Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...  (läst 12253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
AlltsÃ¥...  det var ju en diskussion tidigare om kontaktorer och motorskydd, sÃ¥ jag tänkte att idag skulle jag ta och kontrollera att motorskyddet fungerade.  Resultatet av det testet är att om kompressorn är igÃ¥ng och en fas ramlar bort, sÃ¥ löser inte motorskyddet ut.  Om man försöker starta kompressorn med en fas borta, sÃ¥ löser motorskyddet ut.

OK... färdigtestat... då skruvar vi i alla säkringar igen och återställer motorskyddet.

Hmm... motorskyddet gÃ¥r inte att Ã¥terställa förrän efter ett bra tag, men det är väl OK.  Till slut hör man hur det Ã¥terställs när jag trycker in knappen.

DÃ¥ drar vi igÃ¥ng en VV-laddning, som ändÃ¥ var pÃ¥ gÃ¥ng.  Man hör hur KB-pumpen gÃ¥r igÃ¥ng men kompressorn vägrar starta...!  Försöker flera gÃ¥nger, men den startar aldrig.

Suck...  antagligen rök mjukstarten under försöken tänkte jag.  FÃ¥r montera in en kontaktor istället.

DÃ¥ startar vi igen.  Ljudlig kontaktorsmäll (varför hoppar jag alltid till när kontaktorn drar?) som det skall vara, men ingen kompressor.  Efter ett par sekunder löser motorskyddet ut och tvÃ¥ 16A säkringar i elcentralen gÃ¥r.

F-n... fiR:  Jag ser hur 10,000 kronor flyger sin väg ur fickan och funderar över om jag skall ta och "nedgradera" till 5 (6) kW-kylmodulen när jag ändÃ¥ mÃ¥ste skaffa en ny, dÃ¥ 7 kW känns onödigt mycket.  Spara lite pengar och fÃ¥ lite längre gÃ¥ngtider...

Men jag tar och provar att starta upp en gång till med kontaktor...

Smack...  kontaktorn drar och Zzzzzzz kompressorn surrar igÃ¥ng.

Hmm.... Sc:,h  Kanske mjukstarten inte var kasst trots allt dÃ¥... monterar in det igen och väntar pÃ¥ kompressorstart... BzzzZzzz, sÃ¥ surrar den igÃ¥ng mjukt och fint igen.  :o

AlltsÃ¥.... lek inte med elden...  var glada sÃ¥ länge VPn fungerar... skall aldrig mer prova motorskyddet...
« Senast ändrad: 10 november 2007, 16:31:07 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« Svar #1 skrivet: 10 november 2007, 23:23:34 »
Det var inte så att propparna gick redan när du försökte starta utan en fas?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« Svar #2 skrivet: 11 november 2007, 00:26:27 »
Felet var du skulle väntat 20 minuter innan du provade starta om.
Det tar tid innan trycket i kompressorn stabiliserats.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« Svar #3 skrivet: 11 november 2007, 07:36:59 »
Ja, säkringarna rök vid det tillfälle jag skrev, eftersom styren slocknade då...

OK, kanske för snar Ã¥terstart.  Köper den förklaringen.

Hur bra är det att kompressorn fortsätter att gÃ¥ (och motorskyddet inte löser ut) om en fas ramlar ur medan kompressorn är igÃ¥ng?  Antar att det beror pÃ¥ trögheten i kompressorn att den ändÃ¥ lyckas fortsätta snurra med bara 2 faser?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« Svar #4 skrivet: 11 november 2007, 09:08:01 »
Varje gång man skruvar ur en fas med kompressorn igång eller försöker starta på 2 faser så får man en strömrusning / belastning av motorn. Har för mig att strömen ökar 6ggr vid start på 2 faser.Är man på plats kan man ju se till att det inte sker för länge men ändå, det blir påkänningar. kanske bättre att byta motorskyddet i förebyggande syfte utan dessa kontroller om man är orolog för funktioen.
Dessutom har väl Bristolkompressorn i en Nibe ett internt motorskydd har jag för mig?

PS Ridax. Du skrev att du bytt ut varmvattenberedaren vid ett annat tillfälle. Vad hände?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« Svar #5 skrivet: 11 november 2007, 09:24:36 »
hur länge körde du på två faser ?
et riktigt /rätt inställt motorskydd ska lösa vid tvåfasdrift innom 60 sec !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« Svar #6 skrivet: 11 november 2007, 10:15:27 »
PS Ridax. Du skrev att du bytt ut varmvattenberedaren vid ett annat tillfälle. Vad hände?
Det var inte jag som gjorde bytet, men det var pÃ¥ den pumpen som jag har (dagarna innan jag fick den).  Det var läckage mellan beredare och yttermantel sÃ¥ att man fick tryck i VB-kretsen (=läckage i säkerhetsventilen pÃ¥ VB).

Motorskyddet är alldeles nytt (ett par mÃ¥nader gammalt).  Genomförde bara en kontroll av funktionen eftersom det var nÃ¥gon som rekommenderade det.  Men jag undrar om inte Nibes standard motorskydd är ganska kasst egentligen.  Det finns ju halvledarskydd som bryter mycket säkrare vid fasbortfall.
« Senast ändrad: 11 november 2007, 10:26:42 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!