Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?  (läst 12790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« skrivet: 23 oktober 2015, 09:30:29 »
Nu har det ju inte varit nå längre strömavbrott de senaste åren, men man vet aldrig!

Har tänkt förbereda mig ifall det blir strömavbrott, kunna driva pumpen till fjärrvärmen fastän det blir strömlöst. Den kan inte ta många watt men Vore fint att kunna driva en luftvärmepump också. Klarar man sig med en 2kw från jula? Max belastning 2000w effekt 1600w? Mitsubishi FH25 är det som ska drivas.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2015, 09:40:46 »
Jag personligen skulle vara väldigt försiktig med att köra ett billigt elverk på en luftvärmepump.
Det finns mycket relativt käsnlig elektronik som skulle kunna ta skada om sinusvågen är oren, vilken den ofta är från ett (billigt) elverk.
En oren sinusvåg kan göra att det blir varmgång i olika komponenter, jag gissar att även invertern kan vara känslig för "fyrkantvåg".
Någon annan här i forumet som har erfarenhet av att köra luftvärmepumpar på elverk?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2015, 09:47:37 »
Okej, har reklam-blaskan framför mig där det står "spänningsregulator av invertertyp som lämpar sig för drift av känslig elektronik såsom dator och tv". Men man får väl vad man betalar för. Vet att honda tillverkar bra elverk, men de kostar typ 10x mer...
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2015, 09:48:59 »
Som sagt, det kanske går hur bra som helst, skriver de uttryckligen sådär borde det inte vara ett problem kan man tycka.
FrÃ¥ga dem om de ersätter din luftvärmepump om den skulle gÃ¥ sönder.  ::)

Allvarligt talat så borde det vara lugnt om de skriver så där - då är de medvetna om att det finns elverk som INTE är lämpliga för att driva elektronik.

Huruvida 2 kW räcker eller ej är svårt att veta, värmepumpen drar väl lite mer än så på max effekt, och siffrorna på elverken brukar vara lite överdrivna, men förmodligen har både elverk och värmepump skydd mot överbelastning och underspänning.
Det borde i alla fall inte vara några problem att få igång pumpen, att maxa den är mer osäkert, i vart fall din FH35 (2280 W max).
FH25 har 2000W max.
« Senast ändrad: 23 oktober 2015, 09:54:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2015, 09:52:06 »
Ja, rent spontant känns det som att tv och dator är känsligare än en luftvärmepump. Klarar man sig på effekten måntro?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2015, 09:55:07 »
Det borde i alla fall inte vara några problem att få igång pumpen, att maxa den är mer osäkert, i vart fall din FH35 (2280 W max).
FH25 har 2000W max.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2015, 09:56:11 »
Okej, tack för svar. Får se om det blir affär till helgen då tanten har bokat en shoppingtrip till Luleå €$£ :(
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2015, 10:01:17 »
Lite synd att det inte finns nÃ¥gon  möjlighet att själv begränsa varvtalet pÃ¥ en inverter, kunde man det skulle man ju kunna köra den pÃ¥ ett 1 kW elverk för lite nödvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2015, 10:03:18 »
Ja helst skulle man nog köpt en liten kraftigare, men då skenar priset iväg, och har man (o)tur får man aldrig användning för den :)
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2015, 11:31:40 »
Jag har hört att man som tumregel ska ha en dubbelt så stor generator mot vad strömförbrukningen är på det man ska driva.
en inverterpump borde ju vara ganska lättstartad eftersom det säkert inte blir några stora startströmmar att tala om.

Om du ändå har fjärrvärme så skulle jag nöja mig med att köpa en billig batteribackup till cirkpumpen/styrningen, ett bilbatteri driver en modern cirkpump i många timmar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2015, 12:01:25 »
Bara man fÃ¥r igÃ¥ng grejerna brukar dom gÃ¥ ganska lätt och en inverter kanske startar lätt  Sc:,h Jag har kört luft kompressor pÃ¥ elverk och mitt gamla pÃ¥ 2500 watt orkar med en 2 hk kompressor om den är helt tom pÃ¥ luft vid start är det nÃ¥gra kilos mot tryck orkar den inte starta kompressorn men vid drift verkar det gÃ¥ ganska lätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2015, 12:31:32 »
Jag har grubblat på batteribackup till fjärrvärmen också, problemet är att om det blir nå större avbrott kanske fjärrvärmen också får något driftsavbrott, och då är man körd när man ej har någon kamin eller annan värmekälla. Solceller med batteribackup står på inköpslistan, men det får bli till våren.

