Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snacka om inflation!  (läst 10384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #15 skrivet: 12 juli 2022, 08:58:26 »
 :) Svarar mig själv.

Det som talar emot en kraftig tillbakagång på börsen från dagens läge är att FED, ECB och andra aktörer troligen inte kommer att höja räntan så mycket som de "lovat", recessionen kommer troligen vara ett faktum redan innan deras räntehöjningsbana nått sitt slut, och då finns inte längre något behov av att höja ytterligare, om de trots allt fortsätter höja så kommer det bara att skada ekonomin ännu mer.
Låga räntehöjningar är som jag ser det ett krav för att bostadsbubblan inte skall spricka - så här finns en mer eller mindre omöjlig ekvation - tvåsiffrig inflation som kommer kräva högre löner, samtidigt som FED och andra inte kan höja räntan så mycket att bostadsbubblan spricker.
Lägg till detta att många stora bolag har investerat med lånade pengar under de räntefria åren, de kommer att få otroligt tufft att betala sina lån om man höjer så mycket att inflationen stoppas upp.

Men även här är jag negativt inställd, för att inte tappa hakan skulle det inte förvåna mig om de höjer mer än vad som behövs, och det kan fördjupa recessionen ytterligare när husägare inte längre har råd att bo kvar i sina hus, och ingen efterfrågan på högt prisade bostäder finns.
Och högt belånade bolag (som t.ex. SBB) inte längre klarar att hålla ett positivt kassaflöde p.g.a. stigande lånekostnader och sjunkande fastighetsvärderingar. (Jag sålde mina SBB förra veckan, med ett par procent i förtjänst)

Om börsen går ned, som jag tror, så lär vändningen komma först när FED och ECB åter inför lättnader och stimulanser i systemet för att få fart på hjulen.
(Vilket än en gång kommer att föra oss allt närmare Västvärldens dekadenta avträde som ekonomisk stormakt)
Det kanske fungerar att trycka pengar några varv till, men så småningom kommer hårt arbetande nationer som har reell tillväxt och en positiv demografi att ta över.
Om vi inte skärper oss rejält.

Möjligen kan alltihop utmynna i ökade handelshinder mellan öst och väst för att stoppa deras framfart, huruvida det fungerar låter jag vara osagt.
Blockaden mot Ryssland är som jag ser ett första steg i mer av isolationistisk politik från västs sida, troligen kommer det att på ena eller andra sättet införas även mot Kina framöver, om inte annat som ett resultat av att man knuffat Ryssland i armarna på Kina - de två tillsammans kompletterar varandra bra - den ena med alla råvaror som behövs, och den andra med all teknik och produktion som behövs.

Vill man dra detta resonemang vidare så är det inte alls omöjligt att Kina övertar Taiwan, och USA ser detta som sin sista chans att behålla makten, och går in tungt med sin vapenmakt för att sätta stopp för både Kina och Ryssland.
Hemska tanke.
« Senast ändrad: 12 juli 2022, 09:01:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #16 skrivet: 12 juli 2022, 09:43:15 »
Det som är lite klurigt är att det blev ingen "krasch" vid Covid -19 utan en rejäl sättning, och så smörjdes systemet med olika paket hit och dit och konstigt nog så trumma börsen på uppåt i snabbare takt, lånekarusellen ökade osv.
Det som hänt nu är att börsen ligger på samma nivå som när covid drog fram så hela uppgången är raderad efter covid.
Fortfarande har vi ingen krasch med allt som är nu.

Lehman Brother kraschen kom som en överraskning men denna gång finns på något sätt både hängslen och livrem som på något sätt bromsar nergången.

Det som även är intressant är detta med energin och el/olja osv att övergången som man mest pratade om tidigare är idag "tvingande" och det finns ingen enskild lösning på problemet utan alla olika kommer att behövas och en gren som kommer att sticka ut är vätgasen o olika former.

För att få fordonsmarknaden att ta fart så behövs det massvis med mackar samtidigt som fordonstillverkare kan börja skala upp produktion för detta. Svenska politiker verkar vara helt offline när det gäller detta och det bekräftades i genomgång nyligen i tv på hur mycket miljö mm som det pratades om. Ta tex Volvo/Daimler som själva kommer gå in och bygga macknätverk vilket även andra kommer att följa eller redan ingått, tex Tesla med sina laddare.

