Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Chunlan i garaget, fÃ¥r se hur länge den hÃ¥ller!?  (läst 16979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #15 skrivet: 12 december 2007, 15:16:16 »
hej
kör fläkten på auto det funkar bra

hoppas bara maskinen håller,det som e jävligt dumt är att då dom funkar är dom bra
ger massvis med fin värme...å innerdelen pumpar runt bra med luft även på läge 2
på 3an är det storm inne


Hur fÃ¥r man den att gÃ¥ i automode? Kom ut till garaget i morse, -11 ute, som önskat +15 inne och fläkten stog pÃ¥ lägsta  ;D Vinner man i effektivitet pÃ¥ att köra fläkten pÃ¥ högre hastighet? Drog upp den till läge 2 innan jag Ã¥kte till jobbet sÃ¥ jag fÃ¥r väl se när jag kommer hem hur det gick.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #16 skrivet: 12 december 2007, 15:19:15 »
japp maskinen lir effektivare ju fortare du kör fläkten
slå den på auto så anpassar fläkten skälv sig i fart

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #17 skrivet: 12 december 2007, 15:26:24 »
Om man ställer maskinen i auto (3-vägs switchen på inerdelen) är det väl fabriksinställt på +20 ºC, där fläkten sen pendlar mellan läge 1 till 3 beroende på innertemp m.m. Ska du köra +15 ºC är det manuellt och sen 3 streck på fjärren = högsta fläkthastighet, man kan även klicka på fjärren så att stapeln varierar, då är det autoläge på fläkten med manuell temp på +15 ºC.
Detta förutsatt att du har en 50 GW-modell, den mindre versionen har jag ingen aning om.

För att slippa de omtalade problemen bör du läckkolla röranslutningarna och avstängningsventilerna, helst typ typen efterdra efter c:a 2-3 veckor och kolla igen.
« Senast ändrad: 12 december 2007, 15:28:46 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #18 skrivet: 12 december 2007, 19:04:22 »
Om man ställer maskinen i auto (3-vägs switchen på inerdelen) är det väl fabriksinställt på +20 ºC, där fläkten sen pendlar mellan läge 1 till 3 beroende på innertemp m.m. Ska du köra +15 ºC är det manuellt och sen 3 streck på fjärren = högsta fläkthastighet, man kan även klicka på fjärren så att stapeln varierar, då är det autoläge på fläkten med manuell temp på +15 ºC.
Detta förutsatt att du har en 50 GW-modell, den mindre versionen har jag ingen aning om.

För att slippa de omtalade problemen bör du läckkolla röranslutningarna och avstängningsventilerna, helst typ typen efterdra efter c:a 2-3 veckor och kolla igen.

Ok, varierande stapel, då får det bli det. Kom hem från jobbet idag, -15 ute och fortfarande +15 inne. Hängde i garaget en stund och kinesen går ju inte ens hela tiden, verkar ju som att den har en hel del mer att ge. Kanske lite lättare att hänga med när utetempen sjunker då jag har ställt den på låga 15 grader också!? Misstänker att om jag ställer upp den till 23 grader så får den jobba betydligt hårdare.

Läckkolla anslutningar?
På med såpvatten och se om det bubblar eller? Var inte med när den installerades men installatören smetade på nåt tätmedel på rörkopplingarna sägs det (det syns också). Avstängningsventilerna, visst sitter de under locken på samma "pryl" som rören ansluts till? Ska man då lossa locken och gå på med såpvatten där också?

Antar att det är bäst att invänta mildare väder innan läcktest görs!?

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #19 skrivet: 16 december 2007, 18:27:12 »
Fick idag vara med om en avfrostning vid -4 grader ute. Stod och byggde en isolerande lÃ¥da över rörskarvarna som ej hade nÃ¥n isolering. Helt plötsligt börjar det forsa vatten ur uteenheten, tog väl nÃ¥gra minuter sen var den helt isfri. Verkar ju funka kanon den här kinespjäsen  Thumbsup

Att ha en bit av rören och skarvarna oisolerade borde väl ha nån form av negativ effekt på effektiviteten, eller?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #20 skrivet: 16 december 2007, 20:39:32 »
Isolera rören utomhus, det tjänar du lite på.
Däremot har det diskuterats flitigt att kyla ned returen (vätskeröret) för att få bättre effektivitet, skickar länken, för bökigt att dra den historien en gång till:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13057.0;all
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2008, 12:23:43 »
Isolerade rören på utsidan med en låda +isolering som även täcker genomföringen i väggen. Blev kanon. Pumpen tuffar och går, drar låååångt under 1kW per timme men det har ju varit humant väder på slutet såatte....

