Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ värmekretsar  (läst 2535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carlistan

  • Gäst
Carlistan
Två värmekretsar
« skrivet: 31 oktober 2017, 20:20:15 »
Vad behöver jag för att kunna köra två separata värmekretsar till min bergvärmepanna? Fick bergvärmen installerad till mitt vattenburna 2-rörsradiatorsystem men vit nu komplettera med vattenburen golvvärme i ett nybyggt badrum.

Alternativen är väl att antingen koppla in den nya golvvärmen till befintlig slinga och ha en shunt i badrummet, eller att köra två kretsar från värmepannan?

Vad behöver jag i så fall för att kunna köra den sekundära kretsen?


 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Två värmekretsar
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2017, 21:36:38 »
Anslut badrumsgolvet till befintlig slinga med t.ex denna som jag använt till golvvärmen i min tillbyggnad. Funkar perfekt.
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fluvia-t-push-12-wl-x/
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Carlistan

  • Gäst
Carlistan
SV: Två värmekretsar
« Svar #2 skrivet: 01 november 2017, 10:15:40 »
Okay,

Det jag fiskade lite efter var om det behövs en extern shunt, eller om inte bergvärmepumpen kan reglera två separata kretsar själv? Dels för att spara pengar men även för att inte behöva ha shunten i badrummet med tanke på utrymme ljud och energiförbrukning? Det var nog lite otydligt i mitt föregående inlägg.

Med vänlig hälsning Carl 

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Två värmekretsar
« Svar #3 skrivet: 01 november 2017, 11:15:25 »
Okay,

Det jag fiskade lite efter var om det behövs en extern shunt, eller om inte bergvärmepumpen kan reglera två separata kretsar själv? Dels för att spara pengar men även för att inte behöva ha shunten i badrummet med tanke på utrymme ljud och energiförbrukning? Det var nog lite otydligt i mitt föregående inlägg.

Med vänlig hälsning Carl
Även om du reglerar 2 olika värmekretsar så behöver du en shunt.
Lösningen med en push är den smartaste då du även får fotkomfort sommartid när värmepumpen stänger av / minskar framledningstemperaturen.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!