Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥n-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?  (läst 2131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« skrivet: 23 november 2020, 22:04:48 »
Hej,
Jag bor i mellansverige i ett Eksjöhus -86 100kvm+50kvm och huset har NIBE Fighter 100P frånluftvärmepump med Elektrostandard TA400 tilluftsbatteri + IVT 12KHR luft/luft + elradiatorer. (original i huset var en Aquaes 270 frånluft)
Tilluften värms enbart idag med förvärmare (0,9kw) för att NIBE Fighter 100P inte kan både värma tappvatten och tilluftsbatteriet.
Värme skapas av luft/luftvärmepump + elradiatorer.

Fråga: Kan en NIBE F470 ge tillräckligt med värme i tilluften för att ersätta luft/luft? (och även ge varmt tappvatten).

Mvh Anders
« Senast ändrad: 24 november 2020, 09:11:26 av a.w »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2020, 09:24:39 »
Svar Nej. NIBE F470 har ett tilluftsbatteri för att förvärma tilluften för ökad komfort och klarar inte att värma ett hus (möjligen passivhus?). För att värma ett hus med luft behövs ett separat luftvärmeaggregat som jobbar med både uteluft och cirkulationsluft och ett extra stort flöde av tilluft ut till de olika rummen. F470 ger också värme till vattenburna radiatorer och/eller golvvärme som värmer huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2020, 09:32:02 »
Svar Nej. NIBE F470 har ett tilluftsbatteri för att förvärma tilluften för ökad komfort och klarar inte att värma ett hus (möjligen passivhus?). För att värma ett hus med luft behövs ett separat luftvärmeaggregat som jobbar med både uteluft och cirkulationsluft och ett extra stort flöde av tilluft ut till de olika rummen. F470 ger också värme till vattenburna radiatorer och/eller golvvärme som värmer huset.

Vilken modell kan detta tro? Idag sitter det ett Elektrostandard TA med vattenbatteri. Men den är också 35 år gammal..

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2020, 09:37:23 »
TA400 saknar cirkulationsluft vad jag minns. NIBE rekommenderar F370 plus luftvärmeaggregatet Alig VB250L om man vill värma huset med hjälp av luft men det kräver då också större/grövre tilluftskanaler.

Ser att NIBE rekommenderar F470 som det minst dåliga alternativet vid byte från ES 270 + TA400 med elradiatorer. Om elradiatorerna är sedan -86 bör de nog bytas ut till nya med bl.a. bättre styrning. Kanske värt att konvertera huset till vattenburna radiatorer eller golvvärme?
« Senast ändrad: 24 november 2020, 09:47:17 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2020, 09:55:27 »
TA400 saknar cirkulationsluft vad jag minns. NIBE rekommenderar F370 plus luftvärmeaggregatet Alig VB250L om man vill värma huset med hjälp av luft men det kräver då också större/grövre tilluftskanaler.

Ser att NIBE rekommenderar F470 som det minst dåliga alternativet vid byte från ES 270 + TA400 med elradiatorer. Om elradiatorerna är sedan -86 bör de nog bytas ut till nya med bl.a. bättre styrning. Kanske värt att konvertera huset till vattenburna radiatorer eller golvvärme?

Tack för dina svar. Jag har fått en tidigare offert på konvertering till vattenburet med 11 vattenradiatorer+luft/vattenpump (NIBE F2120-8+NIBE VVM S325)+installation för 200.000kr..Sedan tillkommer ett FTX-aggregat (20-30.000kr).

Därav kom min fundering om det går att använda samma tanke som när huset byggdes. Frånluft+tilluftsbatteri+elradiatorer. Men vet inte heller hur det påverkar elförbrukningen. Har idag ca 12000Kwh totalt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2020, 10:07:42 »
Ok det var bra att du har en offert på konvertering, det är ganska mycket pengar det handlar om. Men elradiatorerna behöver också bytas någon gång så det kostar det med. Er elförbrukningen är klart lägre än jag trodde så där kan man nog inte spara mer än ett par tusen kWh per år. Luftluftvärmepumpen gör ett bra jobb och de kostar inte särskilt mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2020, 10:23:38 »
Ok det var bra att du har en offert på konvertering, det är ganska mycket pengar det handlar om. Men elradiatorerna behöver också bytas någon gång så det kostar det med. Er elförbrukningen är klart lägre än jag trodde så där kan man nog inte spara mer än ett par tusen kWh per år. Luftluftvärmepumpen gör ett bra jobb och de kostar inte särskilt mycket.

