Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur funkar värme styrningen?  (läst 36967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #15 skrivet: 15 september 2011, 10:48:02 »
Beroende på hur man har kopplat kan det gå fint utan den interna cirkpumpen. Den har en benägenhet att dra en massa W
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #16 skrivet: 16 september 2011, 00:01:34 »
Lars54: Har du tanken inkopplad som volymförstorare eller som arbetstank?
Om du har den inkopplad som arbetstank har du en extern cirkpump, och för att styrningen "kurvinställning på 28 C min" skall fungera innebär det att du måste se till att båda cirkulationspumparna går hela tiden, och "värmestopp" får aldrig aktiveras.

Har du den inkopplad som volymförstorare (seriekopplad) kanske du bör sänka värdet för integralen så att värmepumpen inte går så länge varje gång den startar, det ger dig jämnare golvtemp.

Tack för alla råd.

Jag har den som arbetstank, och det är kanske för tidigt att använda den ännu. En fråga dock inför vintern, när jag öppnar den mot värmesystemet och pumpen går på varmvatten uppvärmning så får jag ett flöde via expansions röret från VPn in i tanken som är ansluten på samma ledning till expansionskärlet.
Jag vill ha båda anslutna till exp kärlet i och med att vill kunna köra dom var för sig (arbetstanken har en elpatron) ifall VP skulle stanna mitt i vintern.

Är det regelvirigt att sätta en backventil pÃ¥ tanken före anslutningen till den gemensamma  ledningen till expansionkärlet, bÃ¥de Acc och VP kommer obehindrat kunna släppa sitt övertryck mot kärlet? Eller finns den andra lörningar? Synpunkter
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #17 skrivet: 16 september 2011, 00:08:50 »
Om du har en arbetstank tycker jag du ska använda den. Utan den får du så här års onödigt korta gångtider. Jämn golvtemp bör du kunna få ändå. När du har hittat rätt i dina inställningar :)

får du flöde över värmepumpen när den räknar, alltså står stilla men CP går? I så fall kommer din integral fungera och din arbetstank kommer putta ut värme i systemet mellan dina körning och just skapa en jämn temperatur i golvet. Speciellt om du shuntar ut från arbetstanken.

Din värmepump har ju också en elpatron och den gör ju att du är safe i fall värmepumpen skulle sluta fungera av någon anledning. Den har ju färdigt styr vilket gör att du inte behöver fundera över den. Den kommer så att säga kicka in automatiskt om något händer.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #18 skrivet: 17 september 2011, 11:49:42 »
Tanken är att ha den inkopplad, problemet uppkomer vid varmvatten produktion, då trycks hetvatten över till Acc tanken via expansionskärlsledningen. Jag såg detta som ett problem vilket det kanske inte är mer än att jag har onödigt hög temperatur i tanken och att förmodligen så kommer varmvatten körningen helt eliminera värmproduktionen genom denna stora buffert.

Är det någonsom har arbetstank och kan förmedla erfarenheter?
« Senast ändrad: 18 september 2011, 17:09:15 av Lars54 »
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #19 skrivet: 17 september 2011, 19:21:47 »
Kan du rita en skiss så vi ser hur prylarna är kopplade?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #20 skrivet: 17 september 2011, 23:38:25 »
Jag har arbetstank och ingen sådan erfarenhet.

Som purjo säger behövs nog bättre förståelse för hur det är kopplat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #21 skrivet: 18 september 2011, 09:28:48 »
Här kommer systemskissen.
« Senast ändrad: 18 september 2011, 10:16:23 av Rickard »
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #22 skrivet: 23 september 2011, 15:37:27 »
Hej,
Hösten är ingen bra test period men jag ser att om jag passar min VP och isolerar Acc tanken vid VV prod så ser det ut att funka bra, få starter, 2-4 per dag emot annars 10-15 korta.
En annan sak som visade sig är att när golvvärmen som kan vara helt stängd stundtals (nu på hösten), då by-passar shunten fån varma sidan till kalla sidan, till den grad att ventilen slamrar. Använder en Danfos VMV25 och styrdonet är en RAVK. Har nu två ställen att montera backventiler på. Expansionskärlsledningen och en i shuntgruppen för golvvärmen.

Några tips på andra lösningar?

