Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1255 aktiv kyla  (läst 11114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #15 skrivet: 12 september 2019, 06:53:13 »
OK, Daikins lösning är helt klart snyggare än Nibes.
Nibe har ingen 4-vägsventil utan deras aktiva kyla bygger på att man dumpar värmen på värmebärarkretsen och kyler köldbäraren extra på detta sättet.
Men med en 4-vägsventil på kylkretsen så behövs ingen extra värmedump, värmen dumpas i borran, det enda är att kylan kostar lite mer i drift då kompressorn måste gå då man kyler.

Frikyla kostar endast driften av cirkpump + fläkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #16 skrivet: 12 september 2019, 07:20:57 »
OK CarlN, nu föll polletten ned, Nibe reverserar alltsÃ¥ inte kyldriften, de ser bara till att producera värme som dumpas för att fÃ¥ kallare brine. Det var ju smart! (inte  ???)

Dikins lösning kostar i kompressordrift, men samtidigt är ju verkningsgraden så hög att kostnaden blir försumbar.
"obegränsad kyla" till en kostnad just över vad frikyla kostar.
Och, man borde kunna spara in någon krona på snäppet mindre fläktradiatorer när man vet vilken kapacitet det finns på kylan.

@Daikin, hur låg temp kör ni ut vid kyldrift?
Är det en fast temp den arbetar emot eller?
« Senast ändrad: 12 september 2019, 07:23:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #17 skrivet: 12 september 2019, 14:32:16 »
OK CarlN, nu föll polletten ned, Nibe reverserar alltsÃ¥ inte kyldriften, de ser bara till att producera värme som dumpas för att fÃ¥ kallare brine. Det var ju smart! (inte  ???)

Dikins lösning kostar i kompressordrift, men samtidigt är ju verkningsgraden så hög att kostnaden blir försumbar.
"obegränsad kyla" till en kostnad just över vad frikyla kostar.
Och, man borde kunna spara in någon krona på snäppet mindre fläktradiatorer när man vet vilken kapacitet det finns på kylan.

@Daikin, hur låg temp kör ni ut vid kyldrift?
Är det en fast temp den arbetar emot eller?

Ni missar att även Nibe måste köra kompressorn i sin aktiva kyla (annars finns ingen värme att dumpa)

Fördelen här är att vid kyla så värms borran. På sommaren så gör maskinerna VV 3-4 ggr/dygn. När borran är varmare (p.g.a. kyöldrift) så blir VV laddningen snabbare och billigare.
Vid VV laddning så kyls borran och då blir kyla effektivare och kraftigare.

Styrningen tillåter följande:
Fast framledning värme + kyla
Väderberoende FLT värme + kyla
Väderberoende FLT värme + fast temp kyla

Kyltemp är ställbar 5-22 C
Kyleffekt: 3-12 kW
Hela infrastrukturen för kylningen (konvektorer/rör/installation) kan med fördela nvändas året om då de även kan sprida värme och på så sätt sänka uppvärmningskostnaden p,g,a, lägre FLT.

Kostnaden för aktiv kyla med BV är 30-40% av kostnaden av en L/L eller L/V per kW.

Mvh
Daikin


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #18 skrivet: 12 september 2019, 15:52:33 »
Ni missar att även Nibe måste köra kompressorn i sin aktiva kyla (annars finns ingen värme att dumpa)

Inte alls, vi är helt pÃ¥ det klara med att Nibe kyler borran extra vid aktiv kyla genom att köra kompressorn och dumpa värmeöverskottet pÃ¥ värmebärarsidan, vi är inte helt bakom flötet.  ;)
Denna lösning är knappast optimal, det är vi nog överens om.

Frikyla värmer borran även den (fast inte lika mycket som Daikins aktiva kyla).
Så jag sågar inte Daikins aktiva kyla, den är helt klart effektivare än en konventionell AC, men jag föredrar nog ändå frikyla, energinörd som jag är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #19 skrivet: 12 september 2019, 16:05:09 »
Inte alls, vi är helt pÃ¥ det klara med att Nibe kyler borran extra vid aktiv kyla genom att köra kompressorn och dumpa värmeöverskottet pÃ¥ värmebärarsidan, vi är inte helt bakom flötet.  ;)
Denna lösning är knappast optimal, det är vi nog överens om.

Frikyla värmer borran även den (fast inte lika mycket som Daikins aktiva kyla).
Så jag sågar inte Daikins aktiva kyla, den är helt klart effektivare än en konventionell AC, men jag föredrar nog ändå frikyla, energinörd som jag är.

Är inte helt övertygad om frikylan och dess förträfflighet.
 dontknow
För det färsta är det ju inte FRIkyla utan du har en förbrukning på din maskin.
Oftast sitter det en extra cirk pump för konvektorn också om det är ett avstick.

