Författare Ämne: Kombinera borrhÃ¥l och gräsplätt  (läst 1326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommy_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Kombinera borrhål och gräsplätt
« skrivet: 24 juli 2007, 23:03:25 »
Hej, jag är ny här och kanske min tanke har ventilerats förut. Såhär:
På sommaren kommer min brine in med 10 C. Der vore bättre om brinen skulle kunna värmas ytnära på södersidan huset innan den kom in. Min tanke är att ha en kort slinga (30 m?) längs södersidan och mycket ytnära (10 cm djup) fr inkommande brine så att vi kan nyttja jordvärmen sommartid. Vintertid förbikopplar vi denna slingan och går på djupet sopm vanligt. Någon som har synpunkter?

Mvh

T

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera borrhål och gräsplätt
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2007, 02:18:16 »
Idén är inte så tokig, men är inte ekonomiskt försvarbart.

Grävmaskin, gräsfrö, t-kopplingar, slang, brinevätska, spolning/luftning, kulventil. Har jag glömt något?

Utan att veta vad du har för pump sÃ¥ räknar jag pÃ¥ en 7:a scroll. LÃ¥t säga att du kan höja tempen 2°, sÃ¥ din pump ger 400 watt extra ut. Du har ett värmebehov av 10-15 kW/dygn.   

Låt säga att den går 2 timmar/dygn d.v.s. 14 kWh. Med den extra varma brine, blir gångtiden 113,5 minuter istället för 120 minuter.

Med 7 kW uteffekt förbrukar den 2,1 kW. Med 7,4 kW uteffekt förbrukar den 2,15 kW.

120 minuter x 2,1 kW = 4,2 kWh
113,5 minuter x 2,15 kW = 4,07 kWh

En vinst om 130 watt/dygn i 150 dygn = 19,50 kr/Ã¥r

Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
SV: Kombinera borrhål och gräsplätt
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2007, 15:05:48 »
Isället för att gräva ner en slang kan man inte bara lägga upp en på garagetaket och koppla i serie med borrhålet ??
När det är kallt har man en ventil som kopplar bort denna slinga, eller ev en difftermostat med cirkulationspump om man vill kosta på .
Då borde dessutom hålet "laddas" snabbare inför vintern.
Har hört med några installatörer och hälften tycker det fungera bra och hälften säger nej! Ingen mittemellan.
För att tillgodogöra sig laddningseffekt ska man nog ha kort hål. Jag har 55 m till en IVT GreenLine 4 kW från -96. dvs jag har under -5 grader inkommande brine i mitten av mars.

Vad tros??



// Rollar

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera borrhål och gräsplätt
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2007, 15:23:27 »
Åk till skroten istället och fixa en lastbilskylare och en elfläkt.

Då håller den ensam din pump ner till nollan, och vill du ladda borran så är det väl också möjligt.....om man tror att det ger något. Om inte annat så får din borra vila ett halvår.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser