Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslutning till matarledning? Koppling- 33,7 mm Dy  (läst 779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte att det kanske finns någon på forumet som är vassare på röranslutningar än vad jag själv är.
Jag vill ansluta två kulventiler (in/ut) till två gamla kopparrör med ytterdiam 33,7mm. Vad behöver jag för rörkoppling?

Tanken är att kapa dessa två 33,7 mm rör, koppla på kulventiler så att jag kan frilägga en del av dagens radiatorsystem för att sedan koppla in LK golvvärme (har redan allt material där, förutom PEX slang för matning av shunt/fördelare).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Anslutning till matarledning? Koppling- 33,7 mm Dy
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2020, 20:41:27 »
Det som finns är klämringskopplingar för stÃ¥lrör 33.7 mm, men de borde funka pÃ¥ ett kopparrör ocksÃ¥ tycker jag.  Sc:,h

Är du förresten säker på att det är koppar?
Det vanliga är att gamla 1 tumgrejer är i järn.
« Senast ändrad: 03 maj 2020, 20:46:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslutning till matarledning? Koppling- 33,7 mm Dy
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2020, 21:20:55 »
Ja, det är sant: det är ett järnrör.
Var får man tag på en sådan koppling som privatperson mån tro?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!