Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?  (läst 19032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #15 skrivet: 09 maj 2011, 10:15:23 »

Så blir det helt klart men då är ärvärde under börvärde du skrev att varken rad framledning eller tanktopp har ett ärvärde under 40 grader.

Anledningen till att man måste ha tex 42 grader som börvärde istallet för 40 grader beror på att man inte värmer huset lite extra under tiden kompressorn går med en framledning som ligger några grader över börvärde. Med en shunt efter vp skulle vp behöva jobba mellan 40-48 grader för att hålla framledningen på 40 grader och få rimligt med start stopp utan shunt skulle vp kunna jobba mellan 36 -44 för samma temp inne i huset vp med shunt kommer att jobba med högre temp och ge lägre cop eller är jag helt fel ute ?


Nu tror jag mig förstå vad du menar.

Jag har tidigare trott att medeleffekten av gradminutregleringen är samma som effekt vid drift på börvärdet. Nu när jag börjar räkna på det, så fattas det någon grad när det är en on/offpump som styrs. Det betyder att en Nibe Split eller en Nibe 1250 har olika effekter beroende på om/när maskinen jobbar under min-effekt eller ovan min-effekt.

Samma lika blir skillnaden även för shuntkurvan som du mycket riktigt har antytt. Men det räcker med någon grads höjning på kurva 1. Beroende på varmvattenladdningar så ska även dessa behöva kompenseras av värmebärarens börvärde.

Rumsgivarens fiktiva påverkan har också olika effekt beroende på om det är övertemp eller undertemp. Det betyder att den har lättare att åtgärda undertemp, men svårare att åtgärda övertempen som uppstår när den åtgärdar nämnda undertemp.

Jag tror fabriksinställt deltaT för Thermia Optimum är 8°. Det betyder att det inte går att köra på ditt föreslagna driftfall 36°-44° eller 40°-48°.

Om vi antar att effektbehovet är 4 kW vid börvärde 40°, så finns en överkapacitet om 4 kW. Den överkapaciteten stannar i tanken vilket ger en temperaturhöjning om medel 2,3° per timme.
Tanken får all tillförd energi med temperaturer som är högre än börvärdet på kurva 2.




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #16 skrivet: 09 maj 2011, 17:38:31 »

Så blir det helt klart men då är ärvärde under börvärde du skrev att varken rad framledning eller tanktopp har ett ärvärde under 40 grader.

Anledningen till att man måste ha tex 42 grader som börvärde istallet för 40 grader beror på att man inte värmer huset lite extra under tiden kompressorn går med en framledning som ligger några grader över börvärde. Med en shunt efter vp skulle vp behöva jobba mellan 40-48 grader för att hålla framledningen på 40 grader och få rimligt med start stopp utan shunt skulle vp kunna jobba mellan 36 -44 för samma temp inne i huset vp med shunt kommer att jobba med högre temp och ge lägre cop eller är jag helt fel ute ?


Nu tror jag mig förstå vad du menar.

Jag har tidigare trott att medeleffekten av gradminutregleringen är samma som effekt vid drift på börvärdet. Nu när jag börjar räkna på det, så fattas det någon grad när det är en on/offpump som styrs. Det betyder att en Nibe Split eller en Nibe 1250 har olika effekter beroende på om/när maskinen jobbar under min-effekt eller ovan min-effekt.

Samma lika blir skillnaden även för shuntkurvan som du mycket riktigt har antytt. Men det räcker med någon grads höjning på kurva 1. Beroende på varmvattenladdningar så ska även dessa behöva kompenseras av värmebärarens börvärde.

Rumsgivarens fiktiva påverkan har också olika effekt beroende på om det är övertemp eller undertemp. Det betyder att den har lättare att åtgärda undertemp, men svårare att åtgärda övertempen som uppstår när den åtgärdar nämnda undertemp.

Jag tror fabriksinställt deltaT för Thermia Optimum är 8°. Det betyder att det inte går att köra på ditt föreslagna driftfall 36°-44° eller 40°-48°.

Om vi antar att effektbehovet är 4 kW vid börvärde 40°, så finns en överkapacitet om 4 kW. Den överkapaciteten stannar i tanken vilket ger en temperaturhöjning om medel 2,3° per timme.
Tanken får all tillförd energi med temperaturer som är högre än börvärdet på kurva 2.





Nu blev det överkurs för mig men att köra mot tank med shunt styrd efter utetemp kommer att bli som hos ctc. Där vp jobbar från börvärde och några ca 5-8 grader uppåt istället för att starta några grader under börvärde och jobba tills nån grad över. Om man med shunt skulle låta framledningen falla under börvärde skulle man behöva ha nån typ av gradminutberäkning så den kan kompensera ikapp när kompressorn går men har inte sett nån sån styrning i och för sig kan användande av en kompletterande innegivare säkert kompensera tempen till rätt nivå men jag tror att det bästa är separat shuntstyrning endast mot innetemp just i det här fallet annars gillar jag styrning mot utetemp bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BilligEnergi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Nu blev det mycket för mig också...

Om jag fattat allt här så skulle tipsen gå enligt följande:

 - Värmepump gÃ¥r mot tanken (tillopp till topp, retur till botten).
 - Ut frÃ¥n topp & botten tar jag ledningarna till en Esbe trevägsshunt med motor styrd frÃ¥n Thermias kurva 2 (expansionkort behövs).
 - Kurva 1 mot tanken aningen lite högre än kurva 2 mot huset (radiatorsystemet)...
 - Slipper volymtanken dÃ¥ värmepumpen har 750 liter i tanken att gÃ¥ emot (hur trögt blir systemet?)...
 - Övre slingor används till förvärmt kallvatten till värmepumpens inbyggda beredare.
 
En lite dum frågeställning är: Att gå mot 750 liter tankvatten, kan det inte bli trögt att få upp tempen på radiatorerna vid hastigt kallare väderlek?

Tacksamt för er hjälp!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #18 skrivet: 09 maj 2011, 21:02:02 »
Nu blev det mycket för mig också...

Om jag fattat allt här så skulle tipsen gå enligt följande:

 - Värmepump gÃ¥r mot tanken (tillopp till topp, retur till botten).
 - Ut frÃ¥n topp & botten tar jag ledningarna till en Esbe trevägsshunt med motor styrd frÃ¥n Thermias kurva 2 (expansionkort behövs).
 - Kurva 1 mot tanken aningen lite högre än kurva 2 mot huset (radiatorsystemet)...
 - Slipper volymtanken dÃ¥ värmepumpen har 750 liter i tanken att gÃ¥ emot (hur trögt blir systemet?)...
 - Övre slingor används till förvärmt kallvatten till värmepumpens inbyggda beredare.
 
En lite dum frågeställning är: Att gå mot 750 liter tankvatten, kan det inte bli trögt att få upp tempen på radiatorerna vid hastigt kallare väderlek?

Tacksamt för er hjälp!

Om du kopplar returen till vp mitt på tanken så får du mindre volym 750 liter blir nog lite mycket om inte vp är stor. Varför kopplar du inte in vp före shunten då kan du spetsa manuellt med ved om du vill och vp kommer att gå när den behövs och du slipper kurva 2 som kommer att ge en mindre ekonomisk drift eller tänker du elda ofta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #19 skrivet: 09 maj 2011, 21:54:26 »
Citat "Varför kopplar du inte in vp före shunten då kan du spetsa manuellt med ved om du vill och vp kommer att gå när den behövs" slut citat.

SÃ¥ har jag, 7kW bergvärme, 1600l ack. Radkretsen har lägre flöde än vb fram pump, blir ett överskott i ackarna. Kan spetsa med ved när jag vill utan att lägga om ventiler osv.  
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #20 skrivet: 09 maj 2011, 22:05:30 »
Citat "Varför kopplar du inte in vp före shunten då kan du spetsa manuellt med ved om du vill och vp kommer att gå när den behövs" slut citat.

SÃ¥ har jag, 7kW bergvärme, 1600l ack. Radkretsen har lägre flöde än vb fram pump, blir ett överskott i ackarna. Kan spetsa med ved när jag vill utan att lägga om ventiler osv.  

