Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sverigepumpen, Panasonic  (läst 9303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Sverigepumpen, Panasonic
« skrivet: 03 maj 2011, 14:25:41 »
Hej.
Sverigepumpen, utvecklad av Kinnan AB, har fördelen att man inte har något vatten på utsidan av fastigheten som riskerar att frysa vid exmpelvis längre strömavbrott. Deras senaste 3-faspump påstås dessutom vara mycket effektiv. Samtidigt är det ett relativt nytt och okänt märke. Undrar därför om det finns någon med erfarenhet av dessa pumpar som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2011, 15:41:33 »
Har tyvärr ingen erfarenhet av den, men det finns mÃ¥nga som inte har vatten ut. Qvantum, Viessmann, Stiebel-Eltron, Thermia, Danfoss, Daikin, Nibe, Mitsubishi. Ja  faktiskt sÃ¥ har nog dem flesta sÃ¥dana lösningar av olika slag *vinkar*

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2011, 10:17:35 »
Hej.
Verkar som allt fler tillverkare tar risken för frysskador vid strömavbrott på allvar. Synd att det finns så lite fakta och relevant material för att jämföra de olika alternativen. Borde det inte finnas lite mer av neutral konsumentinfo?
 :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2011, 12:55:08 »
Vad vill du veta? Folk här är ganska neutrala.
 
Viessmann och Qvantum har STORA utedelar och funkar kanon, men dem blir då dyrare.
Thermia/Danfoss och Qvantum kör glykol ut till en fläkt( vet inte hur Atec gör dock)
Nibe, Daikin och Mitsubishi kör "gas" mellan inne och utedel.

 *vinkar*

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2011, 13:45:09 »
Atec har vatten ut annars har man ingen anledning att ha 28mm anslutningar bak pÃ¥ värmepumpen  :,v(
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2011, 14:42:47 »
Det beror väl på vilket medium som går i rören, Atria har 28 cu anslutningar ::)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2011, 15:04:28 »
Man kan ju ha glykol i vattnet om man är orolig...
Nackdelen med de pumpar som har kylkretsen mellan en inne- och en utedel är att bara certifierade kyltekniker får installera dom. Systemen med vatten eller brine ut kan man installera själv.
« Senast ändrad: 04 maj 2011, 15:06:34 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2011, 17:17:03 »
Det beror väl på vilket medium som går i rören, Atria har 28 cu anslutningar ::)

Japp men om man tar en ATEC "Standard" som är värmepump ute och endast kontrollenhet inne då blir det vatten ut så som jag läser databladet.
Om man inte gör som Purjo_ skriver och fyller hela radiator systemet med glykol.

Tar du "Plus" paketet får du en kontrollpanel,CP,växelventil och en elpatron men ingen värmeväxlare så inte heller där tror jag att man får något annat än vatten ut till pumpen (bortsett från om man fyller hela radiator systemet med glykol) .

Tar man "Totalen" får man utöver delarna i pluspaketet även en VVB men kan inte se några mellanväxlare i texterna så även i denna konstallationen verkar det vara vatten ut till värmepumpen och troligtvis slinga/dubbelmantel för att värma VVBn.


Jag undrar om jag precis som Gert Fylking vid offentliggörande av nobelpristagaren i litteratur skall utbrista "Äntligen"  ;)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2011, 19:00:06 »
Äntligen vad? att du hade rätt för en gångs skull ;D

Jag har faktiskt inte en susning om vilket media dem kör i ATEC, men jag håller med dig i dina antaganden. *vinkar*

Men jag skulle gärna vilja se en mätning mellan Qvantum Ecozon Viessmann och ATEC, inte en chans att den är
38% bättre än dem.  Kanske räknas inte de "mindre" märkena utan bara de stora ??? 
« Senast ändrad: 04 maj 2011, 19:02:09 av VP ORAKLET »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2011, 19:07:53 »
Hej.
Verkar som allt fler tillverkare tar risken för frysskador vid strömavbrott på allvar. Synd att det finns så lite fakta och relevant material för att jämföra de olika alternativen. Borde det inte finnas lite mer av neutral konsumentinfo?
 :)


Mja...

Panasonic skall nog vara tacksam för att det saknas ordentlig konsumentinfo i branschen. Deras LL pumpar har ju inte rosat marknaden direkt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2011, 20:51:50 »
Äntligen vad? att du hade rätt för en gångs skull ;D

Ja det var ju inte första gÃ¥ngen jag hade det  ::)

Nää Äntligen för att Thermia skippat mellanväxlare som som jag inte tror gjort deras produkt billigare
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #11 skrivet: 09 maj 2011, 19:12:30 »
Tja, när det gäller tester har de endast gjorts på ett fåtal märken och för ganska länge sedan.
Utifrån en årsförbrukning på 1,5 kbk olja+ 5500 kwh el har jag, från tre olika leverantörer, fått besked om besparing på som lägst 9732 kwh och som mest 13480 kwh per år, utan närmare förklaring på varför det skiljer så mycket.
Några menar att man skall "ta till lite extra" så man klarar sig utan tillsattsel, andra hävdar att man hellre skall ligga i underkant så pumpen får färre start och stopp.
Bor i det som blir elområde 4 i november 2011 vilket ger högre elpris, troligen en ytterligare ökning om Tyskland står fast vid beslutet att stänga 8 kärnkraftverk. Så visst finns det en del att fundera över. Är värmepumpen lönsam med ett avsevärt högre elpris.
 ;)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #12 skrivet: 09 maj 2011, 21:06:30 »
Beror ju på vad du jämför emot. Ska du bo kvar i huset en längre tid så ta till "lite extra", färre start o stopp med längre drifttider är ju inget problem att ordna till, större vattenvolym. Det kan de väl räkna på?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #13 skrivet: 09 maj 2011, 21:58:57 »
Jag var på felsökning hos en man som valt en mindre VP och som dessutom kompletterats med solpaneler.
VP:n gick bra rent kyltekniskt, men mannen var lite missnöjd eftersom den gick 6000 timmar per år och spetsade på 2000 timmar med omvävlande 3-6kw. Han var nära ruinens brant där och det enda jag kunde råda honom till var att köpa mer pump och borra mer :'(

   

Fulleffekt det är Thumbsup  Och en VP kommer fortfarande att vara det enda som ger dig mer än du stoppar in.
Olja fÃ¥r du inte alls du stopp i, ej heller ved  och om el blir tokdyrt lär ju inte olja eller FJV sjunka i pris huvuddunk

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sverigepumpen, Panasonic
« Svar #14 skrivet: 10 maj 2011, 16:48:00 »
Står man på ruinens brant....

så räddar man nog inte det hela genom att köpa en större VP.

Värmepumpar är jättebra på många sätt och vis, men dom är inte gratis. Det kan ta ett bra tag att spara in pengarna dom kostat.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!