Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viktigt för bilintresserade!!!  (läst 4840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #15 skrivet: 25 juli 2012, 10:27:51 »
OK, jag förstår vart lagförslaget kommer ifrån.
som det ser ut idag så får ingen ta hand om en bil som blivit dumpad, utan den blir stående.
Jag har haft det problemet själv när skummisar dumpar bilar på min mark, jag får inte ta bort den- egenmäktigt förfarande, polisen tar inte bort den vare sig den är stulen eller inte, försäkringsbolagen tar inte bort den....
Saken hamnar till slut hos "håll sverige rent" som startar en utredning och efter kanske ett år tar hand om bilen...

MEN, det här lagförslaget skjuter långt över målet, det ska ju inte drabba bilentusiaster som har reservdelsbilar står avställda.
Det finns redan lagutrymme att kräva att man håller rent på sin villatomt, så det argumentet håller inte.
Bilar som står och skräpar i skogen kommer inte att beröras, ofta är dom redan avförda ur registren och dom kommer ju inte att få vingar och flyga till skroten själva bara för att det finns en lag som medger det.

Lagen gör bilägaren rättslös när det kommer till att villja behålla sin avställda bil, det kan aldrig vara OK i en demokrati
Vansinne!

ACCS medlem nr199 och bilentusiast

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #16 skrivet: 25 juli 2012, 10:56:15 »
@Oskar P.
Det förstÃ¥r du väl att det är jag som sitter här hemma och bestämmer hur det ska va  :o

Vad jag menar är att hela principen kring detta förslag inte är så dumt alls, MEN tyvärr så som det ser ut nu så kommer det at drabba riktiga bilentusiaster....
Men sÃ¥ lÃ¥ngt kommer det inte ens att gÃ¥ och det borde ju för fan vuxet folk som vissa av er är här fÃ¥rstÃ¥  :o
Jag menar att har du haft en Bonneville stÃ¥ende i garaget frÃ¥n -09 som du renoverar pÃ¥ sÃ¥ är det ju klart som fan att frÃ¥n det som lagen träder i kraft sÃ¥ har du 1Ã¥r pÃ¥ dig att göra den klar för besiktning annars sÃ¥ kommer joka (som Oskar P. tror) och hämtar den och skrotar ner den  :)
När ni läser texten så ger det sig ju själv, den har förslag och ide`r som inte har en chans att träda i kraft och bli verklig i den utsträckningen...
Sen sÃ¥ vore det helt klart bra att det i nÃ¥n form blev sÃ¥ att man inte fick ha "renoveringsobjekt" stÃ¥ende Ã¥r efter Ã¥r ute pÃ¥ gräsmattan i tiotal för i de flesta fallen är det bara nÃ¥n fix pÃ¥ att samla skit och att leva i tron om att man gjort en bra affär, de brukas kallas för skrotgubbar och det finns det tyvärr fler av än bilentusiaster  ;)
Om man kör runt med en Volvo 740 idag sÃ¥ finns det inte en chans i världen att man behöver ha 5st till pÃ¥ gräsmattan för att plocka delar av  :)
De bara stÃ¥r där, rostar och läcker ur sig oljor och det är väl lite där som man har reagerat och vill fÃ¥ en ändring  tummenupp
Är inte ute efter att sätta mig pÃ¥ tvären i denna trÃ¥d, funderar själv pÃ¥ att köpa mig en Volvo 245 GL frÃ¥n 1983 och renovera för att ha som minne frÃ¥n barndommen dÃ¥ det var den bil jag växte upp med samt att jag är född 1983  :)
Men jag har inte tänkt att köpa 10st för att ha som bra att ha bilar...
Nej, med lite vuxet tänkande sÃ¥ förstÃ¥r ni nog att de riktiga renoveringsobjekten som finns i garagen och har ett värde kommer att fortsätta stÃ¥ där och ni kan fÃ¥ renovera i eran takt men alla annan skit som stÃ¥r i drivor runt om hoppas jag att folk kommer att fÃ¥ skrota ner och göra sig av med...., over and out  salut

