Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme  (läst 27856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2018, 11:41:59 »
Begränsningen av flödet vid sampling fungerar såhär:
Maskinen kan lämnas ostrypt: = 100 % av cirk pump hastighet = inställning "0"
Eller begränsas vid all drift inställning "1-4" och då är begränsningen 20/30/40/50 % av maximal hastighet (ej av flödet)
Alternativt inställning "5-8" som endast gäller vid sampling (kompressor av/cirk pump på) med samma begränsning som ovan.

Vid uppstart så kräver kompressorn minst 8 liter / minut. Om begränsningen är för hårt satt så att flödet blir under 8 liter p.g.a. begränsning så kommer maskinens skyddslogik varva upp cirkulationspumpens hastighet till max för att övervinna tryckfallet i radiatorkretsen.
Prova med olika begränsningar (5 - 8) och se vad för flöde du får med de olika inställningarna. Stäng av VV produktion under tiden så går det fortare att se vad som händer i värmekretsen.
Det spelar ingen roll om cirk pump är satt till kontinuerlig eller intermittent i detta fall.

Mvh
Daikin

Tack Daikin_ !

Nu börjar jag förstå lite vad som händer.
Eftersom jag inte justerat in värmekurvan ännu (är troligtvis lite hög) så har jag termostater på ett fåtal radiatorer där vi har solinstrålning och i sovrum. När jag sätter begränsningen till 8 så kan nog flödet gå under 8l/min vid vissa tillfällen. Om CP då varvar upp till max är det inte konstigt att vi får sus i radiatorerna.
Har nu testat att sätta den till 7 och öppna några termostater fullt och nu håller sig CP lugn än så länge.

Varför måste den varva upp till max? Går det inte att få den att varva upp så mycket som behövs för att nå exempelvis 15l/min?

Vi vill troligtvis ha termostater på en del radiatorer framöver. Antar att det behövs en arbetstank med extern CP då?
Hur ska en sådan kopplas till Daikin-pumpen? Finns det några rekommenderade inställningar att göra och behöver jag flytta framledningsgivaren?
Räcker 100l eller behövs 200l ?

Mvh/Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2018, 13:34:50 »
Tack Daikin_ !

Nu börjar jag förstå lite vad som händer.
Eftersom jag inte justerat in värmekurvan ännu (är troligtvis lite hög) så har jag termostater på ett fåtal radiatorer där vi har solinstrålning och i sovrum. När jag sätter begränsningen till 8 så kan nog flödet gå under 8l/min vid vissa tillfällen. Om CP då varvar upp till max är det inte konstigt att vi får sus i radiatorerna.
Har nu testat att sätta den till 7 och öppna några termostater fullt och nu håller sig CP lugn än så länge.

Varför måste den varva upp till max? Går det inte att få den att varva upp så mycket som behövs för att nå exempelvis 15l/min?

Vi vill troligtvis ha termostater på en del radiatorer framöver. Antar att det behövs en arbetstank med extern CP då?
Hur ska en sådan kopplas till Daikin-pumpen? Finns det några rekommenderade inställningar att göra och behöver jag flytta framledningsgivaren?
Räcker 100l eller behövs 200l ?

Mvh/Nicklas
Kan inte svara på varför fabriken valde att varva fullt innan start. Om din värmekurva är för hög så fär du en strypning på alla termostater i huset om de inte är fullt öppna.
Ställ upp alla dem och sänk kurvan. Sedan kan du låta dem strypa i sovrum och v-rum om du har fönster där.
Börja i denna ände så kanske du kommer fram till att tank inte behövs (du kan ha kvar dina termostater då de förmodligen kommer strypa mindre när du sänker kurvan)

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #17 skrivet: 26 oktober 2018, 10:11:50 »
Nu börjar det bli lite kallare och då noterar jag att delta-t ligger ganska exakt på 5gr under tiden kompressorn går. Trots att den är satt på 8gr. Är det normalt? Viss skulle det kunna bero på att CP går på min-hastighet men då tycker jag att den borde variera lite mer. I mina grafer är kurvan näst intill spikrak.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #18 skrivet: 26 oktober 2018, 13:21:49 »
Viss skulle det kunna bero på att CP går på min-hastighet men då tycker jag att den borde variera lite mer.

Om flödet som maskinen jobbar med är lägsta tillåtna så kommer maskinen inte sänka flödet om delta T inte uppnås.
Delta T är en önskan och inte ett absolut värde.
Om maskinen inom sitt arbetsområde inte kan nå delta T så kommer den inte att följa detta börvärde.
Troligtvis så jobbar maskinen redan med låg kompressorfrekvens och kan inte sänka effekten mer, därav så går den ner till lägsta flöde.

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2018, 14:19:12 »
Om flödet som maskinen jobbar med är lägsta tillåtna så kommer maskinen inte sänka flödet om delta T inte uppnås.
Delta T är en önskan och inte ett absolut värde.
Om maskinen inom sitt arbetsområde inte kan nå delta T så kommer den inte att följa detta börvärde.
Troligtvis så jobbar maskinen redan med låg kompressorfrekvens och kan inte sänka effekten mer, därav så går den ner till lägsta flöde.

/D

Ok, tack. Jag fÃ¥r vänta tills det blir lite kallare.  :)

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #20 skrivet: 13 november 2018, 13:19:14 »
Hej

Nu har jag loggat flöde och framledningstemp med STAD och ett TA-SCOPE.

09-0d är satt till 4 vid loggningstillfället. Alltså max begränsning av CP både vid sampling och när kompressorn kör.

Tycker det framgår ganska tydligt att det är något fel med styrningen av CP mellan kompressorkörningarna.

