Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 21 februari 2011, 19:43:01 »

laban333 ,

Gratulerar till din installation  :) Då är det varmt och gött i huset!

MVH/Fidusen
Skrivet av: laban333
« skrivet: 21 februari 2011, 18:51:46 »

hej

till er alla som har get svar på min tråd.

Jag har nu installerat den nya utedelen som var en HE9JKL och som hittills har fungerat utmärkt, ingen isbilding.
Jag gjorde följande. 7 gr varmt ute när det gjordes.

Först kopplade jag på manometer stället på HE9LKE och mätte trycket under gång. fick 8 bar på AC och 21 bar på värme
men kompressorn  gick bara på halv fart. Sen backade jag in kylmedlet och efter 5-6 min när trycket var
3bar stängde jag gas ventilen. och strömmen.

Kopplade sedan bort rören från inne och ute delen pluggade alla öppningar och tog in rören en längre tid så de blev varma.

Kopplade på rören på nya pumpen, och alla flänsar och gängor tätades med NYLOG BLUE som
är speciellt framtaget för tätning inom kylindustrin (avsedd för R410gas) och som jag köpte in från Amerika.

Vakumsög en dryg timme med en tvåstegs vakumpump med öppen backventil. stängde rätt kran på
manometerstället när pumpen gick. väntade en kvart, vakum ändrades inte.

Släppte på gasen; trycket gick up till 5bar. Körde igång på AC, trycket gick up till 9Bar.
Körde på med full värme och trycket gick up 20 bar på halvfart och 30bar vid full värme effekt. Inget exploderade.

Stannade sedan pumpen körde tillbaks gasen tills trycket blev 4 Bar och kopplade sen bort slangen .
Öppnade återigen kranen till vätskeröret. Fick på så sätt minimalt gas utsläpp.

Kollade sen alla anslutningar med en elektronisk sniffer på högsta känslighet= 3gr/år. Inget läckage någonstans.

KOMMENTARER?





Skrivet av: Boss87
« skrivet: 10 februari 2011, 21:10:48 »

Hallo på er!

Nu ha jag skum läst andra sidan av detta inlägg, Laban såg nånstans att du hade hittat en läcka vid flänsmuttern där röranslutning är till VPn? När du anslöt rören tänkte du på att lägga på gängtätning?

Rätta mig om jag ha fel men vad jag ha lärt mig är att om man inte använder sig av flänsgängtätning så kan de bli läckage, räcker heller inte att man kan tro att dra åt för kung o fosterland?

OT Findusen såg att du hade skrivit ngt om Panasonic pumpen om verkningsgrad,avfrostning , LMG o kinnan, letat men inte hitta inte texten du skrev där om felen på just den VPmodellen?

MVH Bozze!
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 17 januari 2011, 15:08:43 »

hej igen

tänkte lite fel vad gäller manometern.

Vad jag tänkte var att eftersom slangarna och manometern är en svag punkt skulle man inte kunna göra
följande.

Koppla in ett koppar rör mellan vp och vacuum pumpen på röret sitter
en vakuum manometer och en avstängnings kran närmast pumpen.

har sett liknande på en amerikansk webb sida.

Vad jag förstått på utländska kylforum så gör man så närmast som standard då man dels kan använda grövre rör/slang och kortare längder än vad manometerstället medger för att minska vakumpumpningstider (vilket är viktigt för större system), att rören är rena och fria från olja invändigt som annars kan utgasa både löst fukt och lätta kolväten ur oljeskiktet  - vilket man inte kan garantera på en välanvänd manometerställ där man både tömt och fyllt system med men också för minimering av utgasning som alltid sker mer eller mindre i system med slangar som med inkopplad manometerställ.

Där verkar man nästan alltid baserar pumpningsbehovet och även läckkoll baserat på kvarvarande vakumnivån när man stängt kran till pumpen.

---

Ett expriment man kan prova på med sin egen billiga manometerställ från kina som jag gissar att många här i mötet har, är att prova att trycka upp den med propan en stund till 10 Bar (flasktryck vid rumstemperatur), därefter vakumpumpa den med en 10 - 0.001 mBar vakummätare satt i ändan  på tex. lågtrycksidans slang, öppna kranar och se hur länge det tar innan man kommer till under 0.1 mBar i manometerstället med en tvåstegspump och vad som händer när man öppnar och stänger kran till vakumpumpen - tror de flesta av er skulle bli förvånad över hur lång tid det tar att bara kommer under 0.1 mBar - vi pratar om timmar...
och det där att man har fortsatt bra vakum när kran till pumpen stängs - bered er på att bli besviken...