kan ju kanske räcka att driva en luftvärmepump, men när det är som kallast brukar inte solen ge så mkt ström, och batteribackupen lär inte kunna driva mer än några timmar till max ett dygn.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Inloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2015, 16:35:09 »
Jag skulle nog vilja pÃ¥stÃ¥ att en luftvärmepump med inverter inte alls har nÃ¥gra problem med strömmen frÃ¥n ett billigt elverk. Tänk pÃ¥ hur invertern är uppbyggd - först en likriktarbrygga, sedan en step-up -omvandlare för effektfaktorkompenseringen, en bank med glättningskondensatorer och därefter en trefas H-brygga för att göra växelström till motorn av energin.  SÃ¥ länge spänningens toppvärde inte är högre än mellanledets likspänning (vanligtvis 380-400 V) sÃ¥ bryr den sig inte alls om nätspänningens kurvform och frekvens inom rimliga gränser.
De flesta invertervärmepumpar begränsar effekten automatiskt om nätspänningen sjunker under ca 200 V.

Det enda som kan vara känsligt för frekvens och kurvform hos nätspänningen är asynkronmotorerna som används för fläktar i ute- och innedel, men det bör inte vara något stort bekymmer. Det är framför allt startmomentet som brukar bli dåligt om en enfas asynkronmotor ska köras på tvivelaktig spänning, men det är ju inget problem när lasten utgörs av en kullagrad fläkt.

On-off -värmepumpar ska man däremot inte försöka köra på små elverk, eftersom de drar så hög startström att kompressorn vanligtvis inte orkar igång alls om man inte har ett starkt elnät bakom.

De enda elverk som jag är rädd för att använda i känsliga sammanhang är de här allra billigaste tvÃ¥taktselverken pÃ¥ 600-800 W. De har nämligen en s k självreglerande generator och saknar riktig spänningsregulator. Om motorvarvtalet blir för högt av nÃ¥gon anledning (t ex för att gasspjället har kletat fast i fullgasläge när elverket har stÃ¥tt oanvänt) sÃ¥ kan ett sÃ¥dant verk ge ifrÃ¥n sig närmare dubbla märkspänningen! De kan ocksÃ¥ ge ifrÃ¥n sig överspänning tillfälligt om man plötsligt kopplar bort en tung last, eftersom motorvarvtalet stiger i nÃ¥gra sekunder innan varvtalsregulatorn hinner dra ner. Kopplar man in last som drar konstant effekt oberoende av spänningen (t ex en dator eller nÃ¥got annat med switchad nätdel) sÃ¥ kan man rÃ¥ka ut för att elverkets och lastens reglering motverkar varandra sÃ¥ alltsammans börjar självsvänga. Om man har ett sÃ¥dant elverk sÃ¥ bör man kolla att gasspjället rör sig lätt innan varje start, och vara beredd att stänga av ögonblickligen om motorn rusar.  Ska man koppla in en känslig last är det lämpligt att lägga en rent resistiv last (t ex 150 W halogenstrÃ¥lkastare) parallellt, den hindrar självsvängningstendenser.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2015, 16:41:08 »
Om man vill ha fin sinusspänning till värmepumpen från sitt elverk kan man koppla in en begagnad UPS om man får en renare el än från elnätet.
Har man sån tur att man äger en Toyota
Prius som är nyare än 2003 så kan man koppla en UPS som klarar hela husets elbehov vid strömavbrott om ens UPS är tillräckligt kraftig.
http://www.priups.com/riddle/answer-1.htm
Kopplar man en växelriktare till tolvvoltssystemet på Priusen så klarar den 1000 watt.

« Senast ändrad: 23 oktober 2015, 16:42:40 av T-bird »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket elverk krävs till luftvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2015, 16:50:46 »
Vad fränt att koppla priusen till huset :) tummenupp borde ju gå med en tesla också...90kwh är rätt mkt...
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!