Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med val av luft-luft  (läst 2582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Behöver hjälp med val av luft-luft
« skrivet: 03 december 2010, 00:24:35 »
Gammal jobbarkompis ringde och hade hittat en bra värmepump till bra pris med rot installation tyckte han. Pumpen kostar 12880+ frakt 790+ Rot-standardinstallation 2800=16470 kr. Panasonic HE9JKE. Han rabblade upp en massa värden.  Det lÃ¥ter ju bra med cop 2 vid - 21,5gr osv men nominell effekt 3.6kW? Lite klent eller? är nog mera inne pÃ¥ att rekommendera nÃ¥gon med intelligen avfrostning, vilka nu har det.

Förslag emottages på pumpar med intelligent avfrostning. Gärna länkar också.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp med val av luft-luft
« Svar #1 skrivet: 03 december 2010, 07:33:42 »
Det är en djungel med värmepumparna, men om jag fattat rätt är det en fjolårsmodell av nya HE9LKE, om det är någon större skillnad vet jag inte, men så vitt jag vet är de nuvarande JKE bra, Första årsmodellen/erna hade dåliga fläktager som så många andra värmepumpar haft, men är det inte riktigt gammal så borde det inte vara några problem med detta.

Vet inte om Panasonic finslipat avfrostningen på LKE, men det kanske andra vet.
En LKE är ca 1000 kr dyrare, kanske ändå kan vara värt pengarna att köpa den senaste, luftvärmepumparna finslipas nog lite för varje ny modell.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Behöver hjälp med val av luft-luft
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 23:25:47 »
Mitsubishi heavy industries har nog den intelligentaste avfrostningen, så intelligent att den ibland kan gå lite för länge mellan avfrostningarna så det bygger isbark i botten.
 därefter kommer toshiba och ME och panasonic.

Utloggad dandis

  • Min andra L/L-pump men ingen dignitär för det!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med val av luft-luft
« Svar #3 skrivet: 04 december 2010, 16:03:07 »
Hmmm...
Köpte en HE12JKE av Polarpumpen AB i somras, alltsÃ¥ fjolÃ¥rsmodellen. Hade en äldre Pana i mitt förra hus som min dotter fÃ¥tt överta. Den äldre fick jag byta fläktlager pÃ¥ gm garantin. Men detta fel hade tydligen dom äldre modellerna. Annars fungerar Panasonic bra, med hyfsad verkningsgrad, JKE-pumpen tuffar pÃ¥ bra hittills även ner mot -18-20. En kompis har en Fuijitsu frÃ¥n -07 pÃ¥ runt 6,7 kw, och den har ocksÃ¥ fungerat alldeles utmärkt med stor besparing! Om man dÃ¥ ocksÃ¥ tittar runt här i forumet hur andra tycker blir svaret ganska enkelt  ::). Man satsar pÃ¥ nÃ¥got av de större märkena, typ Panasonic, Fuijitsu, Mitsubishi, Toshiba, dom är ändÃ¥ ganska likvärdiga, fast smaken är som baken...Viktigt är ocksÃ¥ att man kollar upp hur lÃ¥ngt garantin gäller. Sedan ska man ju köpa installationen av fackman, det tjänar man alltid pÃ¥. Detta var mina blygsamma rÃ¥d  ???
Mvh
Thomas, Luleå
Bor i Ale mellan Luleå och Boden. Före anskaffandet av L/L-pump beräknad förbrukning på 14000 kwh. Eldar med Andersen täljstenskamin som stöd. Huset är på tot ca 85 kvm fördelat på 2 vån. Bra trapphus med "skorstenseffekt. Ska redovisa besparingarna efter vintern! Min första pump hade jag i mitt förra hus, ett radhus med bra planlösning. I nuvarande hus blir det svårare...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med val av luft-luft
« Svar #4 skrivet: 04 december 2010, 18:06:07 »
Tack för svar! Efter att ha levt med min Pana sedan -04, (CitCop, vilken jag varit nöjd med) och jag blev ombedd att ge råd inför ett köp så har jag snöat in på lite mera behovsanpassad avfrostning än "äggklocksmodellen", han verkar köpa det resonemanget. Givetvis så ska det installeras av fackman, skulle även leja bort egen ev framtida installation också numera. Vi sneglar just nu mot Ras 10/13. Fortsätt gärna kommentera.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Behöver hjälp med val av luft-luft
« Svar #5 skrivet: 09 december 2010, 07:51:51 »
Mitsubishi heavy industries har nog den intelligentaste avfrostningen, så intelligent att den ibland kan gå lite för länge mellan avfrostningarna så det bygger isbark i botten.
 därefter kommer toshiba och ME och panasonic.


Hur menar du med att Heavyn skulle ha den mest intelligenta avfrostningen? Om man läser denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29415.0
 sÃ¥ kan jag inte förstÃ¥ vad som skulle vara sÃ¥ intelligent med heavyns avfrostning....... Sc:,h

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med val av luft-luft
« Svar #6 skrivet: 09 december 2010, 11:45:52 »
Mitsubishi heavy industries har nog den intelligentaste avfrostningen, så intelligent att den ibland kan gå lite för länge mellan avfrostningarna så det bygger isbark i botten.
 därefter kommer toshiba och ME och panasonic.


Att den går längre mellan avfrostningarna innebär ju en jämnare innetemperatur men går det så länge mellan avfrostningarna så att det bildas is i tråget är det ju inte speciellt "intelligent".

MVH
//Thomas 
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!