Angående vätgasmackar så finns möjligheten att lokalt på plats tillverka gasen vilket gör att man blir helt oberoende av andra länders tillgångar som nu med olja och gas.

En annan marknad som med all sannolikhet kommer att explodera är framställning av vätgas via elektrolysörer. Det behövs enorma mängder och det väldigt snabbt. Ett exempel är Nel som byggt en stor om inte den största fabriken nyligen för elektrolysörer men med takten på efterfrågan fram mot 2030 gör att det kommer att behövas byggas ett flertal fabriker till för att kunna möta marknad. Detta kommer sannolikt att öka i antal vart efter marknad mognar innan 2030.

Det finns teknik idag som gör att bönder kan tillverka biogas direkt på gården och tanka sina fordon där samt ta tillvara gödsel osv och det finns vilja att även uppföra mack/pump på samma gång så andra kan tanka där med.

Här är nÃ¥gra exempel pÃ¥ företag inom denna gren med vätgas/biogas: Cell impact, Impact coatings, Powercell, Plugpower, Nel, Biofrigas, Metacon....  Det som är intressant är att det som idag tas fram inom vätgas är i flera fall inte direkt anpassat för volym i stora mängder utan själva industrin idag mÃ¥ste byggas upp globalt och dessa bolag ovan säger sig ha det som löser detta problem....

Dock finns ingen garanti för någonting när det gäller aktier och som Rickard skriver så är frågan hur illa det blir i närmaste tiden samtidigt som vi som sagt är tvingade att ta till oss detta område för att inte helt krascha. Kan lägga till att det finns enorma eu-paket mm samt andra paket i andra länder med pengar för detta område för att dra på ordentligt framöver och att det som lokala politeiker står och tjafsar om att det är elbrist och kapacitetsbrist och lösning på detta är mer kärnkraft inte kommer att hjälpa det närmaste 5 åren. Vi har akuta problem just nu och det blir förmodligen rejält värre framöver....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snacka om inflation!
« Svar #17 skrivet: 12 juli 2022, 09:55:49 »
Jag tror inte riktigt på en allmän nedgång, men vissa justeringar kommer ske.
Mitt tips är att köpa inom råvaror, livsmedel och läkemedel.
Sälj resebolag, finans och bygg.

Tillverkningsindustrin kan gå både up och ner, men i slutänden brukar de flesta klara sig OK till slut.

Sen kan undliga saker hända, jag hade inte trott att t ex kryptovalutorna skulle klara sig så här långt, det finns kapitalstarka aktörer som håller uppe vissa branscher som borde krashat för länge sen.
Så jag lägger in en liten brasklapp på just finans, många aktörer vill absolut inte se en krasch där och kommer kämpa hårt för att hålla den branshen under armarna.
« Senast ändrad: 12 juli 2022, 10:00:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #18 skrivet: 12 juli 2022, 11:38:27 »
Pust, nu har jag sålt allt utom AP7 premiepension, den har gått förvånansvärt bra, så den får vara kvar.
Är bättre än alla räntefonder jag jämför med senaste 6 månaderna.

Det slutade med -7.1% i år, men +21% på 3 år, så det får man väl vara nöjd med om det blir ett riktigt ras nu i höst.

Grejen är ju att jag tänkt lämna över företaget till sonen om sisådär 3 år, men OM det blir som jag tror kommer ju hälften av mott sparade kapital att försvinna, och det får bara inte hända.
Pratade just med mäklarna på Avanza private banking (lång telefonkö) och sa vad jag trodde, "Putin stänger kranarna i december, och då passar kineserna på att ta Taiwan".
- "Det tror jag också" sa killen vid mäklarbordet.

Hur det än är så kommer det att bli en blodig höst och vinter.
Vad tror ni kommer att hända när människor i fattiga länder i Afrika inte får mat?
Vad tror ni händer i USA när folk där börjar svälta för att de förlorar jobbet och matpriserna stiger med 40% (Trump vinner mellanårsvalet?)
Varför tror ni att Kina sålt alla sina olje och gastillgångar i Kanada, USA och UK, avregistrrat sig från USA-börsen och etablerat sig i Shanghai istället? (Förbereder sig för krig)
Hur tror ni att Tyska industrin kommer att klara en energikris i vinter?
De stödmiljarder som vi i Sverige satsat för att inte Italien, Grekland och Spanien skall lämna Euro-zonen kommer nog inte att räcka långt utan långtgående åtgärder i deras interna ekonomiska system, det är bara plåster på såren, ECB kommer att behöva köpa företagsobligationer i massor för att rädda företag i dessa länder...

