Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viktigt för bilintresserade!!!  (läst 4842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Viktigt för bilintresserade!!!
« skrivet: 24 juli 2012, 20:33:52 »
Våra kära kontorsråttor har kommit med ännu ett briljant förslag på att effektivt utrota bilintresset i landet lagom.. läs och bli gråtfärdig: http://www.ssbb.nu/
Om det här går igenom kommer det bli en stor depression bland landets alla bilintresserade, vilket är en betydande del av befolkningen, säkert har du någon i din omgivning som berörs!
DET MÅSTE BLI ETT SLUT PÅ IDIOTIN NÅN GÅNG! Vi kan bara inte tolerera hot och trakasserier gång på gång, det här är att jämställa med Hets mot folkgrupp!
Vi mÃ¥ste slÃ¥ tillbaka, det vore ypperligt om ACCS kunde anmäla personen som kom pÃ¥ förslaget för hets mot folkgrupp (en mailkopia skickas även till dem), det är faktiskt sÃ¥ att mÃ¥nga känner sig kränkta av dessa ständiga pÃ¥hopp frÃ¥n korkade politiker utan insyn i verkligheten  och övriga muppar med sina politiskt korrekta Ã¥sikter!
SPRID MAILET VIDARE!
Mvh Oskar Pettersson
ACCS medlem nr6659 och bilentusiast.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2012, 20:48:05 »
Tja, tycker förslaget är OK  tummenupp
Varför ska det stÃ¥ gammal skit ute i naturen  Sc:,h
Behöver du delar sÃ¥ plocka av det och spara det dÃ¥  :)
En del är ju makalösa på att samla på sig skit som de själva anser värdefullt men som många gånger lika gärna kan kastas bort.
Är inte rimligt att en person ska behöva ha 5-10 skrotbilar breve husknuten bara för att det kan va bra att ha nÃ¥n gÃ¥ng, ska han/hon ha det sÃ¥ skruva ner skiten och spara det du ska ha inomhus  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2012, 20:48:21 »
http://www.upprop.nu/kefs
Skriv på!
Jag gjorde det för flera veckor sedan.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2012, 21:10:50 »
Tycker också att det är ok, otroligt mycket skit som står i naturen i åratal.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2012, 21:12:11 »
Jag skrev också på för flera veckor sedan. Tänkte starta en tråd här också och vädja bland alla eminenta forumdeltagare att skriva på. Men så kom något emellan och det glömdes bort.

Joka, du har fel.

Enligt det här förslaget så kan man inte ha en långtidsrenovering på gång, har du haft bilen avställd längre än ett år skall den anses som skrotad.

Hur många är vi inte egentligen som långsamt vårdar/restaurerar en klenod utan tidspress, att få jobba lite på objektet när tid finns och utan tvång att kunna besiktiga innan ett visst datum?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2012, 22:42:38 »
Det här förslaget måste vara ett dåligt skämt....... eller möjligen skrivet av en miljöpartist utan körkort!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2012, 23:12:42 »
@Fattiglapp

Om det inte ens ska gå att ha en bil för att renovera under en period är det ju lite fel och det håller jag med dig om isf, MEN att du sen ska behöva ha 5st till utanför garaget på din tomt är lite i överkant, behöver du nåt på dem så plocka av det och sen skrota resten...
Sen sÃ¥ tror jag att detta förslag inte kommer att gÃ¥ igenom utan är ett av typen som dyker upp ibland för att skapa cirkus bland dem som isf skulle drabbas  ;)
Finns det inte kryphÃ¥l dÃ¥, typ ha bilen pÃ¥ställd men ej besiktad  dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2012, 23:16:53 »
Jag skrev också på för flera veckor sedan. Tänkte starta en tråd här också och vädja bland alla eminenta forumdeltagare att skriva på. Men så kom något emellan och det glömdes bort.

Joka, du har fel.

Enligt det här förslaget så kan man inte ha en långtidsrenovering på gång, har du haft bilen avställd längre än ett år skall den anses som skrotad.

Hur många är vi inte egentligen som långsamt vårdar/restaurerar en klenod utan tidspress, att få jobba lite på objektet när tid finns och utan tvång att kunna besiktiga innan ett visst datum?

Jag orkade inte läsa igenom hela dokumentet. Var står det att ett fordon som varit avställt längre än ett år skall anses vara skrotat?

Jag hittade stället.

Det verkar som Trafikverket och Transportstyrelsen är tveksamma till detta.
« Senast ändrad: 24 juli 2012, 23:21:15 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2012, 00:00:16 »
man kan ha bilen påställd men ej besiktad, kostar då skatt o försäkring ändå
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2012, 00:03:52 »
Ã…t helvete med det där säger jag bara!!!  FiR

Vi som har en bilhobby får redan stå ut med massa jävla myndighetstrams och skatter/avgifter hit och dit...!
Har själv en projektbil som stÃ¥tt sen -07 nu och som nog kommer fÃ¥ stÃ¥ ett par Ã¥r till. Man har inte all tid i världen med eget företag, familj o.s.v.. och eftersom det är just en hobby sÃ¥ fÃ¥r det ta den tid det tar helt enkelt.  ::)
Bilen i fråga är av årsmodell 1990, och skulle jag tvingas ha den påställd så skulle det kosta mig minst 3.500 kr om året!
Har en till Volvo av årsmodell 1977 som i alla fall är skattefri (veteran), men är väl bara en tidsfråga innan de avskaffar den lilla förmånen med...