En manometerställ som nyligen varit under tryck (som tryckprovning med kväve eller med köldmedie) har en massa gas inlösta i själva gummit i slangväggen och ev oljehinna  och den tar tid på sig att pysa ut igen...  
 
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 16 januari 2011, 23:03:37 »

Om inte trycket inte stiger inom timmen som du väntar efter att ha stängt av pumpen så är ju slangarna täta, alltså inget att ta hänsyn till.

Men om nålen skulle stiga så kan det vara läcka i systemet, läckande slangar eller kondenserat vatten.

/ Lyckan
Skrivet av: laban333
« skrivet: 16 januari 2011, 21:31:23 »

hej igen

tänkte lite fel vad gäller manometern.

Vad jag tänkte var att eftersom slangarna och manometern är en svag punkt skulle man inte kunna göra
följande.

Koppla in ett koppar rör mellan vp och vacuum pumpen på röret sitter
en vakuum manometer och en avstängnings kran närmast pumpen.

har sett liknande på en amerikansk webb sida.
Skrivet av: laban333
« skrivet: 16 januari 2011, 21:10:30 »

hej fidusen

Eftersom det nu är kallt  vill  jag ju göra detta så bra som möjligt.

Jag kan införskaffa en två stegs vakuum pum av märket Javac CC141 som ska ge ett sluttryck på 25micron och 141L/Min
vore denna pump en förbättring gemfört med en vanlig enstegs pump.

Det andra problemet ä tydligen att slangarna som kommer med manometer stället
läcker igenom vid låga vakuum och därför blir det missvisning dessutom är det ju inte en vakuum manometer.

Kan man montera en vakuum manometer direkt på pumpen? den har tre anslutningar.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 15 januari 2011, 15:06:03 »

Ju högre luftfuktighet ju längre vakumsugning.

Vid 0 grader kokar vatten vid 6 mbar, om jag minns rätt så säger kylnormen 1,33 mbar, för en godkänd vakumsugning, så spolar du med kvävgas och sen låter pumpen gå en timme så tror jag att du är på säkra sidan.
När du sen öppnar kranarna och kör värmepumpen på 30 grader så trycksätts rör och innedel, då kan du läcksöka om jag uppfattar allt rätt  ;)

Men här är jag mindre säker,så bättre att de med erfarenhet ger dig råd.

MVH/Fidusen
Skrivet av: laban333
« skrivet: 15 januari 2011, 12:21:07 »

hej

två frågor

ni som använder nitrogen och koldioxid för provtryckning, hur testar ni läckage?
Andvänder ni en elektronisk detektor som kan sniffa dessa gaser eller använder ni läckspray?

Läst om problemen att vakumsuga vid - grader. Hur påverkar ute luftens fuktighet
vakum sugningen. Är det vårare vid hög fuktighet att få bort fukten i rören?

mvh
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 14 januari 2011, 17:00:24 »

Jag förstår att det blir lite missförstånd här.
Med bortplockade inlägg och så.

Det blir självklart svårt att hålla innedelen under vakum under den tid som rörändarna kopplas bort från den gamla till den nya utedelen, åtminstonde om man bara ska skruva bort dem från denna.

Självklart blir det ju så att det då i normala fall sugs in luft i dessa rör när dessa kopplas bort.

Om man nu tänker efter så finns det ju en enkel metod för att förhindra att luft sugs in i dessa rör under bortkopplingen från den gamla till den nya utedelen.

Därefter kan man pysa ut ny gas genom rören från den nya utedelen för att spola ut den lilla luft som ändå kan ha trängt in.

Men denna metod anser jag dock ändå inte vara lika bra som att göra det på riktigt sätt, skulle aldrig använda den på min egen anläggning.

/ Lyckan
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 14 januari 2011, 16:22:41 »

Men om man sugen in gasen i gamla utedelen innan man lossar rören så räcker det väl inte att pysa?
I vart fall inte om man läser andra inlägg som du skrivit, eller var du ironisk?

