satt till önskad innetemp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 494
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!