 
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #23 skrivet: 23 september 2011, 15:41:33 »
Kan du inte ta bort några GV-termostater på de slingorna som behöver högst temp och anpassa värmekurvan så att dom får lagom varmt vatten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #24 skrivet: 13 oktober 2011, 18:31:48 »
Är det ok att fortsätta denna tråd med frågan hur en Extendertank eller Arbetstank styrs. Också en fråga hur man aktiverar en sådan på menyn.
Jag har en arbetstank men ser inte riktigt hur jag skall få ordning på flödet. Har VP framledningen kopplad på samma anslutning som skall vara framledning när tanken används vilket är OK vid laddning, pumpen trycker in varmvatten när golvvärmshunten och rad shunten börjar stänga så tanken laddas. Men när VP stannar och släpper ut en massa kallare vatten (har min temp 30C på värmekurvan) så laddas det också in i tanken och backar ut returen till retuen på VP. Helst skulle jag vilja att VPns CP stannade tills framlednings tempen gick under börvärdet på VPn. Jag kan koppla om så att VP laddar pumpen i ett separat inlopp till tanken men problemet med det kallare vattnet när VP stannar kommer då gå direkt till tanken och sänka temperaturen där istället. Går det att köra en Thermia Diplomat med fast kondensering? Eller är det korkat?
Nu har jag max 45C och min 30 C på kurvan, diff 11C och om jag isolerar tanken så startar VPn oftare än en gång i timmen ch om jag kör med arbetstanken så nästan halveras antalet starter men framledningstemperaturen är "all over the place" så att säga. Kopplingsschemat finns i ett tidigare inlägg. Kom gärna med synpunkter och tips.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #25 skrivet: 13 oktober 2011, 19:25:18 »
hur menar du när vp stannar och släpper ut kallare vatten? Jag förstår inte riktigt.

Det finns ju massor av olika tank kopplingar men det känns som att köra den interna cirkulationspumpen verkar onödigt.

De kopplingar jag har sett här på forumet tror jag samtliga bygger på att din rad-krets bara går mot tanken när VP inte körs.

rätta mig om jag har fel
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #26 skrivet: 13 oktober 2011, 20:13:07 »
För att du ska kunna aktivera "buffertanksstyret" måste du ansluta 2 st extra tempgivare. Bufferttanksgivare på IO-kortet plats T2 samt systemframledningsgivare på T3. Nu kommer valet dyka upp i systemmenyn och du kan även aktivera schuntstyrning om du vill. Har du aktiverat schuntstyrning kan du även köra med överladdning, mao fast kondensering, men gör inte det.
Med bufferttank aktiverat kommer din interna vbcp att stanna vid kompressorstopp.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #27 skrivet: 13 oktober 2011, 20:28:41 »
Det stämmer både rad och golvvärme ligger mot tanken ocks med separata shutar och cp. Vad som möjligtvis är ett misstag är att VP fram och retur är kopplade med T-rör på resp fram och retur som fram och retur från tanken. Du ser mitt schema i tidigare inlägg.
När vp stannar så släpper den ut 29C vatten till tanken (och framledningen) och kyler ner framledningen till shuntarna och om dom stryper så börjar den fylla tanken som nu är 40-45C. Tänkte koppla om framledningen från vp till n annan anslutning vilket gör att det varmatoppvattnet i tanken går till shuntarna men likväl kommer den lägre tempen från VPn att kyla tanken. Funderar på att koppla ifrån den interna cp men vet inte vad som händer då. Detta var svar på Davids inlägg.
DKT, vad typ av givare behöver jag PT100 eller xx ? Hur funkar shuntstyrnngen, är det en extern shunt? Måste erkänna attjag inte kollat manualen änu för detta.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #28 skrivet: 13 oktober 2011, 20:46:19 »
DKT, vad typ av givare behöver jag PT100 eller xx ? Hur funkar shuntstyrnngen, är det en extern shunt? Måste erkänna attjag inte kollat manualen änu för detta.
Jag har för mig att det ska vara 22kOhm givare men det visade sig inte vara så lätt att få tag på så fråga en Thermiaåterförsäljare så har han 100st liggande i bilen. Jag har ingen schunt själv så jag vet inte men jag förmodar att det är vanlig 1-10V styrning. Skicka mig ett PM med din mail så kan du få en sak.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur funkar värme styrningen?
« Svar #29 skrivet: 13 oktober 2011, 23:04:39 »
Funderar på att koppla ifrån den interna cp men vet inte vad som händer då. Detta var svar på Davids inlägg.
Gör inte det på annat sätt än att du är förvissad om att den alltid går när kompressor eller tillsats går. Tex genom att aktivera buffertanksstyr. Annars kan du få ringa brandkåren.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!