Mvh
D

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #20 skrivet: 13 september 2019, 13:58:07 »
Viessmann har en extra modul man kan köpa till Vitocal 300-G. Tydligen både aktiv kyla samt "frikyla" kan köras.
Vad brukar COP vara vid aktiv kyla?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #21 skrivet: 02 oktober 2019, 20:06:13 »
SÃ¥ det är ingen vinning med att köra aktiv kyla pÃ¥ min nibe 1255? Eftersom den dÃ¥ dumpar värmen i mina radiatorer och dÃ¥ värmer huset? LÃ¥ter helt sjukt  dontknow

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #22 skrivet: 02 oktober 2019, 23:11:15 »
Det finns endast en pump som har aktiv kyla och det är  Daikins senaste.
Dumpar värmen i hålet och den kommer tillbaks vid vv laddninig eller vid husvärme.


Mvh
Daikin


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #23 skrivet: 03 oktober 2019, 10:50:28 »
SÃ¥ det är ingen vinning med att köra aktiv kyla pÃ¥ min nibe 1255? Eftersom den dÃ¥ dumpar värmen i mina radiatorer och dÃ¥ värmer huset? LÃ¥ter helt sjukt  dontknow

Jag tycker mig se att du ska dumpa värmen i en fläkt utomhus...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #24 skrivet: 19 november 2019, 19:06:22 »
Det finns endast en pump som har aktiv kyla och det är  Daikins senaste.
Dumpar värmen i hålet och den kommer tillbaks vid vv laddninig eller vid husvärme.


Mvh
Daikin

Daikin. Jag förstår inte riktigt allt. Om ni dumpar värme i hålet vad vinner man på att använda sig av aktiv kyla menar du? Det är ju samma som att dumpa värmen med en cirkulationspump frikyle varianten istället för att använda kompressorn? Du måste väl dumpa värmen någon annanstans än hålet för att få upp kapaciteten i hålet?

Är inte aktiv kyla ett komplement till frikylan om man inte har tillräcklig kylkapacitet i hålet en säsong? Förutsatt att man inte dumpar värmen i hålet självklart utan någon annanstans.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #25 skrivet: 19 november 2019, 22:41:30 »
Passiv kyla (frikyla) använder ködbäraren i borran för att kyla huset.
Aktiv kyla enligt Daikins modell vänder på köldmedieflödet så att kondensor/förångare byter plats med en 4-vägsventil.
Därmed används inte köldbäraren för att kyla utan kompressorn pumpar värme från husets värmesystem till borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #26 skrivet: 20 november 2019, 08:08:04 »
Ok. Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte allt. :) Men vad kyler man i mot då om inte kölbäraren? Värmen måste ju ta vägen någonstans..
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #27 skrivet: 20 november 2019, 11:22:00 »
Vid aktiv kyla så dumpar vi värmen i borran precis som frikyla.

Den stora skillnaden är en betydligt högre kapacitet, upp till 11 kW med 7 C framledning. Det räcker till ett helt hus (i alla fall övervåningen)
Du slipper dra etanol in i huset (brandrisk)
Du bestämmer om du får kyla, inte vädret
Verkningsgraden är mycket hög, mellan 13-30 i EER.
Fläktkonvektorerna du monterar (ex. om du har radiatorer i huset) kan vara aktiva i värmedrift och då kan du sänka framledningen och höja COP på systemet.
Har du golvvärme kan du köra golvkyla och då finns ingen extra kostnad som du får vid frikyla.
Har du ej borrat ännu så behöver du inte borra extra djupt bara för att få frikyleskapaciteten.

Den aktiva kylan går på samma krets som värmebäraren i huset.
Cirkulationspumpen gentemot fläktkonvektorn är ett tillval om inte tillräckligt flöde skulle kunna uppnås vid värmedrift.

/Daikin

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #28 skrivet: 20 november 2019, 11:56:45 »
Ok tack så mycket. Tror jag börjar förstå.
De förutsätter att man har även kondensisolerat värmekretsen från början. Om inte så är det ju inte mycket kyla man kan köra ut innan daggpunkten spökar.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1255 aktiv kyla
« Svar #29 skrivet: 20 november 2019, 12:09:29 »
Ok tack så mycket. Tror jag börjar förstå.
De förutsätter att man har även kondensisolerat värmekretsen från början. Om inte så är det ju inte mycket kyla man kan köra ut innan daggpunkten spökar.

Du kopplar avsticket mellan maskinen och din övriga värmebärare, förslagsvis så nära maskinen som möjligt.
Rören mellan avsticken och maskinen, samt rören från avsticken till fläktkonvektorn måste naturligtvis kondensisoleras, alternativt kan rör i rör användas och kondensen får rinna ut vid brunnen vid maskinen (om möjligt)

mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!