Presic nått sånt jag tänke på Thumbsup fast bara med vp inbyggda cp då borde man kunna handshunta ut lagom värme från vedpannan och vp håller koll på tempen fast vp kommer att gå betydligt mycket mindre fast allt beror på hur mycket man ska elda ska man elda mycket skulle jag föredra din lösning fast gillar inte extra cp ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #21 skrivet: 09 maj 2011, 22:13:52 »
Nää de klart. Man kan se det som sÃ¥, att den extra cirkpumpen, som i mitt fall tar mindre effekt än den inbyggda i bvp, gÃ¥r hela tiden. Vb pumpen gÃ¥r bara när kb pumpen gÃ¥r, sÃ¥ det blir inte såå mycket mera i driftkostnad i pumpar som man kan tro vid en första anblick. (annars sÃ¥ har jag 7st cirkpumpar som gÃ¥r när det behövs  ::) )
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #22 skrivet: 09 maj 2011, 22:18:03 »
Presic nått sånt jag tänke på Thumbsup fast bara med vp inbyggda cp då borde man kunna handshunta ut lagom värme från vedpannan och vp håller koll på tempen fast vp kommer att gå betydligt mycket mindre fast allt beror på hur mycket man ska elda ska man elda mycket skulle jag föredra din lösning fast gillar inte extra cp ;)
Då trådskaparen, enligt egen utsaga, bara ska spetselda vid riktigt kallt väder, så kunde det teoretiskt vara möjligt. Men handshuntning kräver ju att man avsätter lite tid, vilket inte alltid är praktiskt möjligt. Det tar tid, vilket är bristvara i dagens samhälle...
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #23 skrivet: 09 maj 2011, 22:23:15 »
Presic nått sånt jag tänke på Thumbsup fast bara med vp inbyggda cp då borde man kunna handshunta ut lagom värme från vedpannan och vp håller koll på tempen fast vp kommer att gå betydligt mycket mindre fast allt beror på hur mycket man ska elda ska man elda mycket skulle jag föredra din lösning fast gillar inte extra cp ;)
Då trådskaparen, enligt egen utsaga, bara ska spetselda vid riktigt kallt väder, så kunde det teoretiskt vara möjligt. Men handshuntning kräver ju att man avsätter lite tid, vilket inte alltid är praktiskt möjligt. Det tar tid, vilket är bristvara i dagens samhälle...

Har man inte tid ska man nog inte elda ;D.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #24 skrivet: 10 maj 2011, 10:11:48 »

Smurfen:

Man blir lite nyfiken hur du får en gradminuterpump ansluten till arbetstank, att med aktiv kompressor leverera en framledning under börvärdet. Vilka inställningar har du då?

Om du endast kör med den interna cirkpumpen, hur gör du när solpanelen har laddat tanken till 90°? Skickar du den temperaturen över kondensorn?

Hur tänker du när du anser att systemet ska regleras manuellt?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #25 skrivet: 10 maj 2011, 10:24:48 »
Man blir lite nyfiken hur du får en gradminuterpump ansluten till arbetstank, att med aktiv kompressor leverera en framledning under börvärdet. Vilka inställningar har du då?


Kompressorn startar ju inte förr än du har uppnått ett visst gradminutunderskott. Under tiden är ärvärdet lägre än börvärdet. Det gör att shuntregleringen kommer att öppna shunten fullt för att försöka få rätt framledningstemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #26 skrivet: 10 maj 2011, 11:17:14 »
Kompressorn startar ju inte förr än du har uppnått ett visst gradminutunderskott. Under tiden är ärvärdet lägre än börvärdet. Det gör att shuntregleringen kommer att öppna shunten fullt för att försöka få rätt framledningstemp.


Det beror väl på vilken temperatur som tanktoppen har, om shunten öppnar fullt eller inte.

När inte kompressorn går är VB-F samma temp som tankbotten, i alla fall om jag får bestämma värmebärarens anslutningspunkter.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #27 skrivet: 10 maj 2011, 16:30:54 »

Smurfen:

Man blir lite nyfiken hur du får en gradminuterpump ansluten till arbetstank, att med aktiv kompressor leverera en framledning under börvärdet. Vilka inställningar har du då?

Om du endast kör med den interna cirkpumpen, hur gör du när solpanelen har laddat tanken till 90°? Skickar du den temperaturen över kondensorn?

Hur tänker du när du anser att systemet ska regleras manuellt?



Att min vp jobbar under börvärdet är inte så ovanligt framförallt när det är kallt den jobbar så tills returen stiger och den orkar över börvärdet jag har gradmin start av kompressor -150 delta ca 7-8 grader funkar inte din vp så ?

Om systemet har en shunt så kommer inga 90 grader till kondensorn såtillvida man inte vill ha så hög framledning och då får man nog koppla på annat vis.

Att reglera manuellt kan vara en enkel lösning för den som tänker elda sällan tex för att undvika spets om man tex ställer shunten på 1an så kommer den att spä på med varmt vatten från pannan men inte tillräckligt varmt så då kommer vp att starta och stoppa som vanligt för att hålla rätt temp inne vp bör nog kopplas in före pannan för att undvika att få för het vatten till kondensorn men om vp koplas in på returen är den risken liten om man tänker elda ofta är det nog bäst att koppla som Leifa k .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #28 skrivet: 10 maj 2011, 18:12:23 »

Att min vp jobbar under börvärdet är inte så ovanligt framförallt när det är kallt den jobbar så tills returen stiger och den orkar över börvärdet jag har gradmin start av kompressor -150 delta ca 7-8 grader funkar inte din vp så ?