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #22 skrivet: 23 januari 2008, 22:16:29 »
Kinesen funkar sådär låter det som?
Jag letar en "Billig" pump eller i alla fall något bättre än direktverkande el till en 15 kvm friggebod modell mycket kraftigare konstruktion med lite mera trä i väggar och tak (oisolerat timmerhus), en öppen talknock där all värme samlas. Har idag ett 800W gammalt element som reglerar lite hur den vill. Jag hade tänkt försöka hålla minst +15 året om och har kikat på allt ifrån solfångare till konvektor element men inte kommit på något bra. Vi har den som gäststuga och just nu är det inte helt enkelt att hålla jämn värme. Jag är beredd att spendera max 5.000 sek på ett nytt värmepaket som står sig krångelfritt minst 5 år (payoff tiden mot Elen). Ett bra konvektor element kan man få för mindre än 500 sek, solenergi eller pump 10X. Billigast är ju att stänga av elen på vintern, men om man nu vill ha något ställe att hålla igång växter och annat så är det bästa utrymmet just nu.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2008, 12:14:42 »
Kinesen funkar utmärkt. Har under perioden 10/12-07 - 25/01-08 snittat ca 0,6 kW/h med en innertemp på 15 grader. Medeltempen ute under denna period har varit 2-3grader minus. Jag klagar inte, jag har ju ändå 85kvm att värma upp samt att jag fortfarande har några kvadratmeter på vinden som är oisolerade. Skall åtgärdas under veckan.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2008, 09:45:51 »
Ã… den bara tuffar pÃ¥  ;D. GÃ¥r knappt nÃ¥nting när det är strax över nollan ute.

Köpte en luftavfuktare på Clas Ohlson så nu får jag avfuktning också. Är det till nån fördel för verkningsgraden på chunlanen?

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2008, 12:36:16 »
Ja den går fortfarande. Vad har hänt med alla Chunlanägare? Händer ju ingenting här på forumet...

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #26 skrivet: 28 februari 2008, 08:09:41 »
Finns väl inget att skriva om när den bara tuffar och gÃ¥r som den ska.....  :)
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #27 skrivet: 28 februari 2008, 10:10:16 »
Ja den går fortfarande. Vad har hänt med alla Chunlanägare? Händer ju ingenting här på forumet...

Hej Pälle!  Man kan väl ev kanske tolka tystnaden som att de flesta Chunlanägare redan har bytt ut sina pumpar mot nÃ¥got annat pumpfabrikat, detta eftersom Chunlan ju vanligtvis bara brukar funka i ca 1-2 säsonger.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #28 skrivet: 19 augusti 2008, 10:26:45 »
 Thumbsup Vevade igÃ¥ng min chunlan förra veckan för att se om den fortfarande funkade och jajamän, tempen i garaget steg frÃ¥n 17 till 20 grader pÃ¥ nolltid. Lät den gÃ¥ 2 dygn innan jag stängde av den, verkade funka finfint. Drog väl 3 kWh eller nÃ¥t under den där tiden.

Ingen annan som har en fungerande Chunlan?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #29 skrivet: 19 augusti 2008, 10:41:13 »
Inga problem.
Förutsättningarna är att koningarna verkligen är täta (gäller alla pumpar) och att man kör maskinen minst 1-2 ggr i månaden sommartid, annars kan då 4-vägaren kärva och fastna. Finns folk här med 4 år på nacken så maskinen kan klassas som ordinär on-off, även om nu vissa vill sabla ner maskinen. Vad det egentligen handlade om var att huvudimportören upphörde med maskinen då man blev sura på att Chunlan inte ville modifiera vissa grejor, dom ville då sälja serier på runt 50.000 för att göra modifieringarna. Dagens Colixar m.m är rena efterföljare, även om dom inte har samma krut i sig. Chunlan säljs dag av en liten firma i Blekinge och ett importvaruhus, båda tar visst 6.995:- för 50 GW om jag minns rätt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!