Jag förutsätter att det finns fyllning i den del som ska kopplas in och att den gamla delen är vakuumsatt. Annars kan man ju inte släppa ut gas... bara in luft.

Hur skall det gå till???
Det är ju utedelen som skall bytas och innedelen behållas/återkopplas till den nya.
MVH/Fidusen

Det står pyser ut i inlägget.. hur tolkar du det då? Är det nåt som hindrar att den nya utedelen är fylld? Det förutsätter givetvis att gamla innedelen står vakuumsatt.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 14 januari 2011, 15:48:49 »

Men om man sugen in gasen i gamla utedelen innan man lossar rören så räcker det väl inte att pysa?
I vart fall inte om man läser andra inlägg som du skrivit, eller var du ironisk?

Jag förutsätter att det finns fyllning i den del som ska kopplas in och att den gamla delen är vakuumsatt. Annars kan man ju inte släppa ut gas... bara in luft.

Hur skall det gå till???
Det är ju utedelen som skall bytas och innedelen behållas/återkopplas till den nya.


MVH/Fidusen
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 14 januari 2011, 15:24:31 »

Men om man sugen in gasen i gamla utedelen innan man lossar rören så räcker det väl inte att pysa?
I vart fall inte om man läser andra inlägg som du skrivit, eller var du ironisk?

Jag förutsätter att det finns fyllning i den del som ska kopplas in och att den gamla delen är vakuumsatt. Annars kan man ju inte släppa ut gas... bara in luft.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 januari 2011, 10:51:55 »

Laban333,

Vem gav dig detta huvudlösa råd??

"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"

MVH/Fidusen

Vari ligger det huvudlösa i det rådet? Det fungerar alldeles utmärkt om man ser till att det flödar lite gas under överflyttningen.. speciellt om man samtidigt monterar in ett torkfilter.

Men om man sugen in gasen i gamla utedelen innan man lossar rören så räcker det väl inte att pysa?
I vart fall inte om man läser andra inlägg som du skrivit, eller var du ironisk?
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 14 januari 2011, 10:50:38 »

Jag tycker nog också att det är att föredra att anlita en riktig installatör, och det är ju fel att uppmana till att inte göra detta.
(Kan väl dock diskuteras om QC-pumpar behöver en installatör.)

Men med tanke på den varierande kvaliten bland dessa, så känns det viktigt att detta forum finns för att kunna kontrollera att dom har gjort som de ska.

Om man ändå bestämmer sig för att göra det själv, så är det ju bättre att att samla på sig så mycket kunskap man kan.
Följa detta exakt och vara mycket nogrann.

Det känns betydligt värre ur moralisk synpunkt hur dom som vet hur det ska göras, struntar i att göra rätt, trots att dom vet vad konsekvenserna då kan bli.

/ Lyckan
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 14 januari 2011, 10:36:52 »

Laban333,

Vem gav dig detta huvudlösa råd??

"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"

MVH/Fidusen

Vari ligger det huvudlösa i det rådet? Det fungerar alldeles utmärkt om man ser till att det flödar lite gas under överflyttningen.. speciellt om man samtidigt monterar in ett torkfilter.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 januari 2011, 09:58:27 »

Jag har inget emot att folk installerar sina pumpar själva. Man kanske inte skall skryta om det offentligt på ett forumm...
Däremot tycker jag inte om att man uppmanar folk att göra det - Särskilt när företag som säljer pumpar skriver i sin marknadsföring att det är enkelt att installera pumpen själv...
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 14 januari 2011, 08:10:33 »

Angående lagbrottsbiten, så tycker jag att det upp till var och ens egen moral angående detta.

Hastighetsöverträdelse är också ett lagbrott, resultatet blir detsamma, utsläppen ökar och miljön påverkas.
Dessutom sätts människoliv på spel, jag skulle vilja påstå att detta lagbrott är värre, men det tycks inte bekomma många ändå.

Hur många som skriver varningar om hur olagligt det är att själv montera värmepumpar, kan med handen på hjärtat säga att han aldrig kört för fort?

Sen är det förstås heller aldrig fel att med varningar förhindra att någon på grund av okunskap begår fruktansvärda misstag.

