Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1 1/2 Plans villa 250m2, 2st luftvärmepumpar vilka är lämpligast?  (läst 1713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sebastian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej

Har en 1 1/2 plans villa på 250 m2 och skall nu köpa 2st luftvärme pumpar då jag idag har direrkt verkande el från taket= väldigt dyrt. Det finns väldigt många märken och jag är inte insatt vilka märken eller modeller som är bäst alternativ för mig.
Skulle uppskatta om någon som kan lite om detta ge lite tips om vilka märken samt modell som vore bra för den typ av hus jag har.

 
« Senast ändrad: 15 augusti 2006, 23:11:37 av Sebastian »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vad prioriterar du, lågt pris eller hög uteffekt vid kallt väder?

En Panasonic E9DKE3 på vinden skulle kunna fungera. De värmepumparna är bland de billigaste med skapliga värden.
Finns att köpa nästan av alla installatörer.

Fujitsu Nocria tycker jag verkar klart intressanta, kanske en sån på bottenvåningen där du behöver mycket effekt.
På markplan kan du även köra med Pana HE12, Toshiba RAS 13 eller Sanyo 123 eller 124. Andra fabrikat med liknande effekt kan också passa men försök hålla koll på att de ger bra med uteffekt även vid låg utetemp.

Att köpa uddamärken billigt brukar jag inte rekomendera, än så länge verkar det inte ha lönat sig för speciellt många, tänker då på t.ex. Nordic Air.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!