Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone, Borö och poolstyrning  (läst 1627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Comfortzone, Borö och poolstyrning
« skrivet: 05 februari 2018, 01:53:24 »
Jag sökar å finna en god lösning på poolstyrning och gott med värmevatten i källaren.
Vi har en inomhuspool och jag skall byta ut min trasiga IVT490 med en Comfortzone EX50.

En lösning från CZ var att slänga en innegivare i poolen och låta EX50 värma den först och så shunta ut till vattenburen golvvärme etter det. Dette betyr høy framledning och extra shuntgrup med utegivare på GV.

Jag har blitt tipsad från igelkotten om å implementere en tank i stället, och tänkte höra om denna lösning kan fungera?

Detta er CZ sin anbefaling på kobling mot Borö tank med förrådsberedare. Se bifogad bild.

Kunde jag koppla poolen mot Borö sin shuntkoppling vid den gula pilen?
Behöver då en styrning till en givare ved poolen och har befintlig cirkpump och shuntmotor.

Eller er det bättre att handla en Borö med slinga och nyttja slingan utan att störa skiktningen i tanken?

CZ vill da nyttjas til golvvärme på standard måte och på sommaren kan jag slå av värmesystemet och la CZ bara håndtera VV och poolen?

Tar gärna imot andra förslag ochsÃ¥  :)

Om detta skulle fungera har jag några fler frågor:

1. Hur stor tank skulle jag ha? Ser Borö har 500 liter tank med 280 Liter VV. Det borde räcka med VV, men er det stor nok tank för poolstyrningen?

2. Er det Borö Tida som er anbefalt? Vil gärna ha tillkoppling på toppen, da det blir lite trångt i teknisk rum.

3. Skall Borö tanken ha en expansionstank tillkoblat toppen och säkerhetsventil, eller holder det med det som er i Comfortzone?

4. Något förslag till styrning av poolen.
« Senast ändrad: 05 februari 2018, 01:55:09 av Mor10 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Comfortzone, Borö och poolstyrning
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2018, 07:17:52 »
På en bergvärmepump brukar man ha en extra växelventil på framledningen (och inte använda varmvattenstyrningen) för att värma poolen.
Det skulle funka i detta fallet med, det som kvävs är en pooltermostat som sen styr 2 relän.
På det ena relät kopplas spänningen till den extra växelventilen, som styr om framledningen mot poolen.
På det andra relät (som måste vara växlande) kopplas utegivare/fast motstånd som lurar värmepumpen att det är typ -20 C ute.

När poolens termostat kallar på värme till poolen så drar det spänninngen till den växelventilen som leder framledningen till poolväxlaren samt kopplar ut utegivaren och in fasta motståndet som säger -20 C ute, då värmer den poolen.
När poolens termostat stoppar värmningen så kopplas normala utegivaren in och växelventilen till poolen ställs i husvärme-läge.
Om jag inte har fel så tror jag att Rickard har en liknande lösning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone, Borö och poolstyrning
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2018, 15:42:49 »
Cool løsning  :)
Det skulle nog vara möjligt att fixa, men da må värmesystemet gå hela sommaren?
Det er kun poolen och VV som skall driftas på sommaren.

Vill det funka med den løsningen jeg har skissert også, eller er det ingen god ide?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Comfortzone, Borö och poolstyrning
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2018, 13:34:40 »
Värmepumpen värmer huset bara om det behövs oavsett vilken lösning du väljer.
Om utegivaren visar +20 C på sommaren så kommer den inte värma huset, utan bara poolen.
Enda skillnaden är att cirkpumpen kommer gå kontinuerligt, även på sommaren.

Din lösning kan säkert funka, men jag tycker inte riktigt om att shunta till poolen från VV-tanken, det blir mindre effektivt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone, Borö och poolstyrning
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2018, 18:18:27 »
Uppskattar svaren her.

Litt av grunnen för att köra med tank er ochså att jag skall ha 32 C grader i poolen.
Jeg må da köra ganska heftig värme ut ur VP och så shunta ned till riktig golvvärme temperatur med enda en utekompensering.
Tanken vill ha mer "riktig" temperatur för poolvärmning och lite mer ackumulering.

Om jag har en 300 liter tank och sätter sensor för tappvatten ganska lågt i tanken, vill den kanskje kunna gå lengre perioder för att värma vattnet, men ochså lengre pauser?

En mycket enkel poolstyrning kan da vara en termostat med on/off av cirk pump mellan 31-32 C grader, i stället för att sätta upp en komplett shuntgrupp med utekompensering på golvvärmen?
Jag har allerede en ny cirk pump Grundfos Alpha 2 och behöver bara Expansion och säkerhetsventil. Rören er dragna til poolen och det er ventilar för att växla mellan elektrisk element och värmeväxlare vid poolen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!