Jag skriver inte detta för att väcka konflikter, utan för att ge ett litet annat perspektiv på saken.

/ Lyckan

Skrivet av: Blaser
« skrivet: 14 januari 2011, 00:40:29 »

Till skillnad mot  att montera en VP så är det tillåtet att köra med gräsklippare. Att skrota kylskåp är för kännedom INTE lagligt. De ska återvinnas på miljöstation.

Läckaget hade upptäckts om du gjort rätt med provtryckning och vacumsugning.
Skrivet av: laban333
« skrivet: 13 januari 2011, 22:55:22 »

hej blaser

Det stämmer, tyvärr så  vakuum sög jag precis enligt instruktionen som följde med pumpen
och manometer stället.

Som jag skrev i min andra tråd så var denna instruktion felvisande.
därför upptäcktes inte läckan, den var för liten för att visa sig med såpvatten metoden
som i och för sig kan upptäcka läckage. Jag köpte därför en elektronisk läckage detektor
och fann ett väldigt lite läckage.

Man ska givetvis göra ett bra och noggrant arbete vid en installation. Men denna hysteri om utsläpp
av sk växthus gaser är ju löjlig.  '

Att införa en lag som förbjuder en privat person att installera en eller två värmepumpar under sin livstid
därför ett läckage kan uppstå, när han samtidigt får förorena hur mycket som helst i form av bilkörning,
gräsklippare och skrotning av sina gamla kylskåp är ju utan rim och ranson.

Jag säger igen bara för att en kyltekniker har installerat vp betyder det inte att jobbet är bra
gjort det kan man ju läsa i många trådar. Det är ju så i alla hantverk.
 

 
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 13 januari 2011, 20:04:59 »

hej

ska byta min utedel imorgon sätta dit en HE9JKL. den "gamla" HJE9LKE Har varit igång
2 mån.(slutade att avfrosta) Efter att ha kört in kylmediet i LKE pumpen och tagit bort den
 måste jag då göra en ny vakuum sugning. när nya pumpen är inkopplad?

Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,

vilket rör är bäst att ta bort och plugga först när jag tar bort dem från gamla pumpen?

Om jag vakuum suger igen ,kan det finnas kylmedium kvar i rören och hur skulle detta påverka vakuum sugningen?

PS Råd om att anlita en kyltekniker behövs ej. Har anskaffat en elektronisk sniffer för kylmedium.



Om det inte behövs en kyltekniker så är det väl bara att köra på,,,,,,,,,,, I all välmening men efter att ha läst vad du skrivet i 3 trådar så är det nog just en kyltekniker som behövs.

Du får ursäkta att jag kanske hörs sur o tvär men jag tror inte du har kunskapen att klara ut detta.

Edit: Det är ju även olagligt.

Edit 2: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39115.msg364491#msg364491 Här är ju felet, den har läckt från början. Har du sedan kopplat manometerstället som du skrev att du gjorde i annan tråd så kan du aldrig hitta ngn läcka.

Mvh

Blaser
Skrivet av: laban333
« skrivet: 13 januari 2011, 19:02:40 »

tack för svaren

Det blir vakuum sugning igen. verkar klart säkrast. Vill inte hänga ut vem som
gav det andra rådet.
mvh
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 13 januari 2011, 18:39:19 »

tar bort min förklaring på hur "blåsmetoden" går till av den anledningen att det inte är en metod som man kan rekommendera och för att det lätt blir pannkaka om man inte utför det korrekt,så det finns risk för att många hemmapulare börjar laborera med detta.
Utan vaccumsugning är den korrekta sättet..Punkt

Dogge
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 13 januari 2011, 18:06:34 »

Volvo245GLT,

Eller Amoniak, min favoritgas för kylanäggningar  studs

MVH/Fidusen
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 13 januari 2011, 18:01:17 »

Som redan sagts så måste du vakuumsuga vid den manövern, annars blir det inte bra.
Pumpar man ner systemet "bara på känn" så är det ju lätt att man låter utedelen suga på lite extra - för att vara säker.
Är det då undertryck i rören när man kopplar isär så kommer ju all fuktig luft in igen.