Om vi håller oss till värmesystemet i tråden, så är det en Thermia med 750 liter arbetstank. Hur tänker du konfigurera den för drift under börvärdet? Kom ihåg att trådskaparen har funderingar om systemet blir värmetrögt.

Citera
Om systemet har en shunt så kommer inga 90 grader till kondensorn såtillvida man inte vill ha så hög framledning och då får man nog koppla på annat vis.

Är det shunten som bestämmer hur höga temperaturer det blir i tanken? Kom ihåg att systemet innefattar 10 m² solpaneler, som ger typ 5 kW till 7 kW värme till tanken. Uppvärmning från 40° till 90° kostar 43 kWh d.v.s. inte alls någon omöjlighet en vacker vårdag med molnfri himmel. Lägg på 20 kWh till så har du 90° i tanken efter en eller två soliga sommardagar också.


Citera
Att reglera manuellt kan vara en enkel lösning för den som tänker elda sällan tex för att undvika spets om man tex ställer shunten på 1an så kommer den att spä på med varmt vatten från pannan men inte tillräckligt varmt så då kommer vp att starta och stoppa som vanligt för att hålla rätt temp inne vp bör nog kopplas in före pannan för att undvika att få för het vatten till kondensorn men om vp koplas in på returen är den risken liten om man tänker elda ofta är det nog bäst att koppla som Leifa k .

Jag har svårt att se manuell styrning som ett alternativ. Speciellt då det medför antingen ökade kostnader eller sämre komfort.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Enkel systemlösning, Bergvärme/Sol/Vedpanna....?
« Svar #29 skrivet: 10 maj 2011, 18:33:32 »

Att min vp jobbar under börvärdet är inte så ovanligt framförallt när det är kallt den jobbar så tills returen stiger och den orkar över börvärdet jag har gradmin start av kompressor -150 delta ca 7-8 grader funkar inte din vp så ?

Om vi håller oss till värmesystemet i tråden, så är det en Thermia med 750 liter arbetstank. Hur tänker du konfigurera den för drift under börvärdet? Kom ihåg att trådskaparen har funderingar om systemet blir värmetrögt.

Citera
Om systemet har en shunt så kommer inga 90 grader till kondensorn såtillvida man inte vill ha så hög framledning och då får man nog koppla på annat vis.

Är det shunten som bestämmer hur höga temperaturer det blir i tanken? Kom ihåg att systemet innefattar 10 m² solpaneler, som ger typ 5 kW till 7 kW värme till tanken. Uppvärmning från 40° till 90° kostar 43 kWh d.v.s. inte alls någon omöjlighet en vacker vårdag med molnfri himmel. Lägg på 20 kWh till så har du 90° i tanken efter en eller två soliga sommardagar också.


Citera
Att reglera manuellt kan vara en enkel lösning för den som tänker elda sällan tex för att undvika spets om man tex ställer shunten på 1an så kommer den att spä på med varmt vatten från pannan men inte tillräckligt varmt så då kommer vp att starta och stoppa som vanligt för att hålla rätt temp inne vp bör nog kopplas in före pannan för att undvika att få för het vatten till kondensorn men om vp koplas in på returen är den risken liten om man tänker elda ofta är det nog bäst att koppla som Leifa k .

Jag har svårt att se manuell styrning som ett alternativ. Speciellt då det medför antingen ökade kostnader eller sämre komfort.



Har tyvär ingen koll på hur thermia funkar men vad jag läst har dom en liknande styrning som nibe tror du att vp orkar höja tempen över börvärdet utan hjälp av att returen höjs det kommer ju att dröja ett tag efter att vp startat innan framledningen efter shunten höjs framförallt med så dia på tanken men det kanske funkar men är mycket tveksam.
Varför skulle det spela nån roll hur varmt det är i acktanken om vp värmer på returen på radsystemet.
Håller med om att manuell styrning inte är optimalt men billigt och man slipper en extra cp som kostar en del i både inköp samt drift men om man vill elda mera seriöst och vill använda en extra cp skulle jag köra som leifa k då slipper man köra med högre kurva än vad som egentligen behövs du måste väl hålla med om att den vp som jobbar mellan 36-44 grader går mera ekonomiskt än den som jobbar mellan 40-48.

 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!