BTW: Är det nÃ¥n som har en Volvo 245GL frÃ¥n 1983 som är vit, har en B21:a med en 4-växlad lÃ¥da och med röd klädsel sÃ¥ är jag sugen pÃ¥ affär  tummenupp
« Senast ändrad: 25 juli 2012, 11:16:23 av "joka" »
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #17 skrivet: 25 juli 2012, 15:45:20 »
@Oskar P.
Det förstÃ¥r du väl att det är jag som sitter här hemma och bestämmer hur det ska va  :o

Vad jag menar är att hela principen kring detta förslag inte är så dumt alls, MEN tyvärr så som det ser ut nu så kommer det at drabba riktiga bilentusiaster....
Men sÃ¥ lÃ¥ngt kommer det inte ens att gÃ¥ och det borde ju för fan vuxet folk som vissa av er är här fÃ¥rstÃ¥  :o
Jag menar att har du haft en Bonneville stÃ¥ende i garaget frÃ¥n -09 som du renoverar pÃ¥ sÃ¥ är det ju klart som fan att frÃ¥n det som lagen träder i kraft sÃ¥ har du 1Ã¥r pÃ¥ dig att göra den klar för besiktning annars sÃ¥ kommer joka (som Oskar P. tror) och hämtar den och skrotar ner den  :)
När ni läser texten så ger det sig ju själv, den har förslag och ide`r som inte har en chans att träda i kraft och bli verklig i den utsträckningen...
 

Fast risken är ju att om ingen säger emot så går förslaget igenom med hull och hår, därför är det så viktigt med intresseorganisationer som ACCS,i det här fallet, som granskar lagförslag som detta och slår larm om förslaget missgynnar bilentusiaster.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #18 skrivet: 25 juli 2012, 18:22:36 »
Suspekt förslag...  :o
Har själv två bilar ståendes som jag definitivt inte vill skrota.

Men hur ska de göra med bilkyrkogÃ¥rdarna isf? Den i Ryd fick väl bygglov i 49 Ã¥r pga sitt kulturella värde.  :)
Man kanske fÃ¥r ansöka om kulturminnesmärkning pÃ¥ sina fordon?  :D

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #19 skrivet: 25 juli 2012, 19:52:35 »
jag känner iallafall som att slutet är nära, Orwells 1984 är här och vi med motorintresse är inte värda ett piss, vi är en minoritet likt indianerna som kommer att utrotas, med allmänhetens stöd, om några enstaka av oss gör uppror och trotsar PK-eliten så kommer man spärras in och betraktas som dåre i nordkoreanska republiken Sverige.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Viktigt för bilintresserade!!!
« Svar #20 skrivet: 31 juli 2012, 22:56:50 »
Ujuj! Får dom igenom detta, vad kommer sedan? Är innehavare utav: Husvagn (uppställd på naturcamping, året om) Jawa 350 -74, Yamaha Virago 535 -92, Yamaha R6 -04, Yamaha FJ 1100 -86, Honda GL 1200 -86 med sidovagn, Husbil -98 (Fiat Ducato, Burstner bodel) Volvo 850 -96, SAAB 9-5 -02, SAAB 9-5 -05, det bästa till sist: Buick Le Sabre -59, allt original utom lacken på v. bakskärm efter åtgärdad liten "buckla". Alla påställda o besiktade med alla avgifter det medför förutom Jawa 350 -74, Honda GL 1200 -86 med sidovagn, de två är avställda och jag betalar garageförsäkring och registerhållningsavgift för dessa två fordon.

Sällar mig härmed till de motor/Fordonsintresserade som skrivit på!

Obs, har allt hemma förutom husvagnen, folk som hälsar på tittar sig omkring och frågar sedan, var har du alla fordon... då får jag börja peka var de står, helt öppet.Tomten är på 1200m2, och på den står det huset, garaget, poolen, vedförrådet, och de ser inte alla fordon som skulle vara orsak till detta ogenomtänkta förslag... Hojjarna och Buicken står i garaget.

Håhåjaja, kalla mig inte bara för skattesmitare, för jag snusar, röker emellanåt och nyttjar även alkohol från systemet emellanåt...

Är inte ACCS medlem men däremot SMC 255781.

Ha det.

Edit:från systemet.
« Senast ändrad: 02 augusti 2012, 21:22:35 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!