Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring  (läst 15232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Rengöring
« skrivet: 04 april 2012, 01:22:48 »
Med risk för att man frågat om samma sak redan innan, hur rengör man filter och lamellerna i innedelen (värmeväxlaren?)? Måste utedelen rengöras också?

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #1 skrivet: 07 april 2012, 08:42:09 »
Jag undrar också vad enklaste sättet att få bort fint damm ifrån lamellerna på innerdelen? Efter två säsonger (med väldigt noga rengörande av filtren iofs) så märker jag att det ändå är en massa damm av väldigt fin sort på lamellerna.

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #2 skrivet: 07 april 2012, 13:05:09 »
Man använder en maskin som ger varmvatten ånga, har jag sett på youtube.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Rengöring
« Svar #3 skrivet: 19 april 2012, 07:55:37 »
Blåsa rent med tryckluft är också en bra metod. Om man hänger för en fuktig handduk så samlar man upp det mesta av dammet som annars blåses ut i hemmet.
Det där med vattenånga vet jag inte riktigt hur det fungerar, undrar hur kretskort och andra känsliga delar reagerar Sc:,h.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #4 skrivet: 21 april 2012, 01:31:56 »
Jag undrar också vad enklaste sättet att få bort fint damm ifrån lamellerna på innerdelen? Efter två säsonger (med väldigt noga rengörande av filtren iofs) så märker jag att det ändå är en massa damm av väldigt fin sort på lamellerna.
Exakt samma sak här...

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #5 skrivet: 21 april 2012, 01:35:14 »
Man använder en maskin som ger varmvatten ånga, har jag sett på youtube.
Blir det inte en massa problem med fukten från maskinen? Har en sån pryl men vågar inte köra den där.

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #6 skrivet: 24 april 2012, 09:57:41 »
Blåsa rent med tryckluft är också en bra metod. Om man hänger för en fuktig handduk så samlar man upp det mesta av dammet som annars blåses ut i hemmet.
Det där med vattenånga vet jag inte riktigt hur det fungerar, undrar hur kretskort och andra känsliga delar reagerar Sc:,h.

Vart skulle man hänga den handduken? Pumpen sitter på väggen, enda stället att blåsa in med lufttryck är framifrån med öppen lucka. Kan man lägga handduken på ovansidan av pumpen vid insugshålen eller hur menar du?

Eller är det jag som tänker helt avigt och man borde blås från något helt annat håll?

Utloggad shevchenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2012, 21:59:04 »
Skulle inte köra ångtvätt.. det sitter ett kretskort och en motor i maskinen... 1+1.

Ta bort kabinettet helt. Använd tryckluftspistol (kompressor) underifrån och ha dammsugaren vid lamellerna så inte allt hamnar i rummet istället. Tandborste och tops... tar nog 2h att göra det noggrant.

Eller så ringer man en installations-/servicefirma som kommer och gör rent allt noggrant för 1000 spänn och riskerar inte att något går sönder

//Schevy
//Schevy

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2013, 23:45:58 »
Hallå igen, gäller en 630 det här, vabh25 llr vad den heter, tänkte spruta i avfettning som några andra gjort, beställer nog Sanego Solvynol Green från prorecond.se, och sedan en massa varmvatten, sedan köra kyldrift. kan man verkligen göra så här utan att det rinner en massa vatten på golvet o väggarna? Sen undrar jag hur man får loss plastdelarna på 630:n (innedelen) utan att skada de? måste ju komma åt att spruta överallt. rengörs den snurrande cylindern (fläkten) på det här sättet också?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2013, 21:38:13 »
Hallå igen, gäller en 630 det här, vabh25 llr vad den heter, tänkte spruta i avfettning som några andra gjort, beställer nog Sanego Solvynol Green från prorecond.se, och sedan en massa varmvatten, sedan köra kyldrift. kan man verkligen göra så här utan att det rinner en massa vatten på golvet o väggarna? Sen undrar jag hur man får loss plastdelarna på 630:n (innedelen) utan att skada de? måste ju komma åt att spruta överallt. rengörs den snurrande cylindern (fläkten) på det här sättet också?
Verkligen ingen här som kan svaret pÃ¥ mina funderingar?  :-\

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2013, 22:53:42 »
http://www.canvac.se/varmepumpar/luftvarmepumpar/q-effect-rengoring
Tack men jag tror en flaska q-effekt kostar 300, tycker det är för dyrt. Samt att jag får inte bort allt smuts om jag inte får loss allt plast först. Så hur gör man för att få bort skalet?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Rengöring
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2013, 23:18:02 »
En Q-effekt flaska räcker till fler rengörningar. Ta en sprayflaska med vatten efteråt.

Luftriktarna går att fälla ner för rengörning av fläkthjul på FD (630) se Bruksanvisning Kirigamine FD
http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/luftvarmepumpar/kirigamine-fd/

Själv plastkåpan behöver du inte ta bort.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2013, 23:33:18 »
En Q-effekt flaska räcker till fler rengörningar. Ta en sprayflaska med vatten efteråt.

Luftriktarna går att fälla ner för rengörning av fläkthjul på FD (630) se Bruksanvisning Kirigamine FD
http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/luftvarmepumpar/kirigamine-fd/

Själv plastkåpan behöver du inte ta bort.
Ok, inga problem att få loss luftriktarna, gjort ett antal ggr, spruta in medel på fläkthjulet bara och låta det torka eller dra igång maskineriet i ac-läge o låta medlet spruta överallt? Jag hajar nog inte helt enkelt, vore tacksam för lite mer nogrann beskrivning.
Och lamellerna där uppe då? Man vill väl kunna spruta in medel uppifrån så lamellerna däruppe blir rengjorda antar jag eller?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Rengöring
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2013, 23:43:44 »
Jag dammsuger på överdelen av pumpen med mjuka borständan som finns till min Elekrolux dammsugare.
Kör även försiktigt lamellerna framtill med den. Filtren sköljs 1ggr/vecka i duschen.
Ett par ggr/vinter kör jag Q-effekt.  1/3 dels flaska + vatten.

Min gamla Sanyo släppte in mycket mer damm föbi filtren, som fastnade på lamellerna. Den brukade jag skruva isär för rengörning 2ggr/vinter. Tryckluft och rengörningsmedel.
Men det behövs inte på min FH, den har bättre filter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!