Finns även 3 st reservdelsbilar på baksidan av garaget här. Senast idag så hade jag en polare på besök som behövde en del till sin bil, som jag för övrigt aldrig hade tänkt på att spara vid en demontering.
Eftersom delen satt kvar pÃ¥ min bil sÃ¥ kunde vi dessutom se precis hur den var monterad.  8)

De bilarna har för övrigt stått där sen i våras, och de ska demoteras och återvinnas miljöriktigt innan snön kommer är tanken.
Men jag kan förstå problemet när folk bara lämnar skrotbilar på parkeringar, längs vägar, i skogen o.s.v.. men varför ska det behöva drabba oss andra för?
Bättre om de återinförde skrotbilspremien eller en slags pant för bilar! Då får de ju ett värde och slipper bli dumpade i skogen.
Jag som jagar rätt på reservdelsbilar kan visserligen glömma att få sådana gratis då, men det utlägg som blir får man ju i så fall tillbaka när bilen tillslut skrotas.
« Senast ändrad: 25 juli 2012, 00:06:11 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #10 skrivet: 25 juli 2012, 00:37:09 »
Tja, tycker förslaget är OK  tummenupp
Varför ska det stÃ¥ gammal skit ute i naturen  Sc:,h
Behöver du delar sÃ¥ plocka av det och spara det dÃ¥  :)
En del är ju makalösa på att samla på sig skit som de själva anser värdefullt men som många gånger lika gärna kan kastas bort.
Är inte rimligt att en person ska behöva ha 5-10 skrotbilar breve husknuten bara för att det kan va bra att ha nÃ¥n gÃ¥ng, ska han/hon ha det sÃ¥ skruva ner skiten och spara det du ska ha inomhus  :)
så du ska bestämma vad nån annan anser sig behöva ha?? bor vi i nordkorea eller??

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #11 skrivet: 25 juli 2012, 00:41:16 »
Ã…t helvete med det där säger jag bara!!!  FiR

Men jag kan förstå problemet när folk bara lämnar skrotbilar på parkeringar, längs vägar, i skogen o.s.v.. men varför ska det behöva drabba oss andra för?
Bättre om de återinförde skrotbilspremien eller en slags pant för bilar! Då får de ju ett värde och slipper bli dumpade i skogen.
Jag som jagar rätt på reservdelsbilar kan visserligen glömma att få sådana gratis då, men det utlägg som blir får man ju i så fall tillbaka när bilen tillslut skrotas.
håller med!
så svårt är det inte att skilja på en ford fiesta -92 som slagits sönder längs E4:an från en Buick Limited -58 som ställs undan hemma på gården. men för en miljöfi**a är det ju bil som bil.....

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2012, 00:53:48 »
Som vanligt skjuter man stolpe ut. Eller i det här fallet kommer man med en höjdhoppnings stav till en fotbollsmatch.
Vad man borde göra till lag är att myndigheter omedelbart skall få omhändertaga oskattade, oförsäkrade bilar eller bilar som bara gått sönder och står längs vägkanten.
Man ser hela tiden bilar som står längs vägkanterna, i väggrenen eller längs motorvägen när de antingen gått sönder eller föraren blivit omhändertagen av polisen av någon anledning.
Och myndigheterna får inte ringa en bärgare och frakta bort fordonet och kräva ägaren eller föraren på kostnaden.
Borde vara som i Storbritanien att oskattade eller oförsäkrade fordon omedelbart blir omhändertagna, bortfraktade och skrotade om föraren inte betalar skatt, försäkring och löser ut bilen.
Bilar som står och skrotar på någons tomt är eller i vart fall borde vara ett fall för miljöförvaltningen i kommunerna.
Och visst om ägaren inte gör något åt en tomt som ser tråkig ut med skrotbilar då tycker jag att myndigheten skall kunna ingripa och omhändertaga och skrota bilarna på ägarens bekostnad efter att ha blivit uppmanad att göra något åt situationen och fått rimlig tid på sig.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #13 skrivet: 25 juli 2012, 01:49:07 »
alltså, jag vill ha reservdelsbilar på min tomt, ska jag inte få bestämma det själv då?? jag äger ju för f-n marken!!!
kanske vill jag sälja nån del, och nån annan kanske jag behöver själv, när tillräckligt mycket av värde är borta så säljer jag karossen som metallskrot..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2012, 07:48:46 »
Tja, det där är ingen lätt sak.
Inte kan det vara så kul för grannarna i villaområden där det står 5-10 folkrace-lik och skrotar på en oklippt villtomt.
Bor man långt från närmaste granne så tycker jag att det kan vara OK att ha ett par reservdelsbilar stående, om det finns behov av det.

En bedömning i varje enskilt fall vore det mest adekvata tycker jag, ingen skall behöva ha en svartskrot som granne i ett vanligt villakvarter tycker jag i alla fall.
När det kommer till miljöfrågan så borde ju kommunens miljöförvaltning kunna göra inspektioner och kräva att maskiner/motorer töms på alla miljöfarliga vätskor om de är skrot.

Har inte läst allt, men regareade på att det på ett par ställen nämndes att man skall KUNNA beslagta och skrota bilar som inte varit påställda, alltså göra det möjligt för myndigheterna att agera om det finns särskilda skäl, jag tror inte att det är tänkt att det skall följas slaviskt oavsett hur bilen lagras, och varför den sparas.
« Senast ändrad: 25 juli 2012, 07:52:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!