FED har sagt att inflationen skall ned, kosta vad det kosta vill, och det tyder på att det INTE kommer samma stimulanser som när Covid slog till i första taget, om alls. (För inflationen kommer att ligga högt i minst 1-2 år till)

Jag skulle vilja säga att min känsla när Covid slog till var rätt (sålde allt den 28 Feb -2020) och att det bara blev "fel" för att FED gick in med sedelpressarna, det vi ser nu är resultatet av att 25% av alla dollar som finns i omlopp har skapats sedan Covid slog till.
NU kommer de riktiga reaktionerna på det som Covid har orsakat, och jag tror som sagt att det kommer att bli blodigt.

Än en gång, kolla gärna på de videos jag länkat till, jag vet att det kan vara jobbigt, men det kan vara mödan värt.
« Senast ändrad: 12 juli 2022, 11:47:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #19 skrivet: 12 juli 2022, 11:57:09 »
Bara så ingen tror att jag driver med er:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #20 skrivet: 12 juli 2022, 12:02:51 »
En annan sak som lär drabba mig som nu ligger på 0-räntekonton med tjänstepensionen är nig att Riksbanken i Sverige inte kommer att höja räntan särskilt mycket, det innebär en allt svagare krona med Euro och Dollar allt annat lika.

Nu är för övrigt också tid att fördela pengarna på olika banker om man skulle ha mer än vad bankgarantin täcker upp, för de som har så mycket sparat.
Det fungerar inte så med tjänstepension, de är mer skyddade än pengarna på banken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 632
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #21 skrivet: 13 juli 2022, 20:54:32 »
maten har väl varit för billig.....de senaste tio åren, eller...?

räntan har varit för låg......eller...?

Vi har blivit bortskämda.......


Jag har haft 8,40 i ränta när jag köpte en fastighet en gÃ¥ng i tiden. SÃ¥, ja räntan är skadligt lÃ¥g. Vi snarare bör Ã¥tergÃ¥ till sundare ränta än nu. Det ska kosta lagom att lÃ¥na.  GÃ¥r företag under av räntan, sÃ¥ är det synd men man mÃ¥ste fÃ¥ stopp pÃ¥ inflationen.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Snacka om inflation!
« Svar #22 skrivet: 13 juli 2022, 21:36:42 »
.....det kanske lugnar sig en aning.......

....sÃ¥  Rickards undergÃ¥ngsscenario dröjer ett tag........

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prisras-for-ravaror-sanker-inflation-och-rantor
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #23 skrivet: 14 juli 2022, 07:05:10 »
Citera
Från TT
Ekonomi:
"Den amerikanska inflationen uppgick till 9,1 procent i juni vilket är den högsta siffran sedan november 1981. Ekonomer hade i genomsnitt väntat sig en inflationstakt på 8,8 procent.
14:41 - 13 jul, 2022
Siffran kan jämföra med maj månad då inflationen låg på 8,6 procent."

Även i Sverige stiger inflationen, dessutom i allt raskare takt.

Mitt scenario är väl inget undergångs-scenario, utan fullt realistiskt utifrån hårda data.
Sen kan det förstås bli bättre än jag förväntar mig, och det hoppas jag förstås - men nog känns det skönt att sitta bredvid med sina sparpengar nu i alla fall, även om de kommer att tappa 10-20% i värde det kommande året så tror jag det är bättre än alternativen.

SVT är socialdemokratiska partiets propagandaorgan, man skall ta allt de säger med en stor nypa salt, och fundera över varför de för den tes de för.
Nu infor valet är det viktigt att få det att framstå som att inflationen är tillfällig och partiet har läget under kontroll.

Råvarupriserna sjunker för att allt fler inser att det kommer att bli recession, eller kanske rent utav depression. (Glömde man nämna det på SVT?)