Ifall man lämnar kvar ett litet övertryck så skulle det fungera som fuskmetod antar jag, men då lär man ju pysa igenom inte bara 5 meter rör, utan säkert det femdubbla (?) i innerdelen och därefter fem meter rör igen så att den lilla puff med luft som garanterat stängdes in vid hopkopplingen kommer ut... Och ska man vara riktigt petnoga så har man ju redan då blåst runt fukt som kan ha påverkat POE-oljan.

Den metoden är nog helt utesluten när det gäller 410a och andra blandgaser, men skulle väl vara om man kör på gasol/propan eller liknande då och mineralolja i systemet.
Då är det ju bara till att pyssssa på riktigt ordentligt innan man kopplar upp P11:an och tankar i ny soppa tills allt blir bra igen. ;)
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 13 januari 2011, 17:36:40 »

Laban333,

Vem gav dig detta huvudlösa råd??

"Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,"

MVH/Fidusen
Skrivet av: laban333
« skrivet: 13 januari 2011, 17:28:30 »

Tack för svaren

Det är väl bäst att vakuumsuga igen då, denna gången genom att använda manometer stället på ett vettigt sätt.

Jag har en vakuumpump och ett  , så använde jag denna enligt anvisningen från
amexa.  See mina inlägg om detta. Jag  har nu använd min sniffer och har hittat
en läcka vid nedre röret på ett mycket begränsat område ca 3mm vid  flänsmuttern.

sniffern har en inbyggd  sugpump och tre lägen  låg=15gr/år  mellan=9gr/år och Hög 3gr /år
samtidigt visas en färg skala  från grön till röd i 8 sekvenser och en ljudsignal.
min läcka gav inget utslag på 15gr/år men mitten på 9gr/år Och fullt utslag på 3gr/år.

Pumpen ger fortfarande bra värme utblåset vid innerdelen år 46gr med avfrostade lameller. temp på
nedre röret är ca 80/85 gr i värme läge. är detta normalt?

Tyvär så slutade ju avfrostning funktionen på pumpen att fungera för 2-3 veckor sen. men det har
ingenting med den lilla gasläckan att göra.




Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 13 januari 2011, 17:01:27 »

laban333

Vakumsugningen är en obligatorisk procedur och ett måste utan bortförklaringar om du vill ha en pump som fungerar mer än några månader.

Du kan inte koppla bort både gasrör och vätskerör, eller ett i taget,  utan att du får fukt i systemet!

Gör nu rätt denna gången, nu när du fått en ny utedel  *vinkar*

MVH/Fidusen
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 13 januari 2011, 16:55:40 »

Så fort du har lossat rören så sugs det in fuktig luft i dom, det blir ju vaccum i dom när du pumpar in gasen i utedelen.
Jag har hört talas om den så kallade "pysmetoden", men den är inte på långa vägar lika bra som en riktig sugning, du förlorar ju dessutom gas.
Du ska absolut pumpa om du vill ha en pump för lång framtid, för har man sniffer borde man jú även ha tillgång till en pump.

/ Lyckan
Skrivet av: laban333
« skrivet: 13 januari 2011, 16:43:01 »

hej

ska byta min utedel imorgon sätta dit en HE9JKL. den "gamla" HJE9LKE Har varit igång
2 mån.(slutade att avfrosta) Efter att ha kört in kylmediet i LKE pumpen och tagit bort den
 måste jag då göra en ny vakuum sugning. när nya pumpen är inkopplad?

Fick förslaget att eftersom rören har innehållit kylmedium skulle det räcka om jag pluggar
rörändarna omedelbart och sedan ansluter det översta, öppnar kranen lite till det röret och pyser ut i 2sek ( 5m rör)
genom det nedre röret och ansluta det mens det pyser

Jag tycker att detta låter trovärdigt eftersom vakuum sugningen har till uppgift att koka bort fukten i rören,
och eftersom de har haft R410A i systemet borde det inte finnas någon fukt,

vilket rör är bäst att ta bort och plugga först när jag tar bort dem från gamla pumpen?

Om jag vakuum suger igen ,kan det finnas kylmedium kvar i rören och hur skulle detta påverka vakuum sugningen?

PS Råd om att anlita en kyltekniker behövs ej. Har anskaffat en elektronisk sniffer för kylmedium.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!