12:12 - Kompressorn stannar, flödet går upp till över 22l/min (!)
12:20 - Kompressorn startar, flödet går ner till strax under 15l/min
12:25 - dt-styrningen av CP gör att flödet minskar och går ner till strax under 8l/min och ligger kvar där tills kompressorn stannar.
12:31 - Kompressorn stannar, flödet går upp till över 22l/min (!)

Över 20l/min orsakar en hel del sus i radiatorerna. Till synes helt utan anledning eftersom inget värmebehov finns då (se framledningstemp).

Alla termostater i hela huset är fullt öppna.

Daikin_, har du någon förklaring till beteendet eller är det något du kan dra vidare till utvecklarna för att få fram en fw-fix?

Jag kan göra fler mätningar om det är någon inställning du vill testa.

Mvh/Nicklas

eoptimering

  • Gäst
eoptimering
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #21 skrivet: 13 november 2018, 14:05:03 »
Hej!

Jag håller inte med om att det är fel, med det menar jag inte att suset inte existerar.

Q = Joule

Q/t = Joule per tidsenhet eller Watt

m = massa

m/t = massa per tidsenhet (massflöde)

dT= deltatemperatur

c = specifik värmekapacitet

Q = m x c x dT

Q/t = m/t x c x dT

m = Q/t / (c x dT)


13kW = 0,388 (l/s) x 4,18 (kj/kg*k) x 8 (t1-t2)


c är i detta fall konstant och likaså delta. Vill du kunna få ut 13kW så är flödet 23,32 l/min och då spelar det inte längre någon roll att du har ett temporärt flöde runt 20l.

Du sa att termostaterna är fullt öppna, vilka ventiler var det som sitter?

Jag har mina misstankar om varför flödet går upp efter levererat värmebehov, skulle tro att det är en säkerhetsfunktion för att säkerställa ett visst flöde över växlarna så det inte ligger köldmedium som kokar i men det är en gissning och det kanske Daikin-Tompa svarar bättre på.

Hur som helst så tror jag ditt system är för stypt, kontrollera så att alla ventiler verkligen är öppna och då menar jag inte termostat huvudet utan inställt KV-värde på ventilen.



Jonas Malmström
jonas@eoptimering.se


Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #22 skrivet: 13 november 2018, 19:41:28 »
All stress och mycket jobb gör att man ibland skriver fel.
Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.
Sorry
/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #23 skrivet: 14 november 2018, 08:25:12 »
Hej!

Jag håller inte med om att det är fel, med det menar jag inte att suset inte existerar.

Q = Joule

Q/t = Joule per tidsenhet eller Watt

m = massa

m/t = massa per tidsenhet (massflöde)

dT= deltatemperatur

c = specifik värmekapacitet

Q = m x c x dT

Q/t = m/t x c x dT

m = Q/t / (c x dT)


13kW = 0,388 (l/s) x 4,18 (kj/kg*k) x 8 (t1-t2)


c är i detta fall konstant och likaså delta. Vill du kunna få ut 13kW så är flödet 23,32 l/min och då spelar det inte längre någon roll att du har ett temporärt flöde runt 20l.

Det är bara när det inte finns något värmebehov som flödet är för högt.


Du sa att termostaterna är fullt öppna, vilka ventiler var det som sitter?

Termostaterna är fullt öppna. Förinställningen på varje radiator har uträknat kv-värde baserat på effektbehovet i varje rum (60w/m2).


Hur som helst så tror jag ditt system är för stypt, kontrollera så att alla ventiler verkligen är öppna och då menar jag inte termostat huvudet utan inställt KV-värde på ventilen.

Tror inte det är "för" strypt. Jag kan öppna fullt och kanske suset minskar lite men förinställningsventilen sitter ju där av en anledning?

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #24 skrivet: 14 november 2018, 08:32:41 »
All stress och mycket jobb gör att man ibland skriver fel.
Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.
Sorry
/D

Var försiktig med stressen! Jag har själv varit nära att "gå in i väggen" men tog tag i problemet i tid.

Ändrade nu 09-0d till 1 och gjorde en ny mätning. Ser bättre ut efter omstart men sedan är det exakt samma beteende vad jag kan se.

Mvh/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #25 skrivet: 14 november 2018, 09:16:05 »
Såhär är kv-värde för varje radiator uträknad. Ger ca 22gr i alla rum med nuvarande värmekurva.
De senaste dagarna har utetempen varit 8-9gr dygnet runt och framledningstempen har legat på 29-30gr.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #26 skrivet: 14 november 2018, 09:28:57 »
upplever samma problem med höjning av cirkulationen vid on/off.
intressant att se dom kurvorna. jag kör cp intermittent. skulle vara intressant att se hur kurvor blir om du kan tänka dig att göra en ändring för cp en kortare tid.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #27 skrivet: 14 november 2018, 10:25:00 »
upplever samma problem med höjning av cirkulationen vid on/off.
intressant att se dom kurvorna. jag kör cp intermittent. skulle vara intressant att se hur kurvor blir om du kan tänka dig att göra en ändring för cp en kortare tid.

Det kan jag fixa. Kör en loggning just nu men kan fixa en ny loggning under eftermiddagen med CP i intermittent drift.

Mvh/Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #28 skrivet: 14 november 2018, 14:46:42 »
Var försiktig med stressen! Jag har själv varit nära att "gå in i väggen" men tog tag i problemet i tid.

Ändrade nu 09-0d till 1 och gjorde en ny mätning. Ser bättre ut efter omstart men sedan är det exakt samma beteende vad jag kan se.

Mvh/Nicklas

Ser ut som låga tryckfall.
Vad har du för värde på 09-04 ?

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #29 skrivet: 14 november 2018, 14:52:05 »
Logg på intermittent drift av CP med 09-0d satt till 1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!