Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Cu 7001 AVT  (läst 19070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Panasonic Cu 7001 AVT
« skrivet: 19 september 2009, 21:44:36 »
NÃ¥gon som har erfarenhet av just denna modell?


Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #1 skrivet: 19 september 2009, 22:43:28 »
Läs denna tråden och bedöm själv.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21787.0
ocker säger jag iaf.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #2 skrivet: 19 september 2009, 22:49:10 »
Tro inte på allt AVT säljaren säger...
Man kan ju få dubbelt så många likvärdiga pumpar för samma pris.
Har du redan köpt så finns det ju minst 14 dar ångertid, Enligt Varmt Hem som lurade mej så var det 14, men enligt andra ska det vara 30.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Varmthem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
    • VARMTHEM
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #3 skrivet: 24 september 2009, 23:14:14 »
Hej Jakke!

Den modell du pratar om är en modell med två inomhusdelar och bör därför jämföras med att du köper två enskilda singelpumpar. Sen om det är ockerpris för den eller inte det får var och en avgöra. Det är det pris vi behöver ta för att på långsikt kunna finnas kvar på marknaden och fortsätta vara en tillförlitlig leverantör på värmelösningar. Men oavsett vi kan bara konstatera att de som väljer AVT modellerna gör bra besparing samt får bra värme från sin pump även vid sträng kyla, dessutom har den betydligt längre garantier än övriga pumpar i vårt sortimente vilket borgar för en bra investering. De som väljer oss som leverantör oavsett val av pump kan känna sig trygga med oss som leverantör då vi är noga med våra installationer samt håller en hög kundservice. Kontakta oss återigen om det är något som är oklart! Titta gärna in på vår webshop där du hittar övriga märken och modeller, självklart är vi villiga att erbjuda en annan pump om du tycker du valt fel! Dock är det bara Panasonics modeller vi valt att använda oss av i Norrland med två inomhusdelar.

Vi säljer varje mÃ¥nad över 100 luftvärmepumpar med installation. Titta gärna pÃ¥ vÃ¥ra bokslutssiffror och ni kommer finna ut att vi inte är ett ockerföretag. VÃ¥rt bokslut hittar ni här pÃ¥ www.allabolag.se;  länk;  http://www.allabolag.se/5566813647
 
Ps. @GammelMan: Enligt hemförsäljningslagen så är det 14 dagars så kallad ångerfrist och inte 30 dagars öppetköp som gäller när köpet är gjort vid hembesök.
 
Tack för ordet!
 
Varmthem i Norden AB
« Senast ändrad: 24 september 2009, 23:20:04 av Varmthem »
VARMTHEM i Norden AB
0771-80 80 10
www.varmthem.se

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #4 skrivet: 24 september 2009, 23:42:25 »
Hej Varmthem!  Vill bara ställa en frÃ¥ga varför ni inte visar era priser för samtliga de pumpar som ni säljer och installerar pÃ¥ er hemsida?? Sc:,h Detta eftersom ni visar ju ändÃ¥ priserna för huvuddelen av ert pumpsortiment. Men jag saknar verkligen priser för Sverigepumparna och AVT-modellerna i ert sortiment?? Vad är orsaken till denna informationsmiss?? :-\
http://varmthem.ehandel.net/sv/category/43/luftvarmepumpar_med_installation

Mvh Raffen.

 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #5 skrivet: 24 september 2009, 23:55:22 »
AVT måste utvecklas snabbt.
I slutet av Juli hade jag en säljare här som tyckte att jag skulle ha en AVT6502, den var då så ny att den inte ens fanns i broschyren han hade med, ser ju nu att den redan är ersatt av 6503.
Eller så var den nog inte så bra som säljaren påstod...
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #6 skrivet: 25 september 2009, 00:17:17 »
Tjena Varmthem

Har man duktigt folk som kan knepen sÃ¥ säger inte alltid bokslut allt  ;)
Jag påstår inte att ni är ett ockerföretag men vad var och en kallar priserna på era AVT maskiner finns det nog många åsikter om och vad som egentligen skiljer dom åt innehållsmässigt men det tänker jag inte ta upp här.