Ja, sant angående radiatorerna. Inte helt enkelt med el-uppvärmning och luft, utan vattenburet system..
Alternativet är annars ett FTX-aggregat enbart för ventilation+elradiatorer+luft/luft+varmvattenberedare.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2020, 10:29:27 »
Om de idag med den uppvärmningsform som redovisats klarar sig på bara 12000 kWh/år totalt inklusive hushållsel, trots användning av både tilluftsbatteri och elradiatorer för uppvärmning, så borde de väl ändå kunna sänka bra mycket mer än ett par tusen kWh om huset konverteras bort helt från beroendet av direktverkande el?
Huset är ju inte jättestort (jämfört med vårt) och jag antar att det är hyfsat väl isolerat med tanke på förbrukningen.

Om vi i Sundsvall lyckas driva ett betydligt större hus med enbart värme från Luft-luft värmepumpar på under 10000 kWh total förbrukning med EL-VVB, så borde ett så pass mycket mindre hus kunna komma ned gott och väl under 9000 kWh med vattenburet, luft/vatten värmepump och FTX tycker jag. Kanske missar jag något.

Undrar just hur mycket värme ni måste köra på elementen och tilluftsbatteriet idag.
« Senast ändrad: 24 november 2020, 11:33:08 av Perfa76 »

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #8 skrivet: 24 november 2020, 10:39:54 »
Om de idag med den uppvärmningsform som redovisats klarar sig på bara 12000 kWh/år totalt inklusive hushållsel, trots användning av både tilluftsbatteri och elradiatorer för uppvärmning, så borde de väl ändå kunna sänka bra mycket mer än ett par tusen kWh om huset konverteras bort helt från beroendet av direktverkande el?
Huset är ju inte jättestort (jämfört med vårt) och jag antar att det är hyfsat väl isolerat med tanke på förbrukningen.

Om vi i Sundsvall lyckas driva ett betydligt större hur med enbart värme från Luft-luft värmepumpar på under 10000 kWh total förbrukning med EL-VVB, så borde ett så pass mycket mindre hus kunna komma ned gott och väl under 9000 kWh med vattenburet, luft/vatten värmepump och FTX tycker jag. Kanske missar jag något.

Undrar just hur mycket värme ni måste köra på elementen och tilluftsbatteriet idag.

Elradiatorerna är bara påslagna i sovrum nattetid, eftersom dörrarna då är stänga och luft/luften inte kommer in. Elradiator i badrum 1 är igång dygnet runt och golvvärme (el) i badrum 2, samt övervåning 2st, eftersom tilluft saknas där.
Tilluftsbatteriet är avstängt från varmvatten, för att FLV inte klarar att värma både TL och tappvatten. Tilluften värms bara en smula med en förvärmare på 0,9kwh. Blir det många minus, slår tilluften ifrån.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #9 skrivet: 24 november 2020, 10:41:16 »
Ja sÃ¥ här ser det ut för mÃ¥nga, vi mÃ¥ste ändÃ¥ minska vÃ¥r klimatpÃ¥verkan bla bla...... Men kostnaden diskuteras aldrig   Sc:,h

Enklast och billigast är väl FTX, ett par luftvärmepumpar och en varmvattenberedare.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #10 skrivet: 24 november 2020, 10:42:57 »
Det brukar sägas vara svårt att komma ner under 10.000 kWh/år men visst är det kanske möjligt med konvertering till vattenburet, LVVP + FTX. Att bara ha elektrisk varmvattenberedare förlorar man ca 3000 kWh/år på för en vanlig familj på fyra personer. Om man konverterar till vattenburet är ett ytterligare alternativ NIBE F750 med tilluftsmodul SAM40. Borde kosta mindre än LVVP + FTX och ge nästan samma energibesparing. Man får välja om man vill ha värmepumpen ute eller inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #11 skrivet: 24 november 2020, 11:26:19 »
Ja, en NIBE 750+SAM40 är ett alternativ.

