Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?  (läst 2597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2020, 16:35:43 »
Det låter bra. Jag har inte funderat så mycket på detaljerna, men kollat på den här sidan vilka produkter och priser som gäller: https://www.stocksundet.se/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2020, 18:13:41 »
Det låter bra. Jag har inte funderat så mycket på detaljerna, men kollat på den här sidan vilka produkter och priser som gäller: https://www.stocksundet.se/
Jag har glömt priser men handlade där, inte för att göra om fönstren utan för att göra tillfälliga och ljusgenomsläppliga tätningar i ett tillbyggnad medan medan jag väntade på leverans av fönstren...Plasten kom på rulle. Har forfarande nytta av den, har plasten monterad på ramar som jag tätar ett annat bygges fönstergluggar med nu. Har blivit lite repiga i hanteringen men stoppar i alla fall blåsten....(Du vet nog vilket objekt, på byggahus.se.)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #17 skrivet: 02 november 2020, 08:17:35 »
Nu har jag försökt använda Rettig calculator. Jag vet inte om det är jag som är dum eller om det är ett av de mest ointuitiva programmen som finns i dag?

Programmet kom fram till transmissionsförluster på 20587 W jämfört med mina tidigare manuella beräkningar som gav 20640 W, så jag kan inte ha varit helt fel ute...




« Senast ändrad: 02 november 2020, 10:50:08 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #18 skrivet: 02 november 2020, 08:27:38 »
Det här är radiatorsystemet bestående av 32 radiatorer och 12 kvadrat golvvärme.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #19 skrivet: 20 september 2023, 15:15:05 »
Nu har jag snart kommit så långt att det börjar bli dags för borrning och pumpinstallation. Enligt mina beräkningar blir husets maxeffekt lite drygt 20 kW. Värmesystemet kommer att ha en avgivningseffekt på ca 25 kW vid 55/45/20 och jag planerar att fulleffektsdimensionera mot en tank (värmepump med två kaskadkopplade kompressorer på ca 12-15 kW styck beroende på modell).

Vad säger forumet om antal och längd på energibrunnarna? Närmsta grannen borrade för ett par år sen och har de här uppgifterna:

Vattenmängd (liter/timme)   2000
GrundvattennivÃ¥ (m under markyta)   5
Totaldjup (m)   180
Jorddjup (m)   19
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #20 skrivet: 20 september 2023, 16:50:38 »
Det med grannens liter är nog inte att räkna med om du inte ska ha grundvatten som källa, det kan diffa rätt mycket på bara 100 meter. Sen är det tempen på KB som avgör, sen det viktigaste, hur är genomströmningen på grundvattnet, liten ström kall KB stor ström mera varm KB. Med dom effekter som du vill ha, så gäller det alltid att få till hålen så du inte tar ut mer än 30 - 35 watt per meter. Med en så stor effekt kan det bli många minusgrader på KB och då sjunker effekten radikalt på VP.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3529
  • Karma +2/-0
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #21 skrivet: 20 september 2023, 23:43:06 »
Kolla facebookgruppen kyltekniker utan gränser, igår kl 19 la en ut en fin Nibe 1345-30 med en beredare, 9 år gammalt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #22 skrivet: 21 september 2023, 11:55:06 »
Jag är inte medlem i den gruppen... 9 år är kanske lite gränsfall, men den är kanske billig och har gått med bra förhållanden?
Å andra sidan är det ett års leveranstid på nya pumpar, så begagnat kanske är enda alternativet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3529
  • Karma +2/-0
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #23 skrivet: 22 september 2023, 00:13:13 »
Nja, tror fastighetspumparna ligger bra till men desto mindre pumpen är kanske det är sämre tillgång?
Bästa jag hört var i typ maj i år. Order på 3st F13?5-60, de kom dagen efter.

Såg så fint ut. Verkar finnas i Ljungby, så det är nog kört ändå.

Hej Finns det någon som har behov av en Nibe 1345-30kw som varit i drift i 9år och utbytt pga fjärrvärme, finns möjlighet för uplink, fint skick.
Har även en Nibe VPA 200 tank för varmvatten.
Vid intresse skriv gärna PM
Mvh

« Senast ändrad: 22 september 2023, 00:14:55 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #24 skrivet: 22 september 2023, 15:48:58 »
Ingen som har nån input på borrningen? Givet att maximalt effektbehov är ca 25 kW så får jag det till att jag behöver runt 650 meter aktivt djup? Är fyra brunnar á 200 meter (180 aktivt) vad jag kommer att behöva då?
Eller kan man räkna med lite högre effektuttag per meter och nöja sig med 2 brunnar á 250+ meter? Det kanske är svårt att hitta borrare som vill borra så djupt?
« Senast ändrad: 22 september 2023, 15:50:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #25 skrivet: 22 september 2023, 16:22:11 »
Om du kan hitta någon som borrar 250 meter så är det ju ändå lite klent tilltaget, bättre satsa på tre hål som är typ 230 meter djupa, allt blir ju inte aktivt djup heller.
Är det granit som bergart så brukar man kunna snåla lite med borrhålet.

Nu har jag i alla fall gjort en kalkyl i Nibes VP DIM, och det indikerar bara behov av 400 meters borrdjup, lite snålt kanske, men det kan ju möjligen bero på att det är en inverter som jag valt som värmepump?
Vlade Hudiksvall som bostadsort, vet inte hur det stämmer med var du är lokaliserad.

25 kW känt max effektbehov uppgavs.
Bild bifogas.
Vill du ha mer exakta uppgifter kan du komma med mer info.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur dimensionerar och sektionerar man den här skiten?
« Svar #26 skrivet: 24 september 2023, 10:09:47 »
Huset står i Hofors. Lite längre söderut men i inlandet, så det är nog ganska jämförbart.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!