När ni ändÃ¥ skriver att man kan kontakta er om nÃ¥got är oklart sÃ¥ satt jag och tittade pÃ¥ eran hemsida och klickar man pÃ¥ en produktspec pÃ¥ en AVT modell sÃ¥ stÃ¥r det 10 Ã¥rs garanti, tittar man sen pÃ¥ era garantivillkor som det var mycket text pÃ¥  ;D sÃ¥ stÃ¥r det att det är 5 Ã¥rs totalgaranti och efter det 5 Ã¥rs materialgaranti, borde inte det stÃ¥ pÃ¥ produktspecen ocksÃ¥ dÃ¥ jag vet att flera tror att ni har 10 Ã¥rs totalgaranti !!
Med andra ord skickar ni reservdel fraktfritt till kunden men kunden fÃ¥r ombesörja bytet pÃ¥ egen bekostnad Ã¥r 6 till 10, hur ska kunden veta att ni inte kommer säga att fläktmotorn har en normal förslitningsskada och därmed inte gÃ¥r pÃ¥ materialgarantin Ã¥r 6 eller 7 tex  Sc:,h
Det blir en ganska kostsam historia om kunden ska bekosta arbetet vid tex kompressorhaveri, tror nog att kunden har räknat med att han/hon inte ska behöva lägga ut så mycket mer pengar när dom redan har betalt en rejäl summa pengar för att få 10 års garanti

Vad är det för vara som kunden ska betala frakten på själv om den måste skickas tillbaka till er ?

Det står även att garantin omfattar inte om varan inte passar för ändamålet, tex om varans effekt inte räcker till, om kunden betalar ca 40000:-för en installation så räknar förmodligen kunden med att för den summan så borde effekten räcka till !!!

Om ni skulle lägga ner företaget eller om det går i konkurs har ni då återförsäkrat era garantier i något försäkringsbolag eller blir det till att vända sig till sitt försäkringsbolag, oavsett hur stora era leverantörer är så inträffar konkurser vare sig man vill eller inte ;)

En annan sak jag inte riktigt förstÃ¥r är att ni är väldigt noga med att pÃ¥peka att AVT maskinerna nästan är dom enda som verkligen är anpassade för Norrland och samtidigt ser jag erat övriga sortiment där det finns maskiner som jag inte ens vill sälja här i Stockholmstrakten, tänker inte nämna nÃ¥gra namn eller modeller dÃ¥ jag skrivit det sÃ¥ ofta ändÃ¥  ;D
ha en bra kväll


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #7 skrivet: 27 september 2009, 17:08:56 »
Hej Varmthem!  Vill bara ställa en frÃ¥ga varför ni inte visar era priser för samtliga de pumpar som ni säljer och installerar pÃ¥ er hemsida?? Sc:,h Detta eftersom ni visar ju ändÃ¥ priserna för huvuddelen av ert pumpsortiment. Men jag saknar verkligen priser för Sverigepumparna och AVT-modellerna i ert sortiment?? Vad är orsaken till denna informationsmiss?? :-\
http://varmthem.ehandel.net/sv/category/43/luftvarmepumpar_med_installation
Mvh Raffen.

Hej Varmthem!  Fortfarande inget svar pÃ¥ mitt inlägg här alltsÃ¥?? Sc:,h Och f.ö inga svar pÃ¥ inkomna övriga inlägg och synpunkter heller vad jag hittills kunnat se?? Sc:,h

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Varmthem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
    • VARMTHEM
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #8 skrivet: 28 september 2009, 13:22:22 »
Hejsan alla!

TS Comfort:

Totalgaranti;
Första 5 åren åtgärdas alla garantifel utan kostnad för kund. Gäller ej förbrukningsmaterial såsom batterier, filter osv. Fläktmotor byte ingår i garantin.

Materialgaranti;
Från år 6 till år 10 får kunden materialet utan fraktkostnader. Vi ombesörjer alltid garantireparation från kund utan resekostnader, således skickas inga varor av kund själv. Själva arbetskostnaden för garantireparation får de betala själva. Vi både berättar och skriver ned dessa garantivillkor så det bör inte misstolkas av våra kunder. Vi har ordnat så att garantier kommer kunna hållas oavsett vår status i framtiden. Vi kommer se över vår text för garantivillkor så att det inte kan misstolkas.
De luftvärmepumpar vi rekommenderar ska täcka effektbehovet särskilt när kunden valt en Sverigepump eller AVT pump. Vi har av ren goodwill bytt ut 5 kW pumpar mot 6,5 kW pumpar då det visat sig vara för klen effekt med nöjda kunder som resultat. Vi lämnar dock ingen garanti för att effektbehovet ska räcka då det är en så pass subjektiv bedömning som ska göras huruvida den är tillräcklig eller inte.
Ett fåtal pumpar i vårt sortimente håller inte måttet under vintern. De kunder som väljer dessa pumpar har inte behov av värme vid kyla. Till de som önskar bra värmefunktion så säljer vi främst Sverigepumparna och AVT modellerna då dessa gett oss många nöjda kunder och genom att vi i huvudsak representerar dessa varumärken.
Den som vill veta lite mer om våra varuinköpskostnader osv kan beställa en mer utförlig bokföring på samma ställe, www.allabolag.se

Raffen:

Sverigepumpen och AVT-pumparna är för oss ingen webbförsäljningsprodukt. Panasonic Sverigepumpen säljs av auktoriserade
återförsäljare som ombesörjer allt från energianalys och åtgärdsbedömning till slutlig installation och intrimning av hela anläggningen. Vi gör då ett besök på plats i samband med försäljning för att avgöra vilken effekt som krävs, om installation är genomförbar, vilken besparing det kan ge osv. Vi ställer höga krav på att dessa produkter ska ge ge den funktion och besparing som vi kalkylerar med. Vi offerera därför dessa pumpar precis som många andra Sverigepumps återförsäljare när vi är eller har varit på plats.
Vi är förövrigt tudelade till försäljning av luftvärmepumpar över internet då vår erfarenhet är att det lätt kan bli fel när kunden själv ska ta ställning till alla faktorer.

GammelMan:

Helt riktigt modellen 6502 blev till 6503 alldeles nyligen. Våra produkter förbättras ständigt för att våra kunder ska få så bra besparing och funktion som möjligt.


Tack för ordet!
Varmthem
VARMTHEM i Norden AB
0771-80 80 10
www.varmthem.se

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #9 skrivet: 28 september 2009, 15:56:55 »
Raffen:

Sverigepumpen och AVT-pumparna är för oss ingen webbförsäljningsprodukt. Panasonic Sverigepumpen säljs av auktoriserade
återförsäljare som ombesörjer allt från energianalys och åtgärdsbedömning till slutlig installation och intrimning av hela anläggningen. Vi gör då ett besök på plats i samband med försäljning för att avgöra vilken effekt som krävs, om installation är genomförbar, vilken besparing det kan ge osv. Vi ställer höga krav på att dessa produkter ska ge ge den funktion och besparing som vi kalkylerar med. Vi offerera därför dessa pumpar precis som många andra Sverigepumps återförsäljare när vi är eller har varit på plats.
Vi är förövrigt tudelade till försäljning av luftvärmepumpar över internet då vår erfarenhet är att det lätt kan bli fel när kunden själv ska ta ställning till alla faktorer.
 