Grekland, Italien, Portugal och Spanien behöver dessutom snart nya stödpaket, blir intressant att se om Tyskarna släpper dem ut ur Euron nästa gång, eller om de biter i det sura äpplet ännu en gång.
« Senast ändrad: 14 juli 2022, 07:34:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #24 skrivet: 14 juli 2022, 07:09:03 »
Citera
Inflationssiffror från SCB
Inflationstakten i Sverige, mätt som KPIF, steg till 7,2 procent i maj från 6,4 procent i april, vilket var högre än väntat. I juni väntas inflationen fortsätta upp till 8,0 procent, enligt Infronts sammanställning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #25 skrivet: 14 juli 2022, 07:18:57 »
Ett par minuter av denna video säger en hel del om EU:s problem:
(Videon startar i det ögonblick det intressanta sägs)
Skrämmande.
https://youtu.be/Worf7-TR29w?t=436
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #26 skrivet: 14 juli 2022, 07:40:20 »
Satt och kollade på ett program med "teknisk analys" av börsen och ett gäng olika aktier igår, och just nu ser det ju ut som att botten är nådd, och det börjar ljusna på flera fronter, bolagens resultatrapporter som kommer nu i veckan och nästa vecka lär innehålla ett gäng oväntat höga vinster som också indikerar att allt är frid och fröjd.
SBB lär rusa upp på dagens rapport (som säkert är bättre än förväntat).
Troligen kommer nästa omgång kvartalsrapporter att vara mycket mer dyster, och redan innan kommer börserna troligen att ha surnat till rejält.
Nu talas det åter om två höjningar av räntan med 2 X 0.75% innan hösten i USA, det lär också dämpa börshumöret, och när alla som ännu inte lämnat börsen inser vad som är på väg att hända - då kan det bli fritt fall på börsen, nästan oavsett vad FED och andra aktörer gör.

Europa kommer att drabbas värst av alla på grund av de underliggande problemen med valutan och obalanserna i de olika nationernas ekonomi, i kombination med höga energipriser, energibrist och en befolkning som nog får börja se om sitt hus och minska på lyxkonsumtionen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #27 skrivet: 14 juli 2022, 08:20:51 »
Graf över OMX30
SÃ¥ här tror jag att det blir, nÃ¥gonstans i det rödmarkerade omrÃ¥det börjar jag nog köpa, i omrÃ¥det 1300 till 1600.  Sc:,h
Det kan säkert bli värre också, men inte under så lång tid att man kan pricka det exakt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #28 skrivet: 14 juli 2022, 08:40:40 »
Kul att jämföra bankkrisen 2007 med covidkrisen 2020...
Fascinerande likheter.  :)
Den övre kurvan, 2018-2022, har jag lagt in ovanpå den äldre, 2004-2009.
« Senast ändrad: 14 juli 2022, 08:42:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
SV: Snacka om inflation!
« Svar #29 skrivet: 14 juli 2022, 12:11:32 »
LehmanBrother kom ju som en "överraskning" Det fanns flera indikationer på vad som skulle kunna hända och det som hände överraskade dom flesta. Problemet då var att det var uppblåsta värden i banksektorn framförallt vilket slog tvärstopp i maskineriet, slog man bort en lina i spindelnätet så satte det hela nätet i gungning.

Denna gång har vi på olika sätt agerat innan det helt kraschar med paket hit och dit samt så har vi "tvingande" behov att ta till oss att fixa, energiomställning skapar enorma investeringsbehov och det finns ingen återvändo med stor hjälp av Putin "tyvärr" Fordonsbranschen har redan siktet inställt på att gasa när det gäller omställning och utfasning av fossila motorer och det sker globalt vilket skapar enormt mycket nya jobb framförallt inom batteri och vätgas.

Halvledarbristen har genererat att flera företag flyttar eller bygger egen produktion utanför Kina vilket skapar nya jobb.

Hushåll och fastigheter kommer att behöva byta ut sina gamla gaspannor etc mot nya alternativ vilket skapar mycket jobb.

Solpaneler mm blir mer som ett krav framöver vid byggnation vilket skapar en stor marknad.

Tycker mig se en röd tråd där man flyttar "tillverkning av energi" ut till där det förbrukas istället för att "bara" ha några stora leverantörer, tex kärnkraftverk, gas etc.

Även om vi har flera liknelser som du skriver så finns det nog några vinnare på detta redan nu men frågan är ju som sagt hur illa det blir innan det vänder?

Här är en intressant sida att följa vad som händer inom vätgashttps://fuelcellsworks.com/news/           och vad som är pÃ¥ gÃ¥ng... https://fuelcellsworks.com/news/hydrogen-europe-parliament-calls-on-strong-and-binding-renewable-hydrogen-targets-as-part-of-the-renewable-energy-directive-and-to-strengthen-europes-energy-resilience/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!