Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Interface?  (läst 2155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
Interface?
« skrivet: 24 januari 2017, 09:35:14 »
Min gamla Thermia har mÃ¥nga Ã¥r pÃ¥ nacken sÃ¥ jag har börjat titta lite pÃ¥ en ersättare och tycker er varvtalsstyrda pump lÃ¥ter intressant. Det jag skulle vilja veta är ifall pumpen har nÃ¥got interface där man kan läsa driftdata?  Nuvarande pump har ett enkelt I2C interface som den skickar ut all data pÃ¥ och detta duger alldeles utmärkt för min del (tom att föredra ett sÃ¥dan enkelt interface som möjligt (I2C/RS232/RS485) dÃ¥ jag själv vill skicka denna data till ett eget system).

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Interface?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2017, 10:46:29 »
Min gamla Thermia har mÃ¥nga Ã¥r pÃ¥ nacken sÃ¥ jag har börjat titta lite pÃ¥ en ersättare och tycker er varvtalsstyrda pump lÃ¥ter intressant. Det jag skulle vilja veta är ifall pumpen har nÃ¥got interface där man kan läsa driftdata?  Nuvarande pump har ett enkelt I2C interface som den skickar ut all data pÃ¥ och detta duger alldeles utmärkt för min del (tom att föredra ett sÃ¥dan enkelt interface som möjligt (I2C/RS232/RS485) dÃ¥ jag själv vill skicka denna data till ett eget system).
Hej JDF

Dessvärre har vi inte fokuserat på detta I vår maskin. Tidigare hade vi möjlighet till Modbus styrning av maskinerna men ej på denna. En LAN styrning kommer under April månad till maskinen. Där kan du styra och övervaka en del värden men troligtvis inte på det djupet du vill ha.
Jag är ledsen för detta.

Mvh
Daikin

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Interface?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2017, 10:54:48 »
Är nog inte någon djupare analys jag önskar utan bara några temperaturer, driftstatus/larm. Vad kommer priset på er LAN styrning att ligga på? Jag gissar att man då endast kommer att komma åt den via er egna app eller kommer man kunna prata med den direkt via LAN? Kan man prata med den direkt så räcker det mer än väl för mig.

Du säger att ni tidigare hade Modbus styrning. Er LAN styrning (gissar att det är ett tillebehövskort?) måste ju prata med pumpen också. Vad är det för interface mellan ert LAN kort och pumpen?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Interface?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2017, 13:25:42 »
Är nog inte någon djupare analys jag önskar utan bara några temperaturer, driftstatus/larm. Vad kommer priset på er LAN styrning att ligga på? Jag gissar att man då endast kommer att komma åt den via er egna app eller kommer man kunna prata med den direkt via LAN? Kan man prata med den direkt så räcker det mer än väl för mig.

Du säger att ni tidigare hade Modbus styrning. Er LAN styrning (gissar att det är ett tillebehövskort?) måste ju prata med pumpen också. Vad är det för interface mellan ert LAN kort och pumpen?
Du kommer att kunna stänga av / sätta på husvärme, samma med varmvattnet. Läsa av / ändra temp på VV. Läsa av / ändra rumstemp (kontrollpanelen används som rumsgivare) Ställa scheman för husvärme/vv laddning. Läsa av felkoder e.t.c. På sikt kommer integration mot IFTTT. Kostnaden är ej bestämd men målet är max 1500 sek. Vi använder en egen databus (samma som kontrollpanelen) mellan lan adapter och maskinen.

Mvh
Daikin

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Interface?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2017, 14:16:57 »
Ok då vet jag. Ifall jag nu byter till en Daikin så vet jag att jag en liten utmaning att göra "reverse engineering" på er databus ;) (ja jag vet att det är på egen risk och att garantin inte gäller). Har 20 års erfarenhet av utveckling av inbyggda system så ifall det inte är någon avancerad kryptering så borde det inte vara omöjligt...i värsta fall så kan man ju bara spela in det displayen gör, med en logikanalysator, när den hämtar den data och härma det för att hämta ut den data jag är intresserad av.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!