Tack för ordet!
Varmthem

Hej Varmthem, och tack för svaret! Thumbsup  Jag kan väl mkt väl instämma med dig att man kan ha olika uppfattningar när det gäller nätförsäljning av pumpar, men det skall väl inte pÃ¥ nÃ¥got sätt behöva vara mer konstigt med Sverigepumparna och AVT-pumparna än att ni skulle kunna sätta ut riktpriset för dessa resp pumpar inkl standardinstallation precis som ni gör med övriga pumpar i ert sortiment. När det gäller just Sverigepumpen Folkvärmaren E9 5,0 kW sÃ¥ har ni ju faktiskt lyckats med detta, men inte när det gäller övriga Sverigepumpsmodeller eller AVT-modellerna, och det tycker jag är minst sagt dÃ¥ligt och t.om pÃ¥ gränsen till skumt alltsÃ¥. Sc:,h
Folk i gemen förstår alldeles säkert att det kan bli vissa pristillägg vid en installation av en luftvärmepump och beroende då på ett antal faktorer som t.ex rör/anslutningslängd, ev fyllning av extragas, om eldragning av separat eluttag tillkommer mm mm, men det är ju precis samma sak när det gäller alla andra modeller av luftvärmepumpar på marknaden, så där tycker jag faktiskt att du har en rätt dålig förklaring till varför ni inte redovisar era priser för nämnda pumpar. :(
Dessutom så är det väl så på den övriga marknaden att om man inte själv vet vad man vill ha för luftvärmepump så brukar man få all den rådgivning man behöver inkl konkreta och seriösa förslag till pump vad det gäller både tillräcklig storlek och ev lämpligt pumpfabrikat, och i många fall så kan man om man vill få ett helt kostnadsfritt hembesök där man då går igenom pumpfabrikat, lämplig storlek på pump, innerdelsplacering för bästa värmeutbyte + all övrig information som kunden kan behöva för sitt beslut, och det är då helt kostnadsfritt och ingår då i pumpens utsatta ordinarie riktpris inkl standardinstallation. ;)
Såvitt jag kan förstå av ditt resonemang så är väl då anledningen till att ni inte redovisar priserna att dessa pumpmodeller endast säljs via div väskdängare som åker ut på hembesök hos kunderna och pratar för varan?? Och då vill ni väl antagligen inte skylta med den provision som läggs ovanpå priset för pumparna givetvis. :-\

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #10 skrivet: 28 september 2009, 19:25:24 »
Garantin mellan år 6 till 10 var inte mycket att hurra för om kunderna har betalat så pass mycket för en lång garantitid och då får stå för arbetskostnaden själva. Kan förstå att det inte står i era garantivillkor.
Undrar vem som avgör om fläktmotorn har en normal förslitning tex år 7 för att rörliga delar slits är ingen nyhet direkt och kunden kan med andra ord riskera att bli utan fläktmotor då det är normalt slitage och då inte går på garantin om jag förstått era garantivillkor.
Eller är det några andra delar som kan slitas normalt och inte går på garantin ?

Med dessa garantier kan med andra ord kunden köpa i maskin installerad och klar av oss och en till i reserv och ställa i garaget som reservdelsmaskin och ändå få pengar över eller hur väljer du att se på saken. Som jämförelse tog jag i exemplet NE9GKE eller om du vill NE9JKE.
Pengarna räcker till och med till lite armaflexisolering och ett plÃ¥t tak över maskinen  ;)

Ingen ide att du börjar dra upp alla skillnader som ni pÃ¥stÃ¥r skilja mellan en AVT maskin och  tex NE9GKE, den debatten finns reda avklarad i en hur lÃ¥ng trÃ¥d som helst med en av dina AVT försäljare, kommer inte ihÃ¥g vad han kallade sig eller om det till och med var du som var inne och skrev.

Om du tycker att man ska titta pÃ¥ Allabolag hur lite erat företag tjänar för att kallas ockerföretag som du uttryckte sÃ¥ ser dom siffrorna inte direkt imonerande ut sÃ¥ man undrar snarare hur länge ni finns kvar om ni säljer 100 maskiner i mÃ¥naden och inte tjänar nÃ¥gra pengar, dÃ¥ lär det inte finnas pengar till att skicka reservdelar mellan Ã¥r 6 till 10 heller  Sc:,h

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Varmthem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
    • VARMTHEM
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #11 skrivet: 29 september 2009, 09:34:49 »
Hej igen Raffen!
 
