0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller på att fixa AC:n i min Volvo 960, och har hittat en läcka på ett rör där det även ser ut att ha försvunnit en del olja med tanke på hur kladdigt det är.. Min plan är att löda igen hålet, alt. skarva på en bit alu-rör så att det bli tätt, sen fylla med gasol (propan/isobutan).Eftersom det ser ut att vara ett R12-system som konverterats till R134a för några år sen så antar jag att det innehåller POE/ester nu? Har hört med en AC-firma i närheten och de ville ha över 400 spänn (plus moms!) för en liten skvätt olja. Finns det någon annan slags smörja man som glad amatör skulle kunna pytsa i? Gasolen lär ju lösa sig i det mesta ändå.Är inne på att dränera kompressorn på kvarvarande esterolja och slå i korrekt mängd vanlig motorolja. Förslagsvis en lite finare, tjockare syntet då med goda lågtemperaturegenskaper.. Kommer kompressorn skära direkt eller? Vad skiljer en "vanlig" olja från en som är avsedd för kylmaskiner?Har googlat förgäves efter svar..