Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utegivarproblem  (läst 4795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:utegivarproblem
« Svar #15 skrivet: 23 december 2004, 01:16:50 »
Citera
Eftersom det varit lag/standard med inviduella rumstermostater-givare. I alla nybyggda hus sedan 80-talets början och jag arbetat mycket med  rumsgivarstyrningar sÃ¥ har jag plockat bort en och annan termostatventil under Ã¥rens lopp. Men de har en himmla förmÃ¥ga att sättas upp igen.

HÃ¥ler med dig, man har stor tilltro till T-ventilerna,man   har ju fÃ¥tt ipräntat att använd dom här det är jätteekonomiskt, helt ok resonemang med all annan uppvärmning än VP. Men eftersom en VP anläggning utnyttjar "lÃ¥gvärdig" energi är lÃ¥g framledningstemp av stor vikt för COP.

Jag antar att du även har svettats en del över kärvande ställdon till golvvärme också!??
Funkar dom bra dom som säljs nu??
För att inte tala om kärvande termostatventiler  ;)

Klarar du extrema kast från svinkallt till varmt utan otrevlig tempdipp utan rumsgivare??
Som här i natt från -15 till plusgrader blixtsnabbt...

Såg här att några har styr där du kan ställa in trögheten för byggnaden också, den styr som dom stora Svenska tillverkarna använder är ju inte direkt optimal i det fallet!!!

Klipp från tidigare inlägg

Stiebel har fyra fasta lägen för byggnadens tröghet.

0 innebär ingen tröghet
1 24 timmars medelvärdesbildning av utetemp
2 48 timmars
3 72 timmars


Detta borde va standard, sen finns det ändå bättre grejor men då kommer vi in på större fastigheter..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:utegivarproblem
« Svar #16 skrivet: 23 december 2004, 07:53:04 »
Problem med termostatventilerna är oftast dålig kunskap. De är alltid maxbegränsade i många fall redan på så låga temperaturer som 21grader, många gånger hamnar det något framför typ. Gardiner, soffor, bäst av allt radiatorskyyd ??? eftersom radiatorer är så fula ;) etc.
När det gäller kärvande ventiler så är gamla AGA paneler där piggen lossnar och det kommer en fin liten ståle bäst, fingret för hålet och långa armar krävs ;D
Styrdonen som kärvar för golvvärme har jag inte haft något större bekymmer med. Men trasiga och felkopplade där slingor och rumstermostaterna inte stämmer överens. ;)
Jag upplever det inte som något stort problem med tempsvängningar kan bero på att de inte är så stora här.
Och som jag sagt tidigare husen och folket som bor i dom är olika med olika krav vilket innebär att en lösning passar inte alla.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:utegivarproblem
« Svar #17 skrivet: 23 december 2004, 13:48:22 »
Citera
När det gäller kärvande ventiler så är gamla AGA paneler där piggen lossnar och det kommer en fin liten ståle bäst, fingret för hålet och långa armar krävs

Känner igen sinnestämningen när nÃ¥len rullar över golvet  ;)

Mycket mera än man kan tro är tyvärr felkopplat, har stött pÃ¥ nästan allt...     avlopp till dagvatten, tilluft/frÃ¥nluft växlade   stig o retur pÃ¥ radiatorer... slingorma som du säger växlade, reglera i "fel" rum kan sätta myror i huvudet pÃ¥ vem som helst.

Sist jag stötte pÃ¥ en rad. som var felkopplad sÃ¥ stod den 1 meter frÃ¥n värmepumpen... inst i efterhand pga av att det blev svalt i pannrummet.. Ska mobba inst vid tillfälle, en pretsation att "tappa bort" stigen sÃ¥ nära pumpen  :o

Men det är väl sÃ¥ även solen har fläckar  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!