Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vakuum suga rören igen?  (läst 12970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laban333

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
vakuum suga rören igen?
« skrivet: 13 januari 2011, 16:43:01 »
hej

ska byta min utedel imorgon sätta dit en HE9JKL. den "gamla" HJE9LKE Har varit igång
2 mån.(slutade att avfrosta) Efter att ha kört in kylmediet i LKE pumpen och tagit bort den
 mÃ¥ste jag dÃ¥ göra en ny vakuum sugning. när nya pumpen är inkopplad?

Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,

vilket rör är bäst att ta bort och plugga först när jag tar bort dem från gamla pumpen?

Om jag vakuum suger igen ,kan det finnas kylmedium kvar i rören och hur skulle detta påverka vakuum sugningen?

PS Råd om att anlita en kyltekniker behövs ej. Har anskaffat en elektronisk sniffer för kylmedium.


Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 16:55:40 »
Så fort du har lossat rören så sugs det in fuktig luft i dom, det blir ju vaccum i dom när du pumpar in gasen i utedelen.
Jag har hört talas om den så kallade "pysmetoden", men den är inte på långa vägar lika bra som en riktig sugning, du förlorar ju dessutom gas.
Du ska absolut pumpa om du vill ha en pump för lång framtid, för har man sniffer borde man jú även ha tillgång till en pump.

/ Lyckan

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2011, 17:01:27 »
laban333

Vakumsugningen är en obligatorisk procedur och ett måste utan bortförklaringar om du vill ha en pump som fungerar mer än några månader.

Du kan inte koppla bort bÃ¥de gasrör och vätskerör, eller ett i taget,  utan att du fÃ¥r fukt i systemet!

Gör nu rätt denna gÃ¥ngen, nu när du fÃ¥tt en ny utedel  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad laban333

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2011, 17:28:30 »
Tack för svaren

Det är väl bäst att vakuumsuga igen då, denna gången genom att använda manometer stället på ett vettigt sätt.

Jag har en vakuumpump och ett  , sÃ¥ använde jag denna enligt anvisningen frÃ¥n
amexa.  See mina inlägg om detta. Jag  har nu använd min sniffer och har hittat
en läcka vid nedre röret pÃ¥ ett mycket begränsat omrÃ¥de ca 3mm vid  flänsmuttern.

sniffern har en inbyggd  sugpump och tre lägen  lÃ¥g=15gr/Ã¥r  mellan=9gr/Ã¥r och Hög 3gr /Ã¥r
samtidigt visas en färg skala  frÃ¥n grön till röd i 8 sekvenser och en ljudsignal.
min läcka gav inget utslag på 15gr/år men mitten på 9gr/år Och fullt utslag på 3gr/år.

Pumpen ger fortfarande bra värme utblåset vid innerdelen år 46gr med avfrostade lameller. temp på
nedre röret är ca 80/85 gr i värme läge. är detta normalt?

Tyvär så slutade ju avfrostning funktionen på pumpen att fungera för 2-3 veckor sen. men det har
ingenting med den lilla gasläckan att göra.





Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 17:36:40 »
Laban333,

Vem gav dig detta huvudlösa råd??

"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 18:01:17 »
Som redan sagts så måste du vakuumsuga vid den manövern, annars blir det inte bra.
Pumpar man ner systemet "bara på känn" så är det ju lätt att man låter utedelen suga på lite extra - för att vara säker.
Är det då undertryck i rören när man kopplar isär så kommer ju all fuktig luft in igen.

Ifall man lämnar kvar ett litet övertryck så skulle det fungera som fuskmetod antar jag, men då lär man ju pysa igenom inte bara 5 meter rör, utan säkert det femdubbla (?) i innerdelen och därefter fem meter rör igen så att den lilla puff med luft som garanterat stängdes in vid hopkopplingen kommer ut... Och ska man vara riktigt petnoga så har man ju redan då blåst runt fukt som kan ha påverkat POE-oljan.

Den metoden är nog helt utesluten när det gäller 410a och andra blandgaser, men skulle väl vara om man kör på gasol/propan eller liknande då och mineralolja i systemet.
Då är det ju bara till att pyssssa på riktigt ordentligt innan man kopplar upp P11:an och tankar i ny soppa tills allt blir bra igen. ;)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 18:06:34 »
Volvo245GLT,

Eller Amoniak, min favoritgas för kylanäggningar  studs

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2011, 18:39:19 »
tar bort min förklaring på hur "blåsmetoden" går till av den anledningen att det inte är en metod som man kan rekommendera och för att det lätt blir pannkaka om man inte utför det korrekt,så det finns risk för att många hemmapulare börjar laborera med detta.
Utan vaccumsugning är den korrekta sättet..Punkt

Dogge
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 20:19:48 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad laban333

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2011, 19:02:40 »
tack för svaren

Det blir vakuum sugning igen. verkar klart säkrast. Vill inte hänga ut vem som
gav det andra rådet.
mvh

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2011, 20:04:59 »
hej

ska byta min utedel imorgon sätta dit en HE9JKL. den "gamla" HJE9LKE Har varit igång
2 mån.(slutade att avfrosta) Efter att ha kört in kylmediet i LKE pumpen och tagit bort den
 mÃ¥ste jag dÃ¥ göra en ny vakuum sugning. när nya pumpen är inkopplad?

Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,

vilket rör är bäst att ta bort och plugga först när jag tar bort dem från gamla pumpen?

Om jag vakuum suger igen ,kan det finnas kylmedium kvar i rören och hur skulle detta påverka vakuum sugningen?

PS Råd om att anlita en kyltekniker behövs ej. Har anskaffat en elektronisk sniffer för kylmedium.



Om det inte behövs en kyltekniker så är det väl bara att köra på,,,,,,,,,,, I all välmening men efter att ha läst vad du skrivet i 3 trådar så är det nog just en kyltekniker som behövs.

Du får ursäkta att jag kanske hörs sur o tvär men jag tror inte du har kunskapen att klara ut detta.

Edit: Det är ju även olagligt.

Edit 2: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39115.msg364491#msg364491 Här är ju felet, den har läckt från början. Har du sedan kopplat manometerstället som du skrev att du gjorde i annan tråd så kan du aldrig hitta ngn läcka.

Mvh

Blaser
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 20:24:07 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad laban333

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2011, 22:55:22 »
hej blaser

Det stämmer, tyvärr sÃ¥  vakuum sög jag precis enligt instruktionen som följde med pumpen
och manometer stället.

Som jag skrev i min andra tråd så var denna instruktion felvisande.
därför upptäcktes inte läckan, den var för liten för att visa sig med såpvatten metoden
som i och för sig kan upptäcka läckage. Jag köpte därför en elektronisk läckage detektor
och fann ett väldigt lite läckage.

Man ska givetvis göra ett bra och noggrant arbete vid en installation. Men denna hysteri om utsläpp
av sk växthus gaser är ju löjlig.  '

Att införa en lag som förbjuder en privat person att installera en eller två värmepumpar under sin livstid
därför ett läckage kan uppstå, när han samtidigt får förorena hur mycket som helst i form av bilkörning,
gräsklippare och skrotning av sina gamla kylskåp är ju utan rim och ranson.

Jag säger igen bara för att en kyltekniker har installerat vp betyder det inte att jobbet är bra
gjort det kan man ju läsa i många trådar. Det är ju så i alla hantverk.
 

 

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2011, 00:40:29 »
Till skillnad mot  att montera en VP sÃ¥ är det tillÃ¥tet att köra med gräsklippare. Att skrota kylskÃ¥p är för kännedom INTE lagligt. De ska Ã¥tervinnas pÃ¥ miljöstation.

Läckaget hade upptäckts om du gjort rätt med provtryckning och vacumsugning.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2011, 08:10:33 »
Angående lagbrottsbiten, så tycker jag att det upp till var och ens egen moral angående detta.

Hastighetsöverträdelse är också ett lagbrott, resultatet blir detsamma, utsläppen ökar och miljön påverkas.
Dessutom sätts människoliv på spel, jag skulle vilja påstå att detta lagbrott är värre, men det tycks inte bekomma många ändå.

Hur många som skriver varningar om hur olagligt det är att själv montera värmepumpar, kan med handen på hjärtat säga att han aldrig kört för fort?

Sen är det förstås heller aldrig fel att med varningar förhindra att någon på grund av okunskap begår fruktansvärda misstag.

Jag skriver inte detta för att väcka konflikter, utan för att ge ett litet annat perspektiv på saken.

/ Lyckan


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2011, 09:58:27 »
Jag har inget emot att folk installerar sina pumpar själva. Man kanske inte skall skryta om det offentligt på ett forumm...
Däremot tycker jag inte om att man uppmanar folk att göra det - Särskilt när företag som säljer pumpar skriver i sin marknadsföring att det är enkelt att installera pumpen själv...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vakuum suga rören igen?
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2011, 10:36:52 »
Laban333,

Vem gav dig detta huvudlösa råd??

"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"

MVH/Fidusen

Vari ligger det huvudlösa i det rådet? Det fungerar alldeles utmärkt om man ser till att det flödar lite gas under överflyttningen.. speciellt om man samtidigt monterar in ett torkfilter.
Some call it global warming.. i am just freezing.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!