Vi får in många intressenter till våra AVT pumpar och Sverigepumpar genom att de just nyfiket frågar kring priset och funktioner. Kvalitetsprodukter med särskilda funktioner och mervärden behöver också många gånger en kunnig person som förklarar dessa för att kunden ska förstå fördelar och skillnader. Då underlättar det om fokus inte ligger på prisfrågan utan istället på behov, funktion och vad kunden får för mervärden. Vi har därför valt att inte annonsera priser på dessa produkter i annonser och internet. Frågan huruvida vi ska ligga ute med priser eller inte är dock inte helt utredd för oss än.
 
Vi har försäljning via våra säljare, som får kunder genom mässor, marknader, internet, telemarketing, dörrförsäljning och reklam. Dessa sätt att komma i kontakt med kunder kostar. Dessutom krävs en hel organisation runt allt för att allt ska fungera. Våra säljare har skäliga löner i förhållande till vad de presterar och det arbete de lägger ned. Varmthem har även skäliga priser och tb:n på de produkter vi saluför i förhållande till de kostnader vi har och vad kunden får. Vi är inte ett företag som ska hålla lägsta priset på marknaden. Vår ambition är istället att erbjuda en förträfflig service och produkt till våra kunder från ett tryggt företag som även håller i framtiden.
 
Hej igen TS Comfort;

Vi har medvetet valt att successivt investera i en stark och trygg organisation. Självklart kostar det pengar att driva upp ett företag från noll som vi gjort. Vi har räknat med att gå med vinst efter fem år. Många företag jobbar för att gå med vinst omgående, det har inte varit vår ambition. Vår ambitionen är att bygga upp en långsiktig verksamhet som växer sig in på marknaden och även blir kvar i framtiden.
 
Vi ska som sagt se över garantitexten så att den inte kan misstolkas.
 
Du har säkert ett bra upplägg och vill profilera ditt företag och produkter genom bland annat prissättning. Valet är upp till kunden på vad och vem de vill satsa på.
 
Tack för ordet!
 
Varmthem
VARMTHEM i Norden AB
0771-80 80 10
www.varmthem.se

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #12 skrivet: 29 september 2009, 16:40:20 »
Och jag som trodde att alla företag nästan startar frÃ¥n noll  ;)
För min egen del så går jag gärna med vinst direkt så man inte drar på sig massa skulder som tickar ränta.
Lämnar helt Ã¥t kunderna att välja sin leverantör  Thumbsup
Ska se hur ni formulerar era garantivillkor framöver då det kom upp här i tråden.
Tackar för svar, hoppas slippa höra fler försäljare som påstår att det är helt andra delar i maskinen jämfört med icke omdöpta modeller vad dom än må heta som pånyttfödda i ett annat namn oavsett märke. Det är alltid lika kul när telefonsäljare ringer och säger att dom är i mitt område och installerar och gärna vill komma förbi och prata och visa sin specialmodell som inte går att paralellimportera.
I mitt omrÃ¥de är det 13 hus och jag vet mycket väl att ingen är här och monterar  ;D
Det är inte ni Varmthem sÃ¥ du kan känna dig lugn  Thumbsup

Synd att det inte framkom vilka  delar som fÃ¥r normal förslitning och inte gÃ¥r pÃ¥ den 10Ã¥riga garantin (tex fläktmotorer)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #13 skrivet: 30 september 2009, 19:43:54 »

Helt riktigt modellen 6502 blev till 6503 alldeles nyligen. Våra produkter förbättras ständigt för att våra kunder ska få så bra besparing och funktion som möjligt.

Varmthem

Hej Varmt hem !

Vad är skillnaden mellan en 6502- 6503 och stämmer det att Allvärmeteknik och Varmt hem är samma organisation ?

Vänligen

Genki

Utloggad Varmthem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
    • VARMTHEM
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2009, 17:27:12 »
Hej Genki!

Panasonic 6503 AVT är efterföljaren till 6502 AVT. Skillnaden är en ny inomhusdel med jonisering, Airpatrol-sensor och 10-12% bättre luftflöde samt en energieffektivare trågvärmare i utedel.
 
Varmthem och Allvärmeteknik är helt skilda bolag.
 
Tack för ordet!
 
Varmthem
VARMTHEM i Norden AB
0771-80 80 10
www.varmthem.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!