Jag såg även på IVT Vent 402 + Tilluftaggregat (TA 450?) + Fläktelement (vet ej modell?). Har precis sett det, men vad jag kan se så kan det möjligen vara en lösning. Och fläktelementet hjälper till att värma på vintern. Då kan jag nog skrota luft/luft.
« Senast ändrad: 24 november 2020, 11:34:11 av a.w »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2020, 11:34:41 »
Vent 402 har bara en mindre kompressor såsom i traditionella frånluftsvärmepumpar (likt ES 270) och ger en energibesparing på den nivån. IVT 840/860 är däremot av den "nya" generationen med kraftigare kompressor och samma klass som F750. Finns också tilluftsaggregat till 840/860.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2020, 12:04:29 »
Vent 402 har bara en mindre kompressor såsom i traditionella frånluftsvärmepumpar (likt ES 270) och ger en energibesparing på den nivån. IVT 840/860 är däremot av den "nya" generationen med kraftigare kompressor och samma klass som F750. Finns också tilluftsaggregat till 840/860.

Jag ska kolla vidare på detta. Men med ett fläktelement, så borde jag få en bra inomhusmiljö, att den sistnämnda ersätter den luft/luft jag har idag?
FLV + tilluftaggregat för tappvatten och uppvärmd ventilation. Samt fläktelement för att värma på vintern och ersätta dagens luft/luft..?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2020, 12:17:27 »
Ja vattenburen fläktkonvektor går ju i princip alltid att sätta upp. Beror ju på hur man trivts med luftluftvärmepumpen och tycker den fungerar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #15 skrivet: 24 november 2020, 12:26:12 »
SÃ¥g att det skiljer ca 20.000 mellan Vent 402 och 840.
Kanske om det räcker med en 402 + tilluft och sedan en separat luft/luft...också beroende på va fläktkonvektorn går på i pris..
Men är en 840 att rekommendera om jag ska ha både tilluft och fläktkonvektor? Räcker det även till golvvärme i badrum (12kvm)?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #16 skrivet: 24 november 2020, 12:50:22 »
Ja det blir mycket räknande på olika alternativ. Fint du lyckats få fram prisuppgifter på dem. IVT 840/860 är lite svåra att hitta på nätet tycker jag. 840 räcker långt om man har ett modernt och välisolerat hus på 150 kvm med lågtempererat värmesystem max 55°/45°. Särskilt om en mindre del av huset fortfarande värms av elradiatorer. Inget problem med badrummet, men kanske man vill ha en kombinerad el-push där för att också ha varmt golv under sommaren. Man behöver be en återförsäljare som har tillgång till tillverkarnas dimensioneringsprogram att göra ett par energikalkyler FLVP, LVVP etc och med fler detaljuppgifter om huset och var det ligger.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad a.w

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Från-/tilluftvärmepump som ersätter Luft/luft?
« Svar #17 skrivet: 24 november 2020, 13:00:02 »
Ja det blir mycket räknande på olika alternativ. Fint du lyckats få fram prisuppgifter på dem. IVT 840/860 är lite svåra att hitta på nätet tycker jag. 840 räcker långt om man har ett modernt och välisolerat hus på 150 kvm med lågtempererat värmesystem max 55°/45°. Särskilt om en mindre del av huset fortfarande värms av elradiatorer. Inget problem med badrummet, men kanske man vill ha en kombinerad el-push där för att också ha varmt golv under sommaren. Man behöver be en återförsäljare som har tillgång till tillverkarnas dimensioneringsprogram att göra ett par energikalkyler FLVP, LVVP etc och med fler detaljuppgifter om huset och var det ligger.

Tack för er input! Jag ska höra runt lite och be om offerter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!